• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
5

قیمت برنج در سفره مردم قد می‌کشد

  • کد خبر : 18066
  • ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۴
قیمت برنج در سفره مردم قد می‌کشد

خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)/ نویسنده: محبوبه قرمز چشمه: زمزمه افزایش قیمت برنج وارداتی به دلیل عدم تخصیص ارز مبادله‌ای که با نوسانات چشمگیری همراه بوده و همچنین نبود زمان کافی برای ثبت سفارش برنج‌های شب عید در حالی در چند هفته اخیر از سوی متولیان این بخش مطرح می‌شود که نه تنها این زمزمه‌ها زمینه […]

خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)نویسنده: محبوبه قرمز چشمه: زمزمه افزایش قیمت برنج وارداتی به دلیل عدم تخصیص ارز مبادله‌ای که با نوسانات چشمگیری همراه بوده و همچنین نبود زمان کافی برای ثبت سفارش برنج‌های شب عید در حالی در چند هفته اخیر از سوی متولیان این بخش مطرح می‌شود که نه تنها این زمزمه‌ها زمینه افزایش کاذب قیمت را فراهم آورده، بلکه کارشناسان این حوزه معتقدند به جهت قرار گرفتن برنج در ردیف کالاهای اولویت‌دار تنها مرجع برای تعیین قیمت دولت بوده و از سوی دیگر با وجود عدم تخصیص ارز مبادله‌ای به جهت کاهش تعرفه واردات، عملاً این تفاوت نرخ ارز پوشش داده شده و دلیلی برای گرانی برنج وجود ندارد. همچنین فعالان این حوزه معتقدند قیمت برنج در بازارهای جهانی با کاهش چشمگیر مواجه بوده و در حالی‌که برنج‌های وارداتی با قیمتی کم‌تر از ۲۸۰۰ تومان در هر کیلو از سوی تجار وارد کشور می‌شوند، نمی‌توان تنها به تبعیت از گرانی برنج‌های داخلی، برنج‌های وارداتی را نیز گران کرد؛ بهانه‌ای که قوت لایموت بسیاری از اقشار ضعیف و متوسط جامعه را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد.
سید رضا نورانی، رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی، درباره زمزمه‌های افزایش قیمت برنج هم‌زمان با نزدیک شدن به ایام پایانی سال با توجه به این‌که برنج جزو کالاهای استراتژیک محسوب می‌شود و نیز تعیین قیمت آن از سوی دولت، به «سبزینه» گفت: قیمت برنج وارداتی باید توسط دولت مشخص شود، درحالی که اکنون در بازار، فروشنده‌ها قیمت برنج را افزایش داده‌اند.
وی با تأکید بر تأثیر جو روانی در بالا رفتن قیمت برنج گفت: سودجویان و واسطه‌ها با ایجاد جو روانی حاصل از افزایش قیمت دلار در بازار، قیمت برنج وارداتی را افزایش داده‌اند، در حالی که برنج وارداتی امسال همانند سال‌های پیش با ارز مبادله‌ای خریداری شده است. وی درباره نقش واسطه‌ها در افزایش قیمت برنج وارداتی گفت: حتماً همین‌طور است، چرا که در قیمت جهانی برنج تغییری ایجاد نشده و ارز مبادله‌ای هم به برنج تخصیص داده می‌شود؛ بنابراین دلیلی برای گرانی قیمت برنج وارداتی وجود ندارد.
وی با اشاره به افزایش قیمت برنج وارداتی در یک ماه گذشته و زمزمه‌های افزایش هزار تومانی آن در ایام عید گفت: با توجه به آن‌که واردکنندگان، برنج را با استفاده از ارز مبادله‌ای وارد کشور می‌کنند و از طرف دولت در این ارتباط سوبسید دریافت می‌کنند، نباید قبل از اعلام نظر قطعی دولت، افزایش قیمتی در برنج وارداتی صورت گیرد.
