• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
2

ناکامی اسب‌های ایرانی در کورس صادرات

  • کد خبر : 18000
  • ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۶
ناکامی اسب‌های ایرانی در کورس صادرات

به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)/ نویسنده: ملیحه تهرانی/ صنعت اسب به جهت استقبال و کاربرد گسترده آن از گذشته همواره به عنوان یکی از صنایع پر سود شناخته می‌شده و در دنیا همیشه یکی از صنایع پول‌ساز با گردش مالی بالا بوده است؛ اما به دلیل نیاز به سرمایه‌گذاری بالا و خطر انقراض نژادهای […]

asbبه گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)نویسنده: ملیحه تهرانی/ صنعت اسب به جهت استقبال و کاربرد گسترده آن از گذشته همواره به عنوان یکی از صنایع پر سود شناخته می‌شده و در دنیا همیشه یکی از صنایع پول‌ساز با گردش مالی بالا بوده است؛ اما به دلیل نیاز به سرمایه‌گذاری بالا و خطر انقراض نژادهای بومی و اصیل ایرانی، این صنعت هم‌اکنون در کشور تنها به صنعتی وارداتی مبدل شده و متأسفانه نژادهای ایرانی از مقبولیت بالایی در بازارهای صادراتی برخوردار نیستند. در این رابطه کارشناسان عدم حمایت، ممنوعیت صادرات، بالا بودن هزینه‌های پرورش و نگهداری، ورود اسب‌های خارجی، و نبود برنامه‌ریزی جامع که زمینه کاهش تعداد اسب‌های اصیل ایرانی را فراهم آورده، به همراه رغبت نداشتن پرورش‌دهندگان در اثر عدم حمایت از پرورش و شناسنامه‌دار نشدن اسب‌های ایرانی را از عواملی می‌دانند که روند انقراض اسب ایرانی را شدت بخشیده است. آنچه مسلم است این‌که در صنعت اسب مانند صنایع دیگر دست‌هایی وجود دارد که مانع رشد و پیشرفت می‌شود و اسب ایرانی در ‌زادگاه حقیقی خود مهجور مانده است. در همین خصوص امید گرکانی، یکی از فعالان این حوزه که مربی سوارکاری است، گفت: یکی از مسائل و معضلات پرورش اسب در ایران مشکل قرنطینه است، چرا که کشورهای دیگر شیوه قرنطینه اسب در ایران را قبول ندارند و ایران را به عنوان منطقه‌ای پاک در این زمینه نمی‌شناسند.
گرکانی در رابطه با بیماری‌های رایج اسب گفت: یکی از این بیماری‌ها مشمشه است که برای جلوگیری از شیوع آن در ایران ۲۰تا ۲۵ روز اسب را قرنطینه می‌کنند.
این فعال صنعت پرورش اسب و مربی حوزه سوارکاری بیان داشت: به دلیل همین مسأله قرنطینه و شیوه نگهداری اسب در ایران و عدم امکان خروج اسب حتی برای مسابقه، سوارکاران تنها با اسب‌هایی که در کشور دیگر هستند می‌توانند به مسابقه بروند و بخشی از این مسائل نیز سیاسی است. وی در رابطه با صادرات اسب‌های نژاد ترکمن گفت: به دلیل همین مسائل قرنطینه و عدم مقبول بودن شرایط نگهداری و قرنطینه در ایران، صادراتی هم نداریم و فقط واردات انجام می‌شود. گرکانی درباره شرایط و هزینه‌های نگهداری اسب در ایران گفت: برای نگهداری اسب در ایران در پانسیون‌ها چیزی در حدود ۲میلیون و ۵۰۰هزار تومان در ماه هزینه می‌شود که این هزینه برای ۱۲کیلو تغذیه و سایر وظایف نگهداری است.
وی همچنین به پر هزینه بودن این ورزش در ایران اشاره کرد و گفت: هزینه هر جلسه تمرین بنا به محل آن و باشگاه متفاوت است و سوارکاری یک ورزش لوکس محسوب می‌شود. این مربی اسب در ادامه اذعان داشت: به دلیل هزینه بالای این ورزش و همچنین تحرک بالای این ورزش اسب‌ها روزی حداقل یک ساعت باید تمرین کنند تا بتوانند برای مسابقات آماده باشند، به همین دلایل خیلی از افراد نمی‌توانند به این ورزش بپردازند.
اسب، حیوانی نجیب؛ اما لوکس و پرهزینه
در ادامه امیرپیمان خسروی، کارشناس واردات گوشت و دام‌های زنده، گفت: سازمان دامپزشکی تمام سعی خود را کرده که بر اساس پروتکل‌های بین‌المللی، استانداردهای لازم را برای صادرات و واردات اسب در ایران پیاده کند.
وی در ادامه با توجه به بحث قرنطینه در ایران نیز گفت: هر کشور قوانین و مقررات خود را در این زمینه دارد و سختگیری و دقت آن‌ها بیش‌تر است و این دقت نظر درباره بیماری‌های اسب و ژنتیک آن نیز صدق می‌کند.
خسروی با اشاره به این‌که هر اسبی که وارد ایران می‌شود یک نسل است، و چون از لحاظ نژاد و ژنتیک متفاوت است، توجه بیش‌تری نیاز دارد، گفت: از نظر قرنطینه نیز استانداردها با هم متفاوت است و این‌طور نیست که قرنطینه را قبول نداشته باشند. فقط استانداردها و شرایط نگهداری در کشورها با هم متفاوت است، آن هم به دلیل شرایط و تکنولوژی حاکم بر کشور است که کشور ما از این لحاظ با وضعیت و تکنولوژی آن‌ها تطابقی ندارد. این کارشناس واردات گوشت و دام‌های زنده در رابطه با این‌که صادراتی ازکشور انجام می‌شود یا نه گفت: اسب ترکمن که اسب اصیل ایرانی نیز شناخته می‌شود، در دنیا چندان ارزشی ندارد، چرا که اسب‌ها بر اساس معیارهایی طبقه می‌شوند که اسب ترکمن بعضی از این فاکتورها و معیارها را ندارد.
وی در ادامه بعضی از این معیارها را شامل: زیبایی، رنگ، شکل و فرم پاها، شکل گردن، عضلات و استخوان‌بندی، میزان خلوص نژاد و… دانست و افزود: همچنین اسب‌ها بر اساس نمایش، قدرت، و مسابقه نیز طبقه‌بندی می‌شوند. خسروی با اشاره به قیمت اسب‌ها گفت: نژاد خالص شده اسب قیمتی است. نژاد اسب خزر را در ایران داشتیم که با معیارهای تعریف شده مطابقت داشت که در معرض انقراض بود و در آمریکا آن را نژادسازی و خالص‌سازی کردند که این خالص‌سازی بر حسب نژاد و ژنتیک اسب انجام می‌شود. وی در ادامه درباره مراکز نگهداری اسب در ایران گفت: باشگاه‌های سوارکاری و مراکز نگهداری اسب در ایران مراکز گران و پرهزینه‌ای هستند و با توجه به همین مسأله دقت لازم را برای نگهداری اسب دارند. خسروی در پاسخ به این‌که آیا خروج اسب از ایران ممنوع است، گفت: چنین چیزی نیست و فقط پروتکل و قوانین خارجی‌ها با ما متفاوت است و تکنولوژی و شرایط نگهداری کشورها نیز متغیر است.
منبع: سبزینه
لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=18000

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.