• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
2

پایش آلاینده های محصولات کشاورزی در سازمان محیط زیست

  • کد خبر : 17966
  • ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۱
پایش آلاینده های محصولات کشاورزی در سازمان محیط زیست

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست از پایش و ردیابی آلاینده ها در محصولات کشاورزی برای نخستین بار در سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد. به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) از سازمان حفاظت محیط زیست، شینا انصاری با اشاره به ضرورت و اهمیت بررسی وضعیت آلودگی محصولات کشاورزی مورد استفاده روزانه عموم […]

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست از پایش و ردیابی آلاینده ها در محصولات کشاورزی برای نخستین بار در سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد.
به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) از سازمان حفاظت محیط زیست، شینا انصاری با اشاره به ضرورت و اهمیت بررسی وضعیت آلودگی محصولات کشاورزی مورد استفاده روزانه عموم مردم گفت: سازمان حفاظت محیط زیست از سال ۱۳۹۳ با توجه به جایگاه نظارتی خود در موضوع آلودگی منابع آب و خاک و به تبع آن محصولات کشاورزی، اقدام به تهیه و تجهیز زیرساخت ها در بخش های آزمایشگاهی مرتبط با این حوزه کرد.
وی ادامه داد: پس از تجهیز آزمایشگاه ها و بررسی و پایش محصولات از نظر آلودگی به فلزات سنگین مانند نیترات و فسفات، در سال های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴، گزارش پایش های انجام شده روی تعدادی از محصولات کشاورزی پرمصرف به مبادی ذیربط اعلام شد.
انصاری با بیان اینکه انتخاب میوه ها و سبزی ها برای پایش بر مبنای محصولات پرمصرف عموم مردم در طول سال صورت گرفت، اظهار کرد: همچنین با توجه به آنکه پایش و ردیابی آلاینده ها در محصولات کشاورزی برای نخستین بار در سازمان حفاظت محیط زیست انجام می شد، دستورالعمل های آماده سازی و هضم آنالیز محصولات موردنظر بر اساس منابع داخلی و خارجی تهیه و تدوین شد.

** پایش سرب، کادمیوم، نیترات و فسفات در محصولات کشاورزی
مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست گفت: پس از پایش پارامترهایی همچون فلزات سرب، کادمیوم، نیترات و فسفات در محصولات منتخب، نتایج آزمایش ها با استانداردهای ملی، همچنین استانداردهای سازمان بهداشت جهانی و فائو مقایسه و نتایج اعلام شد.
وی با تاکید بر اینکه بر اساس چند نوبت آنالیز شاخص های تعیین شده، امکان اظهارنظر قطعی درخصوص وجود یا عدم وجود آلودگی و تعمیم آن به تمامی محصولات کشاورزی وجود ندارد، تصریح کرد: این موضوع نیازمند پایش مستمر در بازه های زمانی منظم است.
مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: از این رو ضروری است نتایج این پایش ها در کنار نتایج حاصل از بررسی ها و اندازه گیری های سایر بخش های تخصصی ذیربط همچون سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت قرار گیرد تا بتوان نتایج قابل قبولی از پایش ها ارائه داد.
انصاری گفت: به رغم پایین بودن سرانه مصرف سم در کشور، کاربرد نامطلوب سم اعم از مصرف بی رویه، مصرف سموم ممنوع و غیرمجاز که به علت تحریم های سال های گذشته رواج بیشتری یافت، عدم توجه به طی دوره کارنس سم (حداقل دوره زمانی است که باید از هنگام سمپاشی بگذرد تا آن سم در گیاه تجزیه شده، محصول قابل خوردن باشد) و در نهایت آلایندگی طولانی مدت منابع آب و خاک در برخی مناطق از مهمترین دغدغه های محیط زیست در این حوزه است.

** استان های شمالی رکورددار سرانه مصرف سموم شیمیایی
مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست درباره میزان مصرف سموم در مناطق کشور، اظهار کرد: بر اساس بررسی های به عمل آمده سه استان شمالی گیلان، گلستان و مازندران بیشترین سرانه مصرف سموم شیمیایی به ازای هر نفر بر لیتر را دارند که این موضوع با توجه به شرایط خاص اقلیمی این استان ها و میزان بالای رطوبت، همچنین بالا بودن سطح آب های زیرزمینی بسیار قابل تامل است.
وی پیگیری برای شناسایی محل کشت و سورس آلودگی در مواردی راکه نتایج پایش شاخص ها، بالاتر از حد استاندارد بود، از جمله دستاوردهای مهم پایش های انجام شده برشمرد و افزود: نخستین گام برای کاهش مصرف سموم، همچنین کاهش میزان باقیمانده سموم و آلاینده های ناشی از کودهای شیمیایی در محصولات کشاورزی، شناسایی محل کشت محصولاتی است که میزان آلاینده های آنها بیشتر از حدمجاز است یا در تولید و کشت آنها از سموم غیرمجاز استفاده شده است.

** ضرورت حذف یارانه سم و کود شیمیایی
مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست حذف یارانه بر نهاده های شیمیایی به خصوص سموم و کودها را از جمله مهمترین راهکارهای مدیریتی کاهش آلاینده ها در محصولات کشاورزی دانست و خاطرنشان کرد: با این اقدام می توان تا حدقابل ملاحظه ای میزان مصرف ترکیبات شیمیایی در محصولات کشاورزی را کنترل کرد.
انصاری گفت: اجرایی شدن طرح ردیابی و شناسنامه دار کردن محصولات کشاورزی در سطح ملی از دیگر اقدام های ضروری به منظور جلوگیری از توزیع محصولات دارای باقیمانده سموم و فلزات سنگین بیش از حد مجاز است.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=17966

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.