وی در پاسخ به دخالت تشکل‌های مرتبط در افزایش قیمت برنج گفت: نمی‌توان به‌طور مشخص گروه یا تشکل خاصی را مسئول گرانی برنج دانست؛ اما آنچه مسلم است این‌که قیمت برنج در بازار جهانی هیچ تغییری نداشته و این کالای اساسی با قیمت کم‌تر از ۳ هزار تومان به گمرک ایران تحویل داده می‌شود؛ بنابراین هرگونه افزایش قیمتی در این زمینه از سوی عوامل مرتبط در داخل کشور صورت می‌گیرد.
وی در ادامه تصریح کرد: برنج به عنوان کالای استراتژیک، مورد نیاز مردم است. هرگونه افزایش قیمتی نسبت به برنج وارداتی به بهانه بالا رفتن ارز در واقع ماهی‌گیری سودجویان از آب گل آلود چالش نوسان ارز است و با توجه به تفکر غالب مبنی بر اثر‌گذاری نوسان ارز در قیمت تمامی کالاها، این افزایش قیمت بدون مقاومت از سوی مصرف‌کنندگان پذیرفته می‌شود.
کاهش ۴/۱ درصدی قیمت برنج در بازار جهانی
جمیل علی‌زاده شایق، دبیر انجمن برنج کشور، در ارتباط با افزایش قیمت جهانی برنج گفت: فائو در گزارشی از قیمت مواد غذایی جهان طی آوریل ۲۰۱۳ اعلام کرده قیمت غلات در این ماه نسبت به ماه قبل ۴/۱ درصد کاهش داشته است. در بازار جهانی قیمت برنج از ژانویه ۲۰۱۵ پایین آمده است و طبق آخرین آمار فائو در دسامبر ۲۰۱۶، قیمت برنج همچنان روند کاهشی دارد.
علی‌زاده شایق افزود: با توجه به آن‌که برنج وارداتی ایران از بازار جهانی تأمین می‌شود، هرگونه کاهش در قیمت این غله باید کاهش قیمت را در داخل در پی داشته باشد و در محل عرضه و فروش تأثیرگذار باشد، در حالی که این‌طور نیست. وی با انتقاد از دست‌اندرکاران واردات برنج گفت: تا می‌شنوند گوشت و تخم‌مرغ گران شده است، سریع قیمت برنج وارداتی را افزایش می‌دهند، در حالی که با توجه به پایین‌آمدن جهانی قیمت برنج، برنج هندی با کم‌تر از۳۵۰ دلار با ارز آزاد از گمرک به کشور وارد می‌شود. این در حالی است که دولت برای واردات برنج ارز مبادله‌ای در نظر گرفته است. حال اگر قیمت تمام شده دومین قلم از سفره مردم را با ارز مبادله‌ای محاسبه کنیم، تازه متوجه می‌شویم دست‌اندرکاران واردات برنج چه درآمدی به دست می‌آورند. دبیر انجمن برنج کشور با اشاره به این‌که افزایش قیمت برنج از سوی تجار و فروشندگان صورت می‌گیرد، گفت: قطعاً هرگونه افزایش قیمتی در برنج وارداتی از سوی تجار و عرضه‌کنندگان صورت می‌گیرد؛ اما حتماً تشکل‌های مرتبط با این کالا نیز مشکلات خاص خود را دارند و معتقدند واردات برنج تنها از سوی بخش خصوصی صورت نگرفته و برخی از سازمان‌ها و نهادها نیز در واردات این کالا سهیم هستند. این مقام مسئول دلال‌ها و فعالیت ناسالم آن‌ها در بازار برنج بین مناطق تولید و عرضه را یکی از مهم‌ترین دلایل گرانی برنج دانست و افزود: باید سود منصفانه از طرف دلال‌ها و انبارکننده‌ها در ارتباط با بخش کشاورزی مدنظر قرار داده شود.
منبع: سبزینه
لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=18066

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.