• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
6

پرواز شیر مدارس با معوقات آموزش و پرورش

  • کد خبر : 18101
  • ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۵
پرواز شیر مدارس با معوقات آموزش و پرورش

خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)/ نویسنده: ملیحه تهرانی/ عرضه شیر مدارس در خطوط هوایی، شائبه فروش به دلیل عدم پرداخت معوقات را افزایش داد با گذشت ۴ماه از آغاز سال تحصیلی۹۵ و با وجود تأکید بر سلامتی دانش‌آموزان و همچنین تخصیص یارانه که نشان از توجه جدی دولت به این مقوله دارد، همچنان توزیع شیر مدارس در […]

خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)نویسنده: ملیحه تهرانی/ عرضه شیر مدارس در خطوط هوایی، شائبه فروش به دلیل عدم پرداخت معوقات را افزایش داد
با گذشت ۴ماه از آغاز سال تحصیلی۹۵ و با وجود تأکید بر سلامتی دانش‌آموزان و همچنین تخصیص یارانه که نشان از توجه جدی دولت به این مقوله دارد، همچنان توزیع شیر مدارس در هاله‌ای از اما و اگرها قرار دارد؛ موضوعی که در چند روز گذشته و با قول‌های مساعد مسئولان می‌رفت که بالاخره به سرانجام برسد و شاهد مصرف شیر در مدارس باشیم؛ اما با اتفاقی نه چندان خوشایند و توزیع شیر یارانه‌ای مدارس در یکی از خطوط هواپیمایی برای پذیرایی از مسافران، این ذهنیت ایجاد شد که کارخانجاتی که در این طرح مشارکت دارند، به جهت عدم پرداخت مطالباتشان تصمیم به فروش این محصولات از طریق خطوط هواپیمایی و جلوگیری از زیان بدقولی‌های آموزش و پرورش گرفته‌اند؛ اما مسئولان و متولیان مربوطه برای این اقدام پاسخ‌های جالبی می‌دهند. برخی این عمل را خطای انسانی و سهوی دانسته و اظهارنظری می‌کنند که نه تنها اقناع‌کننده نیست، بلکه به نظر نوعی پاک کردن صورت‌مسأله نیز محسوب می‌شود و برخی دیگر از مسئولان این اقدام را با هر توجیهی تخلف دانسته و معتقدند توزیع محصول غیرقابل فروش در یک شرکت هواپیمایی با هر بهانه‌ای جرم است. این در حالی است که قرار بود طرح مذکور از ابتدای مهرماه سال جاری برای مدت شش ماه عملیاتی شود که به دلیل عدم تأمین منابع مالی و همچنین پرداخت نشدن بدهی سال‌های گذشته کارخانجات لبنی توسط دولت، به تأخیر افتاد. حال آن‌که این طرح (توزیع شیر مدارس) با یارانه دولتی اجرا می‌شود و در برخی سایت‌ها آمده بود که آموزش و پرورش به دلیل نداشتن بودجه، شیر مدارس را فروخته است. این موضوع در حالی مطرح شده است که مدیرعامل این شرکت لبنی که محصولش از هواپیما سر درآورده، ضمن رد خبرهای منتشر شده، اعلام کرده که دو کارگر بارگیری‌کننده شیر در این کارخانه مرتکب اشتباه شده‌اند. در همین خصوص حسین نعمتی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه دامداران ایران، گفت: با توجه به این‌که دولت یارانه‌ای به توزیع شیر در مدارس اختصاص داده است و این یارانه صرفاً باید برای این منظور هزینه شود و این شیر هم باید فقط در مدارس عرضه شود، هرگونه عملی غیر از این جرم است. نعمتی در ادامه بیان داشت: اقدام دولت برای توزیع شیر مدارس در راستای حمایت از دامداران و همچنین حفظ سلامت دانش‌آموزان انجام گرفته است؛ اما این اقدام که این شیر در یک خط هوایی بین مسافران توزیع شود، مطمئناً یک تخلف و جرم است. وی در ادامه با اشاره به این‌که شیر مدارس قابلیت فروش ندارد، اظهار داشت: باید بررسی کرد چه کسی یا کسانی اقدام به فروش شیر غیرقابل فروش مدارس کرده‌اند و چه هزینه‌ای صرف خرید شده است تا با متخلفان برخورد جدی و قانونی شود.
هنوز قراردادی منعقد نشده است
محمدرضا اسماعیلی، مدیرعامل سابق اتحادیه فرآورده‌های لبنی کشور، اذعان داشت: می‌گویند دو هفته است که آرام‌آرام توزیع شیر مدارس در برخی استان‌ها آغاز شده، در حالی که هنوز قراردادی منعقد نشده و به نظر می‌رسد امسال خبری از توزیع شیر مدارس نیست. مدیرعامل سابق اتحادیه فرآورده‌های لبنی کشور درباره توزیع شیر مدارس در یک خط هوایی گفت: کارخانه مذکور به امید آن‌که قرار است از مهرماه این شیرها را به مدارس عرضه کند، در سطح انبوه شیر را تولید و عنوان «ویژه مدارس» را روی آن چاپ کرد، غافل از این‌که خبری از انعقاد قرارداد نیست و او برای پیشگیری از ضرر و زیان و فاسد شدن شیرها، آن‌ها را به یک خط هوایی فروخت که رسانه‌ای و دردسرساز شد.
به دلیل سر به هوایی انسانی شیر مدارس سر از هوا درآورد
حسین چمنی، عضو انجمن صنایع لبنی کشور، با اشاره به این‌که شرکت متولی، خطای انسانی را دلیل این مسأله عنوان کرده است، اظهار داشت: در اجرای طرح شیر مدارس، تا شیر تحویل مدرسه نشود، اعلام وصول نخواهد شد و بنابراین، مبلغی هم به کارخانجات پرداخت نمی‌شود. چمنی افزود: بنابراین این‌که کسی تصور کند بودجه این شیر قبلاً دریافت شده و شرکت مذکور مجدداً اقدام به فروش آن کرده، تصوری نادرست است. وی تصریح کرد: اجرای طرح شیر مدارس حدود دو هفته قبل آغاز شده و به گفته مسئولان آموزش و پرورش، بدهی‌های مربوط به سال گذشته شرکت‌های لبنی پرداخت شده است. چمنی ادامه داد: همچنین بر اساس گفته‌های مسئولان آموزش و پرورش، ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه جدید برای اجرای طرح شیر مدارس در سال‌ جاری اختصاص داده شده که در حد این بودجه، با کارخانجات لبنی قرارداد بسته می‌شود و اگر بودجه جدیدی هم بیاید، قراردادهای بیش‌تری منعقد خواهد شد. در همین زمینه، قائم مقام معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی نیز گفت: تا جایی که ما اطلاع داریم، اجرای طرح شیر مدارس از حدود دو هفته قبل در ۱۵ استان آغاز شد.
منبع: سبزینه
لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=18101

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.