• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 16 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
3

نهاده‌های دامی، دستاویز گرانی گوشت

  • کد خبر : 18119
  • ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۱
نهاده‌های دامی، دستاویز گرانی گوشت

خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)/ نویسنده: ملیحه تهرانی/ توجیه گرانی برخی از تولیدات و فرآورده‌های دامی در هفته‌های اخیر از سوی متولیان این حوزه در راستای انداختن توپ گرانی به زمین دیگران است. این‌بار پای تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان نهاده‌های خوراک دام و طیور به میدان مناقشات کشیده شده است؛ اما متولیان این حوزه معتقدند نه تنها […]

khorak_daam_dam_nahadehخبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)نویسنده: ملیحه تهرانی/ توجیه گرانی برخی از تولیدات و فرآورده‌های دامی در هفته‌های اخیر از سوی متولیان این حوزه در راستای انداختن توپ گرانی به زمین دیگران است. این‌بار پای تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان نهاده‌های خوراک دام و طیور به میدان مناقشات کشیده شده است؛ اما متولیان این حوزه معتقدند نه تنها در طول یک دهه گذشته در نهاده‌های خوراک دام و طیور کم‌ترین نوسانات قیمتی را شاهد هستیم، بلکه در طول یک سال گذشته نیز بازار نهاده‌ها بیش‌ترین ثبات خود را تجربه کرده است. در واقع متولیان این بخش که سهم ۷۰ درصدی از هزینه تمام شده تولیدات دامی را به خود اختصاص می‌دهند، معتقدند در سال جاری به جهت ذخیره‌سازی مناسب و همچنین امکان پیش‌خرید نهاده‌ها، واسطه‌هایی که همواره بازار را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دادند از گردونه معاملات حذف شده و کم‌ترین نوسان قیمتی را شاهد بوده‌ایم؛ بنابراین گرانی گوشت به سبب افزایش نرخ نهاده‌های خوراک دستاویزی برای گمراه‌کردن مصرف‌کنندگان و گرفتن بیش‌ترین ماهی از آب گل‌آلود بازار است.
پیمان ذوالفقاریان، دبیر انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان کشور، درباره شرایط نهاده‌های دام و طیور در کشور گفت: می‌توان گفت امسال سال ثبات نرخ مواد اولیه و نهاده‌های خوراک دام و طیور در کشور بوده است؛ البته در ۱۰ سال گذشته در حوزه خوراک دام و طیور تغییرات چندان چشمگیر نبوده است.
ذوالفقاریان در ادامه اظهار داشت: محصولات ذرت، جو و کنجاله سویا، جزو واردات اصلی در راستای تأمین خوراک دام و نهاده‌های تولید هستند، به‌طوری‌که در حال حاضر تأمین خوراک طیور ۵۰تا ۷۰درصد وابسته به واردات است و ۳۰درصد واردات نیز برای دام انجام می‌شود که این میزان واردات بستگی به شرایط تولید، وضعیت آب و هوا و بارندگی یا خشک‌سالی و… دارد و به همین نسبت نیز میزان واردات افزایش یا کاهش خواهد داشت. وی در مورد وضعیت بازار نهاده‌های دامی سال جاری در مقایسه با سال‌های گذشته اذعان داشت: وضعیت بازار و همچنین نوسانات هیجانی کنترل شده است، به‌طوری‌که می‌توان گفت در یکی- دو سال گذشته بازار ثبات داشته و نوسانات هیجانی در این نوع محصولات نداشته‌ایم.
نقش مثبت بورس در تنظیم بازار
دبیر انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان کشور درباره تنظیم بازار گفت: تنظیم بازار تولید و واردات این محصولات همچنان طبق روال گذشته توسط مجموعه دولتی (وزارت جهاد کشاورزی، ستاد تنظیم بازار، شرکت پشتیبانی امور دام و سازمان تعاونی روستایی) انجام می‌شود و پس از رفع مسائل هسته‌ای، تأثیر بخش خصوصی (تشکل‌ها، شرکت‌های خصوصی و غیره) در این زمینه پررنگ‌تر شده است و بخش خصوصی در تولید و توزیع مواد اولیه دخیل شده است.
ذوالفقاریان در ادامه به نقش بورس کالای کشاورزی اشاره کرد و گفت: عرضه مواد اولیه و خوراک دام به صورت خرید تضمینی روی نرخ این محصولات تأثیر مثبت داشته است.
