• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
2

کمیته ای ویژه؛ طرح های انتقال آب کارون را بررسی می کند

  • کد خبر : 17556
  • ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۶:۱۸
کمیته ای ویژه؛ طرح های انتقال آب کارون را بررسی می کند

نماینده مردم اهواز، باوی، کارون و حمیدیه گفت: کمیته ای ویژه متشکل از مجمع نمایندگان خوزستان و چهارمحال و بختیاری، وزارت نیرو و سازمان مدیریت و برنامه ریزی، برای بررسی و راستی آزمایی طرح های انتقال آب از سرشاخه های کارون تشکیل می شود. به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا؛ […]

abresani_enteghal_ab_loolehنماینده مردم اهواز، باوی، کارون و حمیدیه گفت: کمیته ای ویژه متشکل از مجمع نمایندگان خوزستان و چهارمحال و بختیاری، وزارت نیرو و سازمان مدیریت و برنامه ریزی، برای بررسی و راستی آزمایی طرح های انتقال آب از سرشاخه های کارون تشکیل می شود.
به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا؛ جواد کاظم نسب الباجی اظهار کرد: عصر امروز نشستی با حضور همه نمایندگان خوزستان در مجلس، تعدادی از نمایندگان چهارمحال و بختیاری در مجلس، شریعتی استاندار خوزستان، چیت چیان وزیر نیرو و نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برای رسیدگی به اعتراض این نماینده ها به طرح های انتقال آب از سرشاخه های کارون تشکیل شد.
وی افزود: در این نشست مقرر شد ، هیاتی متشکل از نمایندگان خوزستان و چهارمحال و بختیاری در مجلس شورای اسلامی (از کمیسیون انرژی و کمیسیون آب و کشاورزی) و نمایندگانی از وزارت نیرو و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، برای بررسی طرح های انتقال آب از سرشاخه های کارون و راستی آزمایی اهداف این طرح ها، ظرف هفته آینده تشکیل شود.
کاظم نسب الباجی تاکید کرد: با توجه به درخواست نمایندگان ۲ استان برای توقف طرح های کوهرنگ ۳ و بهشت آباد تا زمان اعلام نظر هیات حقیقت یاب، نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی قول داد که این خواسته نمایندگان را روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت مطرح کند.
عضو کمیسیون آب و کشاورزی مجلس شورای اسلامی هدف از اجرای طرح های انتقال آب از سرشاخه های کارون را تامین آب کشاورزی در فلات مرکزی دانست و اظهار کرد: نمایندگان این استان که به پیگیری این طرح ها تا زمان توقف آنها تاکید دارند زیرا با اجرای این طرح ها، خوزستان با بحران آب روبه رو می شود.
وی با اشاره به مشکلات متعدد برای تامین آب شرب و کشاورزی درخوزستان افزود: هم اکنون تعداد زیادی از شهرها و روستاهای استان فاقد آب شرب هستند و طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کشاورزی مقام معظم رهبری که با اعتبارات بیت المال در حال اجراست به نتیجه نمی رسد بنابراین اولویت با رفع مشکل آب در خوزستان است و بعد از تامین آب شرب، شهرها و روستاهای این استان، اگر آب اضافه ای وجود داشت باید به فکر دیگر استان ها باشند.
کاظم نسب الباجی با بیان اینکه معتقد هستیم استان اصفهان مشکل آب شرب ندارد، اضافه کرد: تاکنون هیچگاه سهمیه بندی آب در این شهر اعمال نشده است و نیاز آبی این استان با اجرای طرح های انتقال آب کوهرنگ یک و کوهرنگ ۲ از رودخانه کارون تامین شده است، این در حالیست که آب شرب در تعداد زیادی از شهرها و روستاهای خوزستان جیره بندی شده و حداقل خواسته های مردم در این استان تامین نشده است.
این نماینده مجلس گفت: در این نشست مقرر شد، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور نسبت به اخذ مجوز از رهبری برای برداشت از صندوق توسعه ملی به منظور اجرای شبکه فاضلاب در شهرهای استان اقدام کند.
وی اظهار کرد: قرار بود در این نشست، سهم خوزستان از بودجه نیز بررسی شود اما به دلیل طولانی شدن مباحث آب، وقت کافی برای طرح این مساله باقی نماند و به نشست دیگری موکول شد.
بر اساس این گزارش، تاکنون بیش از ۱۰ طرح انتقال آب از سرشاخه رودخانه های خوزستان اجرا شده است. طرح کوهرنگ ۳ در مراحل نهایی است و بهشت آباد نیز در کرمان و اصفهان و یزد آغاز شده است. این طرح ها فاقد مجوزهای زیست محیطی است و با اعتراض شدید مردم، کارشناسان و نمایندگان استان های خوزستان و چهارمحال و بختیاری روبه رو هستند.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=17556

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.