• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
1

یک کارشناس: مشکلات آبی کشور بیشتر به سبب ناپختگی تصمیم هاست تا بحران

  • کد خبر : 17922
  • ۰۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۷
یک کارشناس: مشکلات آبی کشور بیشتر به سبب ناپختگی تصمیم هاست تا بحران

رییس هیات مدیره فدراسیون صنعت آب ایران گفت: مشکلات آبی کشور بیش از آنکه بحران به نظر برسد، به سبب ناپختگی در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی هاست؛ در حالی که با استفاده بهینه و اصلاح بازدهی آب می توان بر مسائل غلبه کرد. به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا؛ […]

bohran_ab_aab_kamboodabرییس هیات مدیره فدراسیون صنعت آب ایران گفت: مشکلات آبی کشور بیش از آنکه بحران به نظر برسد، به سبب ناپختگی در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی هاست؛ در حالی که با استفاده بهینه و اصلاح بازدهی آب می توان بر مسائل غلبه کرد.
به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا؛ «عبدالرضا فروغی» افزود: بحران آب در کشور وجود دارد اما بیش از اندازه بزرگ شده است؛ همین موضوع سبب می شود مردم و بخش خصوصی برای حل این بحران انگیزه نداشته باشند.
وی گفت: راهکار صحیح آن است که بحران را واقعی تلقی کنیم، اما دولت نیز باید برای رفع آن و ایجاد امنیت خاطر مردم و بخش خصوصی برنامه داشته باشد و در چنین بستری فرهنگ سازی بهتر اتفاق می افتد.
فروغی بیان داشت: امروز شاهد طرح های بر زمین مانده زیادی در وزارت نیرو هستیم که در برخی موارد مشخص نیست با چه رویکرد و هدفی تعریف شده بودند.
وی ادامه داد: امروز نیازمندی های جامعه و بخش های مختلف اقتصاد به آب نیز نسبت به گذشته دستخوش تغییر شده است و ساختار جدید آب باید بر مبنای همین نیازها بازتعریف شود.
رییس هیات مدیره فدراسیون صنعت آب ایران تصریح کرد: ورود به تک تک این اجزا به یک رویکرد ملی واحد و بازنگری در ساختارهای موجود نیازمند است و در غیر این صورت، هرگونه برنامه ریزی برای حل بحران آب حیف و میل منابع کشور را به دنبال دارد.
به گفته وی، یکی از بایسته های رفع بحران آب، در نظر داشتن بازده این نهاده است؛ به طوری که رفع بحران با توجه یا بدون در نظر داشتن بازدهی آب برنامه های متفاوتی می طلبد.
وی اضافه کرد: اصلاح ساختار فقط منحصر و محدود به وزارت نیرو نیست، بلکه باید آب، محیط زیست، خاک و منابع طبیعی را با هم و کنار هم دید تا بهترین نتیجه برای مدیریت آب کشور حاصل شود.
فروغی ادامه داد: امروز در کنار بخش دولتی، شاهد شکل گرفتن بخش خصولتی هستیم و بخش خصوصی به معنای واقعی نداریم.
رییس هیات مدیره فدراسیون صنعت آب ایران اضافه کرد: ناتوانی دولت در پرداخت بدهی های بخش خصوصی، امروز به عاملی برای بی انگیزگی این بخش برای فعالیت بیشتر تبدیل شده و همین موضوع، توسعه پذیری آنها را با چالش روبرو کرده است.
فروغی تاکید کرد اگر بخش خصوصی به مقوله اقتصاد آب ورود کند، به طور قطع شاهد بهبود کیفیت مدیریت، عرضه و بهره برداری مطلوب تر آب در سطح جامعه خواهیم بود.
وی گفت: هرچند آب جزو انفال محسوب می شود، اما می تواند قیمت داشته باشد و بر همین اساس می توان بازار آب را شکل داد.
فروغی یادآور شد: بیش از ۹۰ درصد آب کشور در بخش کشاورزی و با بازده نامطلوب مصرف می شود، به طوری که به ازای هر مترمکعب آب مصرفی در بخش کشاورزی کمتر از یک کیلوگرم محصول خشک تولید می شود؛ در حالی که متوسط جهانی این نرخ ۲ کیلو و ۵۰۰ گرم است.
وی گفت: اصلاح ساختارها این مساله را حل می کند. امروز شاهدیم وزارت کشاورزی با ورود به مقوله آب مجازی، کشت های فراسرزمینی و تنظیم سیاست های صادرات و واردات محصولات کشاورزی، افق روشن تری را برای اصلاح مشکلات و ورود بخش خصوصی فراهم کرده است.
این کارشناس مسائل آب اضافه کرد: قوانین مناسب و تضمین های مقتضی برای سرمایه های اندک و متوسط بخش خصوصی در این زمینه کارگشاست.
وی گفت: در کشور شاهد اجرای طرح هایی مانند انتقال آب از دریا به ساحل با هزینه های ۱۰۰ هزار ریالی در هر مترمکعب هستیم، در حالی که از موجودی آب داخل کشور به شکل بهینه استفاده نمی شود.
چندی پیش وزیر نیرو در گفت و گویی اعلام کرد کاهش بارندگی، افزایش دمای هوا، افزایش تبخیر و افزایش جمعیت، منابعی آبی کشور را کاهش و مصرف آنها را افزایش داده است و براین اساس میزان منابع آب در اختیار هر ایرانی نسبت به گذشته محدودتر شده است.
«حمید چیت چیان» افزود: مطابق گزارش های سازمان ملل همه مناطقی که سالیانه کمتر از یک هزار و پانصد مترمکعب آب تجدید شونده داشته باشند وارد مرحله بحران شده اند و با این اوصاف ایران هم اینک در وضعیت بحرانی آب قرار دارد.
به گفته وی، این بحران با وجود بارش های به نسبت مناسب در سال آبی ۹۵-۱۳۹۴ همچنان ادامه دارد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=17922

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.