وی در رابطه با ذخیره‌سازی خوراک دام در شرایط و فصل‌های گوناگون اظهار داشت: سال جاری در بازار مواد اولیه آرامش و ثبات قیمت داشتیم؛ یعنی هم مواد اولیه وارد شده و هم در داخل تولید داشتیم. ضمن آن‌که به دلیل ثبات و افزایش ذخیره‌سازی در سال جاری بر خلاف سال‌های گذشته واسطه‌ها بازار را تحت‌الشعاع قرار نداده‌اند و دست واسطه‌ها از این بازار کوتاه شده است. دبیر انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان کشور گفت: امسال به دلیل این‌که علاوه بر خرید نقدی، امکان پیش خرید نیز فراهم شده، معاملات بازار نهاده‌ها از انحصار و در نتیجه از نوسانات قیمتی خارج شده است.
ذوالفقاریان در ادامه با اشاره به برخی ادعاها درباره گرانی گوشت به سبب کمبود خوراک دام و افزایش قیمت آن گفت: گرانی‌ای در مواد اولیه و خوراک دام نداشته‌ایم و میانگین قیمت نهاده‌ها جز در مقطعی کوتاه‌مدت به دلیل افزایش نرخ دلار تغییری نداشته است؛ بنابراین با توجه به سهم ۷۰ درصدی نهاده‌های دامی در هزینه تمام شده دام و با توجه به عدم نوسانات قیمتی، ارتباط گرانی گوشت با افزایش نرخ نهاده‌های دامی بیش‌تر دستاویزی برای توجیه گرانی است.
دبیر انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان کشور درباره صادرات این محصولات گفت: صادرات خوراک دام و طیور در کشور انجام می‌شود که نسبت به آمار پنج سال گذشته، با رشد متوسط ۲۰تا ۳۰درصدی همراه بوده، به گونه‌ای‌که در سال گذشته ۲۵۰هزار تن صادرات صورت گرفته و انتظار می‌رود سال آینده با توجه به رفع تحریم‌ها شاهد رشد ۱۰۰درصدی و صادرات ۵۰۰هزار تنی باشیم. وی در ادامه بیان کرد: اصولاً تولید داخل این محصولات بهتر است، ولی چون حجم تولید داخل کفایت مصرف را نمی‌کند و در قیمت جهانی شوک‌های قیمتی نداشتیم و با توجه به دوران پسابرجام و این‌که نقل و انتقال پول و حمل و نقل به صورت مستقیم انجام می‌شود، انتظار می‌رود قیمت نهاده‌های دامی کاهش پیدا کند. در حال حاضر نقل و انتقال پول از طریق شبکه‌های بانکی امکان‌پذیر است و طبیعتاً صادرات خوراک دام، طیور و آبزیان تسهیل می‌شود. در کل باید گفت شرایط مبادلات تجاری ما با کشورهای دیگر بهتر شده است.
تبعیت نرخ خوراک دام و طیور از بازار جهانی 
در ادامه حمید ورناصری قندعلی، مدیرعامل شرکت نهاده‌های دامی جاهد، گفت: سال جاری شرایط نهاده‌های دامی بسیار خوب بوده و توانایی تأمین نهاده‌های دام برای چند ماه آینده نیز فراهم است. ورناصری قندعلی اظهار داشت: از لحاظ تأمین خوراک دام و مواد اولیه، از طرف وزارت جهاد کشاورزی حمایت می‌شویم و متناسب با شرایط فعلی کشور و نیاز در نیمه دوم سال که حجم تولید مراتع کشور کم‌تر می‌شود، دامداران بیش‌تر نیاز خود را از طریق نهاده‌های وارداتی تأمین می‌کنند. در حال حاضر در این بخش کمبودی وجود ندارد. مدیرعامل شرکت نهاده‌های دامی جاهد با اشاره به برخی ادعاها درباره تأثیر کمبود و گرانی نهاده‌ها بر افزایش نرخ گوشت گفت: در نیمه دوم سال و با تغییر فصل و شرایط آب و هوایی و به دلیل اعیاد و جشن‌ها، ممکن است به جهت افزایش تقاضا نوسانات نرخ گوشت را شاهد باشیم؛ اما در شرایط کنونی گرانی گوشت ربطی به نهاده‌ها ندارد، چون نه کمبودی در خوراک داریم و نه افزایش قیمت قابل توجهی که باعث گرانی شود وجود دارد. واردات نیز همچنان طبق روال انجام می‌شود. وی در ادامه با اشاره به واردات کنجاله سویا گفت: کنجاله عمدتاً وارداتی است و برای تولید کنجاله سویا شرایط اقلیمی برای کشت دانه سویا باید مهیا باشد، ولی بیش از ۸۰ درصد از جو مورد نیاز از طریق داخل تأمین شده و درباره ذرت نیز حدود ۴۰ درصد از نیاز از داخل تأمین می‌شود. مدیرعامل شرکت نهاده‌های دامی جاهد اظهار داشت: قیمت‌گذاری نهاده‌های دامی بر حسب بازار و شرایط انجام می‌شود و در صورت افزایش قیمت در بازار خارجی، در داخل هم افزایش بهایی در تأمین خوراک خواهیم داشت.
منبع: سبزینه
لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=18119

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.