• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
1

کارشناسان محیط زیست و کشاورزی: آلودگی خاک جنوب تهران نگران کننده نیست

  • کد خبر : 17823
  • ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۴
کارشناسان محیط زیست و کشاورزی: آلودگی خاک جنوب تهران نگران کننده نیست

به گفته جمعی از مسئولان شهرستان ری، اگر چه آلودگی هایی ناشی از فعالیت های مضر زیست محیطی در خاک های جنوب استان تهران وجود دارد اما این آلودگی ها وسیع نبوده و نگران کننده نیست. به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان ری با […]

به گفته جمعی از مسئولان شهرستان ری، اگر چه آلودگی هایی ناشی از فعالیت های مضر زیست محیطی در خاک های جنوب استان تهران وجود دارد اما این آلودگی ها وسیع نبوده و نگران کننده نیست.
به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان ری با بیان اینکه شایعات مطرح شده مبنی بر آلودگی ۶ هزار هکتار از خاک های جنوب تهران به هیچ وجه صحت ندارد گفت: برخی آلودگی ها ناشی از خطوط لوله نفتی که به پالایشگاه تندگویان تهران ختم می شد در سال های گذشته وجود داشت که کنترل شد و منجر به بروز این میزان آلودگی نیز نشده است.
زهره عبادتی ادامه داد: اگر مجموعه های علمی، مطالعاتی مبنی بر آلودگی خاک جنوب استان تهران دارند در اختیار محیط زیست شهرستان ری قرار دهند تا ضمن بررسی و مطالعه،در خصوص آنها اعلام نظر قطعی و کارشناسی شود.
مدیر دفتر محیط زیست و کنترل کیفیت آب منطقه ای تهران نیز با بیان اینکه آلودگی نفتی خاک و آب های جنوب تهران ناشی از فعالیت نفتی پالایشگاه تهران و شیرآبه های ناشی از دفع زباله همواره وجود داشته، گفت: اعلام میزان ۶ هزار هکتار خاک آلوده دراین منطقه مبالغه آمیز و نادرست است.
محسن اسلامی زاده ادامه داد: آلودگی نفتی در جنوب تهران پیشینه ای ۲۰ ساله داشته و امر جدیدی نیست، به خصوص حدود ۸ سال پیش مقداری مواد نفتی از مخازن پالایشگاه به آب های زیرزمینی نشت کرد و نشانه آن در قنات های روستاهای عظیم آباد و درسن آباد از توابع شهرستان ری نیز یافت شد.
وی افزود: با کمک کارشناسان ژاپنی از نشتی مخازن نفت به آبهای زیرزمینی جلوگیری شد و پس از آن، پالایشگاه اقدام به اصلاح مدل های ذخیره سازی منابع نفتی خود کرد وحتی ۳۰ درصد از نفت های نشت شده را از زمین استحصال کرد.
اسلامی زاده تصریح کرد: برآوردهای نسبی نشان داد که حدود هزار هکتار از خاک ها و آب های اطراف پالایشگاه آلوده شده است.
وی با اشاره به تاثیر زباله ها و شیرآبه های ناشی از آن در آلودگی خاک و آب اطراف آن گفت: مطالعات این مرکز نشان داد که نشت شیرآبه های جمع شده در انتهای دشت تهران و کرج به سمت جنوب شرق استان تهران بوده و تاثیر زیادی بر روی آب و خاک نداشته است.
اسلامی زاده گفت: دراین خصوص باید از آلودگی ناشی از فاضلاب خام وآبهای سطحی بیشتر از آلودگی های زیرزمینی نگران باشیم که منجر به آلودگی حدود ۱۰ هزار هکتار از زمین های زیرکشت شده است.
رئیس اداره جهادکشاورزی شهرستان ری نیز با تکذیب ادعای آلودگی ۶هزار هکتار از زمین های شهرستان ری و جنوب استان تهران گفت: البته آلودگی اراضی دراین منطقه وجود دارد اما میزان آن به مراتب کمتر از ادعاهای مطرح شده است.
ابوالفضل خلیل پور گفت: البته مطالعات دقیق تری از سوی اداره محیط زیست و دانشگاه شهید بهشتی صورت گرفته که در اختیارات مقامات مسئول قرار گرفته است.
چندی پیش مطالبی در خصوص آلودگی اراضی منطقه جنوب تهران(شهرری) در برخی از رسانه ها و شبکه های مجازی منتشر شده بود.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=17823

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.