• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 16 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
3

اهمیت خاک کمتر از آب نیست/ افتتاح «موزه خاک» در گرگان

  • کد خبر : 17523
  • ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۶
اهمیت خاک کمتر از آب نیست/ افتتاح «موزه خاک» در گرگان

در آئین گرامیداشت روز جهانی خاک در گرگان، بر اهمیت این عنصر حیاتی در کنار آب تاکید و فاز نخست موزه خاک افتتاح شد. به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از مهر، آئین بزرگداشت «روز جهانی خاک» پیش از ظهر دوشنبه با حضور رئیس انجمن علوم خاک ایران، کارشناسان، استادهای دانشگاه و […]

در آئین گرامیداشت روز جهانی خاک در گرگان، بر اهمیت این عنصر حیاتی در کنار آب تاکید و فاز نخست موزه خاک افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از مهر، آئین بزرگداشت «روز جهانی خاک» پیش از ظهر دوشنبه با حضور رئیس انجمن علوم خاک ایران، کارشناسان، استادهای دانشگاه و دانشجویان در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان برگزار شد.

در تقویم جهانی پنجم دسامبر به عنوان روز جهانی خاک نامگذاری شده اما همزمانی این روز با هفته پژوهش در ایران موجب شد همایش بزرگداشت این روز با تاخیر یک هفته ای برگزار شود. شعار امسال روز جهانی خاک نیز «مدیریت پایدار خاک، کلید سازگاری با خشکسالی» بوده است.

علی نجفی نژاد رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان که یکی از سخنرانان این همایش منظور شده بود به علت جلسه فوری به تهران سفر کرد و پیام وی از سوی معاون دانشگاه ابلاغ شد.

در پایان این مراسم، فاز نخست موزه خاک با اعتباری بالغ بر ۳۰ میلیون تومان افتتاح و مقرر شد فاز دوم این طرح با تخصیص ۲۰ میلیون تومان دیگر تا سال آینده به بهره برداری برسد.

دانشجویان از فرسایش خاک جلوگیری کنند

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در این همایش اظهار کرد: خاک برای انسان ها ارزش بسیاری دارد زیرا وجود ما از خاک است و بقا و حیات ما به آن وابسته است.

محمدهادی معیری خاطرنشان کرد: البته نباید این نکته را فراموش کنیم که خاک بدون آب کاربرد لازم را ندارد و این دو مکمل هم هستند و نمی دانیم کدام بر دیگری اولویت دارد.

معیری با اشاره به مضرات خاک بیان کرد: خاک در کنار تمام فوایدی که دارد در اثر بی توجهی ممکن است به آلودگی هوا و ایجاد ریزگردها بیانجامد و امنیت غذایی را به خطر اندازد.

به گفته وی، این مسائل نشان می دهد خاک بسیار مهم است و باید به خوبی مدیریت شود. اساتید و دانشجویان باید از فرسایش و آلودگی خاک جلوگیری کنند.

هفت رده خاک در گلستان وجود دارد

در ادامه رئیس شعبه گلستان انجمن علوم خاک ایران بر اهمیت جهانی مقوله خاک اشاره کرد و گفت: سال گذشته انجمن جهانی خاک نشستی با سازمان غذایی (فائو) و انرژی اتمی در وین برگزار کرد و پس از آن ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۴ را دهه خاک نامگذاری کردند.

فرهاد خرمالی با بیان اینکه گلستان تنوع بسیاری از نظر اقلیم و خاک دارد تصریح کرد: از ۱۲ رده خاک در دنیا، هفت رده در کشور ما وجود دارد که در گلستان پنج رده به صورت قالب و دو رده به صورت لکه ای دیده می شود.

خرمالی درباره راه اندازی موزه خاک در گرگان گفت: در این موزه ۳۰ مونولیت خاک استان جمع آوری شده و برنامه داریم بانک اطلاعاتی خاک های استان را ایجاد کنیم.

به گفته وی، «کنگره جهانی لُس» با همکاری دانشگاه های آلمانی و چینی و انجمن علوم خاک ایران از ۱۶ تا ۲۰ مهرماه سال آینده به میزبانی گرگان برگزار خواهد شد.

همچنین حجت الاسلام علی نامدار نماینده ولی فقیه در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان با بیان احادیث و روایاتی بر ضرورت اهمیت توجه به خاک تاکید کرد.

حجت الاسلام نامدار به روایتی از امام صادق (ع) اشاره کرد و گفت: فردی نزد امام صادق (ع) رفت و از ایشان علت نامگذاری «آدم» را پرسید که ایشان فرمود جسم آدم از بستر سطحی خاک آفریده شده است.

وی تصریح کرد: آب و خاک ستون فقرات تغذیه ما هستند، مدیریت استفاده بهینه از آب و خاک نیازمند دانش است و دانشمندان باید در این راستا تلاش کنند.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=17523

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.