• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
0

استقرار مرکز منطقه ای کنوانسیون تالاب در رامسر

  • کد خبر : 17864
  • ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۵
استقرار مرکز منطقه ای کنوانسیون تالاب در رامسر

معاون امور تالاب ها در دفتر زیستگاه و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست از استقرار مرکز منطقه ای کنوانسیون تالاب در شهر رامسر خبرداد. به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایسنا؛ مسعود باقرزاده کریمی در اولین جلسه گرامیداشت سالروز کنوانسیون بین المللی در فرمانداری رامسر گفت:  شهر رامسر میزبان یکی از […]

معاون امور تالاب ها در دفتر زیستگاه و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست از استقرار مرکز منطقه ای کنوانسیون تالاب در شهر رامسر خبرداد.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایسنا؛ مسعود باقرزاده کریمی در اولین جلسه گرامیداشت سالروز کنوانسیون بین المللی در فرمانداری رامسر گفت:  شهر رامسر میزبان یکی از بزرگترین و قدیمی ترین کنوانسیون های محیط زیستی جهان تحت عنوان کنوانسیون حفاظت از تالاب ها است که در دنیا به کنوانسیون رامسر معروف بوده  و این کنوانسیون سال ۱۹۷۱ در این شهر  منعقد شده و ارزش و جایگاه ویژه ای به این شهر داده است.

وی تصریح کرد:  در این شهر مدیران و سازمان های مردم نهاد همکاری های لازم را دارند و باید بتوانند جایگاه جهانی این شهر را احیا کرده و باعث احیای هویت تاریخی رامسر شوند.

باقرزاده یادآور شد: بخش مردمی می تواند به حفظ محیط زیست و احیای محیط طبیعی به بهانه کنوانسیون رامسر کمک کنند.

وی افزود: این تالاب ها می تواند مسیر خوبی برای ترویج حمایت از طبیعت، آموزش به دانش آموزان و ارتقای آگاهی جوامع محلی در این منطقه باشد و سازمان حفاظت از محیط زیست از این طرح ها حمایت می کند و در سایر بخش ها و استان ها با سازمان های مردم نهاد و مسئولین محلی همکاری کامل برای محیط های طبیعی دارد.

معاون امور تالاب ها در دفتر زیستگاه و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سازمان حفاظت محیط زیست با آمادگی کامل در حد اختیارات مسئولیت های خودش را انجام می دهد تا بتوانیم از ظرفیت کنوانسیون رامسر استفاده کنیم.

باقرزاده کریمی اظهار کرد: برنامه های جدیدی در راستای حمایت از کنوانسیون رامسر صورت گرفته که دایر کردن مرکز منطقه ای کنوانسیون تالاب در شهر رامسر از آن جمله است.

وی افزود: با مسئولیت این مرکز کشورهای ۱۸گانه غرب آسیا تحت مسئولیت این مرکز قرار می گیرند و از این طریق می توانیم برنامه هایی را در سطح کشورهای منطقه برای آموزش کارشناسان و ارتقای آگاهی مردم و بهره برداری خردمندانه از منابع طبیعی و تالاب ها حمایت کنیم.

فرماندار رامسر گفت: با هماهنگی سازمان جنگل ها و دعوت از شرکت سامسونگ، مجوز جنگلکاری به وسعت ۱۰۰ هکتار در جواهرده رامسر گرفته شد.

حسین سروری نیز اظهار کرد: یکی از ظرفیت های بزرگی که شهرستان رامسر از آن برخوردار است کنوانسیون بین المللی رامسر است که قدیمی ترین معاهدات بین المللی در حوزه محیط زیست در ۱۳ بهمن ۱۳۴۹ در شهر رامسر منعقد شد و ظرفیت بزرگ فرهنگی، زیست محیطی و اقتصادی در این شهر وجود دارد که متاسفانه تا کنون نتوانستیم از این موقعیت به نحو احسن استفاده کنیم.

وی افزود: با وجود تلاش رئیس سازمان محیط زیست در جهت افتتاح مرکز منطقه ای غرب آسیا در رامسر تا کنون نتوانستیم از این فرصت استفاده کنیم، برنامه ریزی هایی در سه سال اخیر صورت گرفته و با هماهنگی نهادهای مسئول به ویژه سمن های رامسر طی سه سال گذشته در روز ۱۳ بهمن زنگ کنوانسیون رامسر را در مدارس به صدا در می آوریم و جشن متمرکز در کاخ موزه با حضور مقامات ملی و استانی و شهرستانی و مردم علاقه مند به محیط زیست برگزار می شود.

وی تصریح کرد:  لازم است برای غنا بخشیدن به این برنامه ها تلاش کرده و با استفاده از ظرفیت کنوانسیون رامسر در بعد بین المللی همکاری های مشترکی با کشورهای عضو کنوانسیون که امروزه به ۱۶۹ کشور رسیدند، به ویژه کشورهایی که در آنها همانند رامسر مرکز منطقه ای وجود دارد مانند کره جنوبی، پاناما و اوگاندا و رامسر که چهار کشوری هستند که مرکز منطقه ای در آن فعال است  همکاری های مشترک و ارتباطات خوبی را با این مراکز ایجاد کرده و بتوانیم امتیازات خوبی به لحاظ فرهنگی، اقتصادی و در حوزه زیست محیطی کسب کنیم.

سروری گفت: بسیاری از شرکت های بزرگ آمادگی فعالیت در حوزه زیست محیطی را دارند و در ماه گذشته با دعوت از شرکت سامسونگ با هماهنگی سازمان  جنگلها صورت گرفت موفق شدیم مجوز جنگلکاری به وسعت ۱۰۰ هکتار در جواهرده رامسر اخذ و تمام هزینه ها از سوی شرکت سامسونگ پرداخت شد که با استفاده از پیمانکاران بومی در حال انجام است.

وی افزود: مرکز کنوانسیون رامسر را باید فعال کرده و سازمان محیط زیست همکاری بیشتری در جهت تامین اعتبار به این مرکز و بویژه شهرداری های رامسر، کتالم و ساداتشهر صورت دهد.

این مسئول با اشاره به اینکه باید در بودجه های سالانه مبالغی را برای کمک به برنامه های کنوانسیون رامسر مصوب کرده و در کنار این از ظرفیت علاقه مندان به محیط زیست به ویژه سمن های رامسر که ظرفیت بسیار خوبی در حوزه اجتماعی و زیست محیطی دارند مورد استفاده قرار گیرند، عنوان کرد:  رامسر خاستگاه کنوانسیون بین المللی تالاب ها است با استفاده از ظرفیت های اداری و مردمی باید بتوانیم شاهد شکوفایی این مرکز منطقه ای باشیم و همزمان در بخش بین المللی و داخلی فعالیت های گسترده ای را آغاز کنیم.

سروری با اشاره به ایجاد تالاب های مصنوعی و توسعه برند و تلند سیتی که امروزه در بسیاری از کشورها رواج یافته است، گفت: باید بتوانیم در این بخش ها ورود پیدا کرده و با اتکا به اقتصاد سبز که لازمه توسعه و پیشرفت رامسر است گام های مهمی در جهت حفاظت از تالاب ها و فعال کردن مرکز منطقه ای انجام دهیم.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=17864

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.