• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
24

ماشین‌آلات کشاورزی، جاماندگان ارزی

  • کد خبر : 18068
  • ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۰
ماشین‌آلات کشاورزی، جاماندگان ارزی

به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ تخصیص ارز مبادله‌ای به لوازم آرایشی و بی‌نصیب ماندن ادوات کشاورزی از این ارز با واکنش‌های بسیاری از سوی فعالان و کارشناسان این حوزه مواجه شده است، به‌گونه‌ای‌که کارشناسان معتقدند تأمین ارز مبادله‌ای تنها برای واردات ۵ درصد از ماشین‌آلات نشان از بی‌توجهی مسئولان به این حوزه است. در […]

به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ تخصیص ارز مبادله‌ای به لوازم آرایشی و بی‌نصیب ماندن ادوات کشاورزی از این ارز با واکنش‌های بسیاری از سوی فعالان و کارشناسان این حوزه مواجه شده است، به‌گونه‌ای‌که کارشناسان معتقدند تأمین ارز مبادله‌ای تنها برای واردات ۵ درصد از ماشین‌آلات نشان از بی‌توجهی مسئولان به این حوزه است.
در واقع ارز مبادله‌ای در حالی از اردیبهشت ماه سال جاری برای واردات ماشین‌آلات کشاورزی (به عنوان صنعتی که از آن به عنوان اقتصاد جایگزین نفت نام می‌برند) حذف شد که مواردی مانند لوازم آرایشی، وسایل گلدوزی، قلاب‌بافی، و اجزا و قطعات‌آلات موسیقی همچنان از آن بهره‌مند هستند. کارشناسان در اعتراض به چنین سیاستی معتقدند صنعت کشاورزی، ضامن امنیت غذایی کشور است و باید به ماشین‌های کشاورزی به عنوان ابزار تولید غذا نگاه کنیم. به گفته متولیان این حوزه، توقف اعطای ارز مبادله‌ای وضعیت نامناسبی را به وجود آورده است که نه‌تنها منجر به توقف روند مناسب توسعه مکانیزاسیون شده، بلکه افزایش ۲۰ درصدی قیمت این ماشین‌ها را به کشاورزان تحمیل کرده و منجر به کاهش رغبت بهره‌برداران به خرید ماشین‌آلات شده است.
در این خصوص کامبیز عباسی، رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی، عدم تأمین ارز مبادله‌ای برای ماشین‌های کشاورزی را از مصادیق کم‌توجهی به این حوزه دانست و گفت: این عمل سبب کاهش رغبت بهره‌برداران به خرید ماشین‌آلات می‌شود.
عباسی نقش توسعه مکانیزاسیون در افزایش تولیدات کشاورزی را با اهمیت خواند و اذعان داشت: تولید ۵/۱۴ میلیون تن گندم با تکیه بر ماشین‌های کشاورزی و بذرکاری صورت گرفته است، و در حال حاضر نزدیک به ۴۵۰ هزار تراکتور، ۱۵ هزار کمباین برداشت غلات و ۴۰ هزار بذر کار در بخش کشاورزی موجود است.
وی اضافه کرد: از ۴۰ هزار دستگاه بذرکار، نزدیک به ۱۰ هزار دستگاه در دولت یازدهم تأمین شده و سهم بذرکارهای وارداتی در حوزه گندم کشور زیر ۲ درصد است.
این مقام مسئول عدم تأمین ارز مبادله‌ای برای ماشین‌های کشاورزی را از مصادیق کم‌توجهی به این حوزه دانست و تصریح کرد: این در حالی است که تنها ۵ درصد ماشین‌های کشاورزی شامل ماشین‌های زراعت برنج، تراکتورها، کمباین‌های سنگین و همچنین برخی ماشین‌های باغبانی، اجزا، قطعات، ادوات و تجهیزات، نیازمند واردات با ارز مبادله‌ای هستند.
عباسی با اذعان به این‌که عدم اختصاص ارز مبادله‌ای به ماشین‌های مورد نیاز کشاورزی موجب افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی قیمت آنان می‌شود، تصریح کرد: افزایش قیمت این ماشین‌ها در نهایت منجر به افزایش هزینه تولید و در مواردی کاهش رغبت بهره‌برداران به خرید ماشین‌آلات می‌شود.
وی تأکید کرد: حوزه صنعت کشاورزی، ضامن امنیت غذایی کشور است و باید به ماشین‌های کشاورزی به عنوان ابزار تولید غذا نگاه کنیم.
حذف ارز مبادله‌ای و افزایش ۲۰ درصدی قیمت ماشین‌های کشاورزی
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی، در اعتراض به حذف ارز مبادله‌ای ماشین‌آلات کشاورزی گفت: ارز مبادله‌ای کماکان به لوازم آرایشی، وسایل گلدوزی، قلاب‌بافی، اجزاء و قطعات‌آلات موسیقی و موارد متعدد دیگر تعلق می‌گیرد؛ اما ماشین‌های کشاورزی بی‌نصیب از دریافت چنین ارزی هستند.
عباسی افزود: متأسفانه از اردیبهشت‌ماه سال جاری سازمان توسعه و تجارت از پرداخت ارز مبادله‌ای به ماشین‌های کشاورزی خودداری کرده است، در حالی که عمده ماشین‌های وارداتی کشاورزی کشور که سهمشان کم‌تر از ۱۰ درصد در بازار مکانیزاسیون کشاورزی است، اما اثرگذاری بالایی دارند، از دریافت ارز مبادله‌ای بی‌نصیب هستند.
وی خاطرنشان کرد: ماشین‌های زراعت برنج و تراکتورهای سنگین و باغی که عمدتاً تولید داخل ندارند، باید وارد شوند و توقف ارز مبادله‌ای وضعیت نامناسبی را به وجود آورده است که نه‌تنها منجر به توقف روند مناسب توسعه مکانیزاسیون شده، بلکه سبب افزایش قیمت این ماشین‌ها تا حدود ۲۰ درصد شده است که این قیمت تمام‌شده به قشر زحمتکش کشاورز تحمیل می‌شود.
عباسی تصریح کرد: امکان پاسخگویی به اعتراض‌ها درباره توجیه این‌گونه تصمیم‌ها در حوزه صنعت کشور دور از ذهن است.
وی اظهار داشت: به‌طور قطع کم‌توجهی به حوزه صنعت ماشین‌های کشاورزی و نبود سیاست‌های شفاف در منشور صنعتی کشور در این حوزه همواره بخش صنعت ماشین‌های کشاورزی و بخش کشاورزی را مظلوم‌تر از قبل می‌کند.
منبع: سبزینه
لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=18068

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.