• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
3

تاخیر در بارندگی های فارس نگران کننده و حاصل دخالت انسان است

  • کد خبر : 17964
  • ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۹
تاخیر در بارندگی های فارس نگران کننده و حاصل دخالت انسان است

عضو هیات علمی دانشگاه و رئیس اتاق فکر محیط زیست استان فارس گفت: تاخیر در بارندگی های امسال استان فارس نگران کننده و نتیجه تغییردر اقلیم است، بخشی از تغییر اقلیم نیز نتیجه دخالت انسانی در طبیعت و اقلیم و حاصل بی توجهی به چرخه زیستی است. به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل […]

عضو هیات علمی دانشگاه و رئیس اتاق فکر محیط زیست استان فارس گفت: تاخیر در بارندگی های امسال استان فارس نگران کننده و نتیجه تغییردر اقلیم است، بخشی از تغییر اقلیم نیز نتیجه دخالت انسانی در طبیعت و اقلیم و حاصل بی توجهی به چرخه زیستی است.
به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا؛ دکتر مهرداد زمان پور بیان کرد:‌ کاهش بارندگی‌ها در منطقه و در استان فارس و تاخیر در بارندگی سال ۹۵ دراین استان و تغییرات آب و هوایی به وجود آمده، بخشی به دلیل افت‌ و خیزهای آب‌ و هوایی طبیعی کره زمین است که از دوره‌ آخرین یخبندان تاکنون رو به گرم شدن داشته است.
وی ادامه داد: بخشی از تغییرات به دلیل تاثیر انسان و فعالیت‌های آن از جمله کاربرد بیش از اندازه‌ سوخت‌های فسیلی و رهاسازی گازهای گلخانه ای در اتمسفر است.
عضو کارگروه تدوین برنامه‌ مدیریت زیست‌ بومی تالاب بختگان با اشاره به اینکه تاخیر بارندگی در امسال بسیار نگران‌ کننده است گفت: پیش‌بینی‌های هواشناسی نشان می‌دهد که مقدار بارش در سال ۱۳۹۵ بسیار کم‌تر از اندازه‌ طبیعی خواهد بود امیدواریم بارندگی‌ها بتواند دست‌ کم مقدار آب لازم برای تامین آب آشامیدنی کلان‌شهر شیراز را در سد درودزن فراهم کند.
زمان پور با بیان اینکه با این پیش‌بینی بارش، بسیاری از فعالیت‌ها به ‌ویژه کشاورزی در سال آینده با مشکل بزرگی روبه‌ رو خواهند بود گفت: از آن‌‌جا که در سال‌های گذشته، دیدگاه مطلق ما بهره‌برداری انسانی بوده است، طبیعی است که به این کار ادامه خواهیم داد. وقتی در زمان پرآبی به فکر طبیعت و حق آب تالاب‌ها نبودیم، نباید انتظار داشت که در شرایط بحرانی به دنبال سهم آب تالاب‌ها و دریاچه‌ها باشیم.
عضو هیات علمی دانشگاه و رئیس اتاق فکر محیط زیست استان فارس به مصوبات دولت در سال ۹۴ اشاره کرد و گفت : هیات دولت در سال گذشته مصوبه‌ مهمی داشته است که در آن اولویت تخصیص آب را نخست برای آب آشامیدنی و در رتبه دوم به سهم آب طبیعت داده است و کاربری‌های دیگر در رده‌های بعدی اهمیت اند اما مایه‌ تاسف و تعجب است که متاسفانه تاکنون هیچ‌ یک از مسئولان و مدیران به این مصوبه توجهی نکرده اند.
زمان پور گفت: شک نیست که اگر چاره‌ ای اندیشیده نشود، این بحران وضع دریاچه‌ها و رودخانه‌ها را از پیش بدتر خواهد کرد. هم‌اکنون وضعیت تالاب‌های استان فارس از جمله بختگان، پریشان، و ارژن در تاریخ شناخته شده‌ آنان بدترین شرایط است.
وی اضافه کرد: نبود بارش از یک ‌سو و قطع ورودی آب از رودها و چشمه‌ها به دست انسان از سوی دیگر هیچ ذخیره ای برای برپا ماندن نگذاشته است. همه‌ آنان کاملا خشک اند و حیات طبیعی و زندگی انسانی در پیرامون آن‌ها به ‌شدت آسیب دیده است.
زمان پورگفت: راهکار مقابله با این بحران آسان نیست، اما ناممکن هم نیست. ملت ایران هزاران سال با دشواری‌های مشابه سر کرده و با آن کنار آمده است. روش‌هایی خردمندانه و برپایه منطق اکوسیستمی درپیش‌گرفته است، روش‌هایی که مبنای آن کنترل مصرف، مصرف بهینه و دوری از آزمندی و لجام ‌گسیختگی و احترام به طبیعت بوده است.
عضو هیات علمی و رئیس اتاق فکر محیط زیست استان فارس با اظهار تاسف از اینکه در سال‌های اخیر مقدار مصرف را مهار نکرده ایم گفت: دراین سالها نوع مصرف را بهینه‌سازی نکرده ایم. بدتر از آن این که هم‌اکنون که در میانه بحران قرار داریم و کسانی بی‌توجه به معیارهای پیش‌گفته در پی راه‌های دور زدن طبیعت و تعادل چرخه‌های طبیعی اند تا به گمان خود عرضه را افزایش دهند و مشکل را حل کنند.
عضو کارگروه تدوین برنامه مدیریت زیست‌ بومی تالاب بختگان به راهکارهایی مانند انتقال آب از دریا و انتقال آب از حوزه ای به حوزه‌ دیگر برای افزایش عرضه آب انتقاد کرد و گفت: این موارد شیوه‌هایی است که تنها آیندگان نادرستی آن‌ها را تحلیل خواهند کرد، زیرا گوش شنوایی برای انتقادهای امروز ما نیست. امروزه در جهان پیشرفته برای رویارویی با بحران‌های این‌چنین، مدیریت زیست‌ بومی را برمی‌گزینند. این شیوه بر مشارکت همه‌ سودبران و دست‌اندرکاران تالاب در تدوین برنامه مدیریتی استوار است.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=17964

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.