• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
2

الگوی کشت استان اصفهان معطل مانده است/لزوم اجرا باز مهندسی و استانداردسازی انواع کود و خوراک دام

  • کد خبر : 17984
  • ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۶
الگوی کشت استان اصفهان معطل مانده است/لزوم اجرا باز مهندسی و استانداردسازی انواع کود و خوراک دام

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی اصفهان وظیفه این مرکز را پایش و نظارت دانست و گفت: وقوع بداخلاقی‌ها و سوء استفاده‌ها در تولید، بر لزوم اجرا باز مهندسی و استانداردسازی انواع کود و خوراک دام دلالت دارد. به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ دومین همایش اطلاع‌رسانی ساماندهی تولید، واردات و توزیع […]

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی اصفهان وظیفه این مرکز را پایش و نظارت دانست و گفت: وقوع بداخلاقی‌ها و سوء استفاده‌ها در تولید، بر لزوم اجرا باز مهندسی و استانداردسازی انواع کود و خوراک دام دلالت دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ دومین همایش اطلاع‌رسانی ساماندهی تولید، واردات و توزیع انواع مواد کودی استان اصفهان با حضور کلیه شرکتها و تعاونیهای فعال در زمینه تولید، واردات و توزیع انواع مواد کودی و سایر فعالین حوزه کشاورزی در اصفهان برگزار شد.

در این همایش علی اصغر شهابی وظیفه مسئولین حوزه کشاورزی استان اصفهان را تأمین سلامت آب، خاک، محیط زیست، دام و انسان عنوان کرد و گفت: جامعه زمانی به سوی پیشرفت و نشاط حرکت می‌کند که انسان سالم باشد و از نعمت غذای سالم بهره‌مند شود.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی اصفهان افزود: وظیفه دیگر مسئولین بخش کشاورزی استان اصفهان، تأمین شراط لازم برای استقرار کشاورزی پایدار است و در این راستا تأمین منابع پایه‌ای همچون آب، خاک و محیط زیست سالم شرط اساسی است.

وی خاطر نشان ساخت: مسئولان بخش آب و خاک استان اصفهان در دوره‌ای از حیات کشاورزی به مسأله خاک سالم ورود پیدا نموده است که خاک مریض است و این موضوع خود بر ضعف غذائی جامعه امروز تأکید دارد.

علی اصغر شهابی تأکید کرد: در حالیکه هنوز اخلاق خاک و رعایت حریم خاک و تغیر کاربری‌ها، رعایت نشده است، هنوز تصور مخاطبان خاک بر این بوده که همیشه از خاک محصول تولید کنند، چرا که محقق نشدن این امر بر فقدان حاصلخیزی خاک تصریح می‌کند.

وی خاک‌های استان اصفهان را به‌طور عمده خاک‌های حاصل‌ده دانست و تصریح کرد: این خاک در صورتی می‌تواند محصول مطلوب تحویل جامعه هدف دهد که از مزایای مواد غذائی برخوردار شود، در غیر این صورت این خاک ناتوان است و میزان و کیفیت محصول هم بی‌کیفیت است.

وی وجود برخی بیماری‌های گوناگون غذائی را ناشی از ورود مواد مسمومیت‌زا و غیرمنصف و سمی در خاک برشمرد و اضافه کرد: از جمله دلایل و شواهد بازر این مسأله خطرناک می‌توان به رهاسازی فاضلاب کارخانه‌ای در محیط زیست اشاره کرد.

این رئیس فقدان عمل به اصول کشاورزی پایدار را مشکل اساسی برای کشاورزی استان اصفهان ذکر کرد و متذکر شد: به طور یقین نحوه نظارت کاری امروز وضعیت کشاورزی را در ۲۰ سال آینده متول، دگرگون و هراس‌برانگیز خواهد کرد.

شهابی اقدامات امروز برای نهادینه‌سازی الفبای خاک استان اصفهان را نوعی پیش‌آگاهی توصیف کرد و گفت: در کشور بهترین سرمایه، سرمایه نیروی انسانی است که کمترین ارزش را برای آن قائل هستیم. وس بیان داشت: در حالیکه در مجموعه فعلی مدیریت و نظارت بر امر کشاورزی استان اصفهان، نظارت جدی نیست، دولت از وظایف حاکمیتی خیلی فراتر رفته است.

وی وظیفه مرکز تحقیقات آب و خاک را حاکمیتی- نظارت- پایشی دانست و اذعان داشت: در حال حاضر الگوی کشت استان اصفهان معطل مانده است. الگوی کشت نیازمند اعتبار است و این امر در بین دستگاه‌های تأمین‌کننده منابع مالی مغفول مانده است.

علی اصغر شهابی رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی اصفهان اظهار داشت: در حالیکه بکارگیری ارقام جدید بذر هزینه‌بر است و نسبت به انوع کود و تغذیه حساسیت نشان می‌دهد، تنها راهکار برای برای استانداردسازی کودهای وارداتی در موضوع تولیدات و رفع بداخلاقی‌های تولید، اخطارهای مکرر است.

ایم مقام مسئول بر ضرورت تداوم برنامه‌های فرهنگ‌سازی تولید و مصرف انواع نهاده‌های کشاورزی و دامی تصریح کرد و تشریح نمود: این امور از دو منظر تنوع‌بخشی و درک مشترک به تحولی مطلوب منجر شد.

شهابی فرهنگ‌سازی و ایجاد درک مشترک را دارای نقشی بسیار اثرگذار برای تولید کودهای ایمن و تحت نظارت برشمرد و ابراز امیدواری نمود: به‌واسطه تدابیر اندیشیده شده برای شهرستان‌های استان اصفهان این استان در بخش سموم مصرفی و علوم دام پیشرو باشد.

وی به مسأله غذاهای فاسد و فستفودهای تولیدی بازار پرداخت و با بیان اینکه آلاینده‌های نگهدارنده، سهم قابل توجهی را برای آلودگی‌های غذائی دارد، گفت: انداختن گناه آلودگی‌های موجود در بیشتر مواد غذائی بر جهاد کشاورزی و بخش تحقیقات آب و خاک نوعی توپ در میدان حریف انداختن است.

علی اصغر شهابی رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی اصفهان، تفکر حساب‌شده، توجه به همه ابعاد تولید را ضامن پیشرفت کشاورزی استان اصفهان و تولید غذای سالم و مقوی برشمرد و خاطر نشان ساخت: در حال حاضر لزوم بازمهندسی در خوراک دام و آنتی بیوتیکها و استاندارسازی موضوعات مهم برای تأمین و تضمین سلامت انسانی و گیاهی است.
مدینه صابری/خبرنگار خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=17984

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.