• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 8 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
8

مسوول صنفی: بهبود کیفیت نان در گرو حذف یارانه است/ امکان صدور مایه خمیر

  • کد خبر : 17919
  • ۰۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۳
مسوول صنفی: بهبود کیفیت نان در گرو حذف یارانه است/ امکان صدور مایه خمیر

رییس هیات مدیره اتحادیه نان های صنعتی استان تهران مشکل اصلی تولید کیفی آرد و نان کشور را پرداخت یارانه دولتی دانست و گفت: تصمیم امسال دولت برای جلوگیری از گران شدن نان با پرداخت یارانه، موجب رقابت ناسالم بین تولیدکنندگان شد. به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا؛ «مهدی خان محمدی» […]

nan_naan_breadرییس هیات مدیره اتحادیه نان های صنعتی استان تهران مشکل اصلی تولید کیفی آرد و نان کشور را پرداخت یارانه دولتی دانست و گفت: تصمیم امسال دولت برای جلوگیری از گران شدن نان با پرداخت یارانه، موجب رقابت ناسالم بین تولیدکنندگان شد.
به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا؛ «مهدی خان محمدی» افزود: پارسال با حذف یارانه دولتی نان مشکلی در کیفیت آرد دارای گلوتن و سبوس و پروتئین نداشتیم زیرا این اقدام به رقابت مثبت بین کارخانه های تولیدکننده انجامید.
وی ادامه داد: در واقع کارخانه های آردسازی سعی می کردند با عرضه آرد کیفی رضایتمندی خبازی ها و در نهایت مردم را جلب کنند.
خان محمدی اضافه کرد: امسال دولت تلاش کرد با پرداخت یارانه از گران شدن این محصول جلوگیری کند اما با پرداخت یارانه ۶ هزار تا ۹ هزار ریالی شکافی در این بخش ایجاد شد.
وی تاکید کرد «تفاوت گذاری در نرخ ها راهکار مناسبی نبود و رقابت ناسالمی را در تولید ایجاد کرد».
وی افزود: دولت باید شرایط را برای رقابت سالم مهیا کند اما پرداخت یارانه موجب فساد می شود و صنعت دیگر رشد نمی کند.

** ۷۰ درصد ماشین های تولید نان صنعتی در داخل تولید می شود
رییس هیات مدیره اتحادیه نان های صنعتی استان تهران گفت: ۷۰ درصد ماشین های تولیدی در صنعت نان کشور در داخل تولید می شود که نسبت به خارجی ها دارای کیفیت مناسب و قیمت یک سوم است.
خان محمدی افزود: آرد سازی ما خودکفا و مکانیزه شده است؛ به طوری که اکنون در مایه خمیر و بهبوددهنده ها بیش از نیاز داخلی تولید داریم و به دنبال صادرات این محصولات به کشورهای هدف هستیم.
به گفته وی، مایه خمیر ۲۰ سال پیش از خارج وارد می شد و به شکل کوپنی در اختیار تولیدکنندگان قرار می گرفت اما امروز ۵۰ درصد تولید، مازاد نیاز داخلی است.
وی درباره کیفیت تولید نان های حجیم ایران در همسنجی با نمونه های خارجی گفت: در همه جای دنیا کیفیت نان ها با یکدیگر تفاوت دارد اما نسبت به سال های گذشته این صنعت رشد قابل توجهی کرده است.

** نرخ نان صنعتی کمتر از سنتی
رییس هیات مدیره اتحادیه نان های صنعتی استان تهران درباره قیمت نان های صنعتی گفت: اگر منصفانه قضاوت کنیم نان های صنعتی ارزان تر از سنتی است زیرا بیشتر سنتی پزها نان بربری را تا ۱۵ هزار ریال می فروشند.
خان محمدی تاکید کرد آمار دقیق مصرف نان حجیم مشخص نیست و افزود: طبق برآورد ها سهم نان صنعتی در کشور هفت درصد و در تهران ۱۲ درصد است.
وی اعلام کرد: برخی واحدهای نان صنعتی کیفی ضایعات خود را به صفر رسانده اند اما بقیه همچنان با مشکل ضایعات روبرویند.
شانزدهم آذرماه مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران سهم نان صنعتی در سبد تغذیه ای خانوار را هفت درصد اعلام کرد.
«علی قنبری» افزود: با توجه به خرید ١١ میلیون و ۵۰۰ هزار تنی گندم از کشاورزان، آرد مورد نیاز ٢٠ ماه نانوایی های کشور تامین است.
با این همه به گفته رییس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران، گندم تولید شده در کشور از نظر کیفیت برای تولید نان های سنتی مناسب است اما برای تولید نان های حجیم کاربرد ندارد و بنابراین به واردات گندم نیاز است؛ زیرا جلوگیری از واردات این محصول، کیفیت محصولاتی مانند نان حجیم را کاهش می دهد.
«کاوه زرگران» بیست و پنجم مهرماه اعلام کرد: پیش از هدفمندسازی یارانه ها، سرانه مصرف نان در ایران نزدیک به ۱۶۲ کیلوگرم در سال بود که نسبت به متوسط مصرف کشورهای دیگر رقم بسیار بالایی ارزیابی می شود.
به گفته زرگران، اجرای قانون هدفمندی یارانه ها مصرف نان خانوارها را تا اندازه ای کاهش داد؛ به گونه ای که به طور متوسط ۹ درصد از مصرف نان کشور کم شد.
وی یادآوری کرد: بر اساس آمار بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در دوره ۹۲- ۱۳۸۳ سرانه مصرف نان هر فرد در خانوار شهری کشور، ۱۸ درصد کاهش پیدا کرد.
زرگران اضافه کرد: نیاز سالیانه کشور به نان با توجه به سرانه مصرف، جمعیت و ضایعات کشور هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تا ۹ میلیون تن در بخش نانوایی و سه میلیون تن در امور صنفی و صنعتی است.
وی گفت: اکنون نان صنعتی کمتر از دو درصد نیاز کشور را تامین می کند، در حالی که دولت موظف شده بود در پایان برنامه پنجم توسعه (۹۴- ۱۳۹۰)، سهم مصرف نان صنعتی را به ۴۰ درصد برساند.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=17919

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.