• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
6

۱۲۱ هزار اصله نهال در جنگل‌های هیرکانی کاشته می شود

  • کد خبر : 18110
  • ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۲
۱۲۱ هزار اصله نهال در جنگل‌های هیرکانی کاشته می شود

قائم مقام سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور از کاشت ۱۲۱ هزار اصله نهال در جنگل های هیرکانی منطقه جواهرده استان مازندران از مهر ماه امسال خبر داد. به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، ناصر مقدسی امروز (دوشنبه) در نشست پویش (کمپین) احیای جنگل‌های باستانی ایران افزود: در این برنامه […]

قائم مقام سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور از کاشت ۱۲۱ هزار اصله نهال در جنگل های هیرکانی منطقه جواهرده استان مازندران از مهر ماه امسال خبر داد.
به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، ناصر مقدسی امروز (دوشنبه) در نشست پویش (کمپین) احیای جنگل‌های باستانی ایران افزود: در این برنامه قرار است ۱۲۱ هزار اصله نهال در مساحت ۱۱۰ هکتار از جنگل های هیرکانی کاشته شود که تاکنون ۱۰۰اصله از این نهال ها کاشته شده و تا هفته آینده ۲۱ هزار اصله نهال دیگر نیز کاشته می شود.
وی افزود: اجرای این پویش از دهم مهر ماه امسال و با شعار «یادگاری تو به زمین» آغاز شده است.
مقدسی با یادآوری اینکه سازمان جنگل ها بر حفظ سیستم یکپارچگی جنگل های هیرکانی تاکید دارد، تصریح کرد: اکنون با مشکل حفره های باز در مناطق شمالی کشور مواجه هستیم که می تواند موجب دست اندازی افراد سودجو و ساخت و ساز در اعماق این جنگل ها شود و از این رو در تلاشیم با توسعه جنگل کاری، این حفره ها را مسدود کنیم.
قائم مقام سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه ویژگی های جنگل های هیرکانی مدنظر محققان آلمانی و همچنین اخیرا بنیاد سوکو بوده است، اظهار داشت: برای حذف این حفره ها، توسعه جنگل های دست کاشت در دستور کار قرار گرفته است.
مقدسی اظهار داشت: کاشت ۱۲۱ هزار اصله نهال در ۱۱۰ هکتار از جنگل های شمال با همکاری نمایندگی یکی از شرکت های مطرح کره ای در دست اجراست و در تلاش هستیم این طرح در بلند مدت در حدود یکهزار هکتار اجرایی شود.
رییس شورای عالی جنگل، کشور کره جنوبی را در جنگل کاری و صیانت از جنگل های طبیعی پیشتاز دانست و افزود: سال گذشته در این زمینه نشست سه روزه ای در ایران با حضور وزیر جنگل کاری کره جنوبی برگزار شد.
وی افزود: در این نشست مشترک توافقی بین سازمان جنگل های ایران و وزارت جنگل داری کره جنوبی منعقد و مقرر شد تیم کارشناسی مشترک از دو کشور بازدید کنند.
مقدسی یادآور شد: این شرکت کره ای فعالیت های بسیاری در زمینه کمک به کاهش گازهای گلخانه ای در سراسر جهان داشته اما برای نخستین بار است که در ایران نسبت به توسعه جنگل کاری اقدام کرده است.
وی سیاست سازمان جنگل ها را اعمال حفاظت موثر نسبت به گذشته و برداشتن فشار از روی جنگل برشمرد و گفت: اکنون جنگل های هیرکانی دوره گذار خود را طی می کنند بنابراین پروژه کاشت جنگل در زمانی مناسبی در حال انجام است.
قائم مقام سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری افزود: در حدود ۲۵۰ هزار هکتار از جنگل های هیرکانی امکان توسعه سطح جنگل وجود دارد.
وی با بیان اینکه در دوره انتقال از جنگل کلاسیک به جنگل داری با شاخص های پایداری مدیریت جنگل هستیم، ادامه داد: اکنون هفت معیار در جنگل داری مدرن باید تامین شود که یکی از مهمترین آنها حصول اطمینان از استمرار کارکردهای اکولوژیک جنگل است.

* سالانه ۱۲ میلیون هکتار جنگل در دنیا از بین می رود
مقدسی گفت: در ۲ قرن اخیر ۵۰ درصد جنگل‌های دنیا در فرآیند صنعتی شدن و سطح محرومیت‌های آمریکای لاتین و آفریقا از بین رفته است.
وی اظهار داشت: همچنین طبق اعلام سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در سال ۲۰۱۵ میلادی، میزان جنگل زادایی در سطح جهان ۱۲ میلیون هکتار برآورد می شود که این رقم در الگوی جهانی بسیار نگران کننده است.

* جنگل زدایی دومین عامل افزایش گازهای گلخانه ای
قائم مقام سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: پس از بخش انرژی، جنگل زدایی با سهم ۲۲ درصدی در تولید گازهای گلخانه ای، دومین علت ایجاد گازهای گلخانه ای در سطح زمین به شمار می رود.
مقدسی ادامه داد: از منظر مهار گازهای گلخانه ای، جنگل ها نقش مهمی را در حفظ اکوسیستم و محیط زیست ایفا می کنند.
قائم مقام سازمان جنگل ها با بیان اینکه ایران از کشورهایی با پوشش کم جنگل است، گفت: تنها هفت تا هشت درصد سطح سرزمین ایران را جنگل تشکیل می دهد بنابراین نهضت و حمایت از جنگل کاری باید اولویت مهم در سیاست های کلان کشور به شمار آید.
وی با بیان اینکه جنگل منشاء توسعه پایدار و منبع حیات همچون آب برای کشور به شمار می آی،، افزود: به ازای هر هکتار کاشت جنگل در عرصه های عادی بین ۵۰ تا ۶۰ میلیون ریال هزینه می شود که این رقم در اراضی شیب دار جنگلی با افزایش هزینه روبرو است.
مقدسی یادآورشد: این نمایندگی شرکت لوازم خانگی پس از کاشت ۱۲۱ هزا رنهال برنامه حفظ و صیانت از این درختان را به مدت دو سال (سالهای ۹۶ – ۹۷) برعهده دارد.
با توجه به سه چالش مهم تغییر اقلیم، کمبود اب شیرین و بیابان زایی، پویش «یادگاری تو به زمین» باهدف کاشت ۱۲۱ هزار اصله نهال در مساحت ۱۱۰ هکتار از اراضی جواهرده مازندران آغاز شده است که نیمی از نهال های کاشته شده مربوط به درختان سوزنی برگ و ۵۰ درصد پهن برگ هستند.
همچنین براساس شرایط اب و هوایی این نهال ها از ارقام ون، کاج سیاه، افرا شیردار، بلوط ایرانی، پیسه آ، گیلاس وحشی و گلابی وحشی است.
جنگل‌های هیرکانی که همچون نوار سبزی بر شیب‌های شمالی کوها های البرز قرار گرفته است، از حوالی آستارا در شمال غرب تا حوالی گرگان در شرق ایران ادامه می‌یابد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=18110

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.