• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
4

دبیرکل فدراسیون صنعت آب: اقتصاد آب متولی واحدی در کشور می خواهد

  • کد خبر : 17888
  • ۰۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۹
دبیرکل فدراسیون صنعت آب: اقتصاد آب متولی واحدی در کشور می خواهد

دبیرکل فدراسیون صنعت آب ایران تاکید کرد «اجرایی کردن اقتصاد آب در کشور متولی واحد می خواهد، در حالی که آب توسط همه بخش های اقتصادی مصرف می شود اما وزارت نیرو تنها متولی آن است. به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، «فریدون خزاعی» افزود: پرداختن به مقوله اقتصاد آب، فقط […]

دبیرکل فدراسیون صنعت آب ایران تاکید کرد «اجرایی کردن اقتصاد آب در کشور متولی واحد می خواهد، در حالی که آب توسط همه بخش های اقتصادی مصرف می شود اما وزارت نیرو تنها متولی آن است.
به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، «فریدون خزاعی» افزود: پرداختن به مقوله اقتصاد آب، فقط به معنای افزایش قیمت آن نیست؛ تحقق این موضوع مستلزم فراهم سازی مقدماتی است.
وی اضافه کرد: هرگونه رای و نظر در این زمینه باید زیر نظر یک ستاد مشخص و کارآمد جمع آوری و راهکارها یک به یک بررسی شود.
دبیرکل فدراسیون صنعت آب ایران با اشاره به راه اندازی «بازار آب» از سوی وزارت نیرو یادآوری کرد: به طور نمونه کشاورزان ممکن است چند ماه از سال از آب کشاورزی استفاده نکنند؛ در این زمان می توان آب را از آنان خرید و به سایر بخش ها فروخت تا به صورت بهینه استفاده شود.
وی گفت: بحث اقتصاد آب را می توان بدون هرگونه تشویش و نگرانی در جامعه طرح کرد اما مشکل اساسی نبود یک بخش مستقل برای تولی گری آن است.
خزاعی ادامه داد: بیشتر آب موجود در کشور از سوی بخش کشاورزی مصرف می شود، در حالی که وزارت نیرو فقط مسوول تامین آب است.
به گفته وی، فرهنگ سازی چگونگی مصرف، تغییر نگرش نسبت به آب در مناطق مختلف و پس از آن تعیین تعرفه برای آب، مراحل و مقدمات این امر است که البته باید با اعمال قوانین همراه باشد.
خزاعی یادآوری کرد: تا زمانی که الگوی کشت اصلاح نشود، نمی توان قیمت آب کشاورزی را اصلاح کرد.
وی بیان داشت: از آنجا که آب کالایی ارزان است، بخش خصوصی و سرمایه گذاران به آن ورود نمی کنند.
این مسوول اضافه کرد: ایران تنها کشوری نیست که بحران آب دارد و مانند این مشکل در خاورمیانه نیز هست که البته برخی کشورها بر این مشکل فائق آمده اند.
وی تاکید کرد بحران آب راه حل دارد و ادامه داد: امروز شاهدیم مشکلات دیگری در کنار این بحران به وجود آمده و به طور نمونه بالا بردن ارتفاع سد «کجکی» در افغانستان، به خشکی هیرمند و بروز سیلاب در سیستان و بلوچستان انجامیده است.
چندی پیش وزیر نیرو در گفت وگویی اعلام کرد کاهش بارندگی، افزایش دمای هوا، افزایش تبخیر و افزایش جمعیت، منابعی آبی کشور را کاهش و مصرف آنها را افزایش داده است و براین اساس میزان منابع آب در اختیار هر ایرانی نسبت به گذشته محدودتر شده است.
«حمید چیت چیان» افزود: مطابق گزارش های سازمان ملل همه مناطقی که سالیانه کمتر از یک هزار و پانصد مترمکعب آب تجدیدشونده داشته باشند وارد مرحله بحران شده اند و با این اوصاف ایران اینک در وضعیت بحرانی آب قرار دارد.
به گفته وی، با وجود بارش های به نسبت مناسب در سال آبی ۹۵-۱۳۹۴ این بحران همچنان ادامه دارد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=17888

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.