• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 16 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
4

تب قاچاق داروهای دامی، گریبانگیر سلامت

  • کد خبر : 17952
  • ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۷
تب قاچاق داروهای دامی، گریبانگیر سلامت

خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)/ نویسنده: ملیحه تهرانی/ در سال‌های اخیر افزایش تولید فرآورده‌های دامی به‌منظور تأمین نیاز پروتئینی و در کنار آن بهبود کیفیت برای افزایش سلامت جامعه، مورد توجه جدی قرار گرفته است. به‌دنبال مصرف دارو، باقی‌مانده داروهای شیمیایی تا مدت‌ طولانی در بدن حیوانات باقی می‌ماند و با مصرف فرآورده‌های دامی باقی‌مانده‌ داروها […]

خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)نویسنده: ملیحه تهرانی/ در سال‌های اخیر افزایش تولید فرآورده‌های دامی به‌منظور تأمین نیاز پروتئینی و در کنار آن بهبود کیفیت برای افزایش سلامت جامعه، مورد توجه جدی قرار گرفته است. به‌دنبال مصرف دارو، باقی‌مانده داروهای شیمیایی تا مدت‌ طولانی در بدن حیوانات باقی می‌ماند و با مصرف فرآورده‌های دامی باقی‌مانده‌ داروها وارد بدن انسان شده و در طول سالیان متمادی باعث ایجاد عوارض گوناگون می‌شود. این عوارض یا مستقیم و کوتاه مدت است (مسمومیت و واکنش‌های آلرژیک پوستی و گوارشی) یا غیرمستقیم و درازمدت است (انواع سرطان‌ها، نارسایی کبد، نازایی و ناقص‌الخلقه‌زایی). سلامت و بهداشت انسان در گروی صحت و سلامت نوع و شیوه تغذیه است؛ تغذیه‌ای که اگر از سالم بودن آن اطمینان نداشته باشیم، دچار مشکلات عدیده جسمی یا حتی روحی می‌شویم. ولی آنچه اهمیت این موضوع را دوچندان می‌کند، اطمینان از سلامت خود دارو است.  متأسفانه برخی افراد برای کاهش هزینه‌ها اقدام به خرید داروهای قاچاق می‌کنند، که این موضوع تبعات جدی و بعضاً جبران‌ناپذیری برای سلامت دام و مهم‌تر از آن انسان دارد. پس لازم است ابتدا از سلامت تغذیه مطمئن شویم که در همین راستا بهداشت و سلامت دام و طیور به دلیل داشتن بیماری‌های مشترک با انسان از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. در این میان هستند عواملی که سلامت دام را به مخاطره می‌اندازند که به تبع سلامت انسان را نیز تهدید می‌کنند. از جمله بیماری‌های شایع در بین حیوانات می‌توان به آنفلوآنزا و تب برفکی اشاره کرد که برای پیشگیری و درمان آن‌ها داروهای زیادی تولید شده‌اند و در صورت عدم وجود نمونه داخلی آن، اقدام به واردات آن می‌کنند. گفتنی است در صورت غیرقانونی بودن مجاری واردات، ممکن است عوارض استفاده از دارو برای دام خطرناک‌ باشد و به ضرر دامدار نیز تمام شود. در همین خصوص مسعود هاشم‌زاده، معاون تشخیص و درمان دامپزشکی کشور، اظهار داشت: داروهایی که در درمان بیماری‌های دامی مورد استفاده قرار می‌گیرند، بیش از۹۵درصد تولید داخل هستند و یک هزار و ۳۰۰ قلم داروی دامپزشکی در داخل کشور تولید می‌شود، ولی واردات دارو به کشور نیز وجود دارد که همین امر سبب تنوع در قیمت و کیفیت محصولات و داروهای دامپزشکی می‌شود که می‌تواند باعث افزایش قدرت انتخاب خریداران و مصرف‌کنندگانی شود که در صدد ارتقای کیفیت محصولات خود هستند. وی در ادامه با اشاره به واردات دارو به کشور گفت: راه قانونی برای ورود دارو به کشور وجود دارد که در آن داروها در سازمان دامپزشکی ثبت می‌شوند.
هاشم‌زاده در ادامه اظهار داشت: متأسفانه داروهای دامپزشکی از راه غیرقانونی و قاچاق نیز از طریق بازارچه‌های مرزی وارد کشور می‌شوند که این داروها دو دسته هستند: یا در فهرست داروهای دامپزشکی هستند و استفاده از آن‌ها در سازمان دامپزشکی مجاز است یا داروهایی هستند که در فهرست داروهای سازمان دامپزشکی ثبت نشده‌اند و مصرف آن‌ها غیرمجاز است. معاون تشخیص و درمان دامپزشکی کشور در ادامه به دلایل قاچاق داروهای دامپزشکی پرداخت و گفت: به دلیل عدم پرداخت عوارض و تعرفه، این داروها ممکن است ارزان‌تر به فروش برسند و به تبع استفاده از آن‌ها برای عده‌ای از دامداران مقرون به‌صرفه‌تر باشد. وی همچنین به عوارض ناشی از مصرف داروهای قاچاق اشاره کرد و اذعان داشت: ممکن است تاریخ مصرف این داروها منقضی شده باشد که برای دام خطرات جدی‌ ایجاد می‌کند و حتی باعث از بین رفتن آن نیز می‌شود.
هاشم‌زاده در پاسخ به دلایل عدم امکان تولید تمامی داروهای دامپزشکی در کشور گفت: صنعت داروسازی صنعتی پویا است، و تولید بعضی از داروها ممکن است صرفه اقتصادی نداشته باشد یا از نظر تکنولوژی و شرایط تولید معذوراتی در کشور وجود داشته باشد. در این صورت هم می‌توانیم در صنعت داروسازی دامی اشتغال‌زایی ایجاد کنیم و هم به خودکفایی برسیم. وی با اشاره به خودکفا بودن کشور در زمینه داروهای دامی افزود: بیش‌تر بیماری‌های دامی مربوط به عوامل انگلی، ویروسی و میکروبی است که داروهای موجود جواب درمان آن‌ها را می‌دهد. مدیر کل دفتر دارو و درمان سازمان دامپزشکی کشور با تأکید بر این‌که باید به سمت تولید داروهای جدیدی که در کشور وجود ندارد حرکت کنیم، عنوان کرد: واحدهای تحقیقاتی شرکت‌های خصوصی هر روز پیشنهادات تازه‌ای را برای تولید داروهای دامی جدید ارائه می‌کنند که دامپزشکی نیز در بررسی و ارائه مجوزهای لازم به آن‌ها سرعت به خرج می‌دهد. وی با عنوان این‌که نظارت بر داروهای دامپزشکی همچون داروهای انسانی الزامی است، تصریح کرد: عوارض داروهای دامپزشکی به جامعه انسانی بر‌می‌گردد و بر این اساس نظارت بر داروهای دامپزشکی باید شدیدتر و عمیق‌تر باشد.
معاون تشخیص و درمان دامپزشکی کشور با اشاره به صادرات داروهای داخلی گفت: حجم صادرات داروهای داخلی کم‌تر از مبلغ واردات به کشور است؛ یعنی اگر مبلغ واردات حدود ۵۰۰میلیون یورو باشد، شاید چیزی در حدود ۱۰ درصد از مبلغ یاد شده صادرات داشته باشیم.
منبع: سبزینه
لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=17952

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.