• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
1

تصویب قطعنامه پیشنهادی ایران برای «مقابله با ریزگردها» در کمیته دوم سازمان ملل

  • کد خبر : 17362
  • ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۵
تصویب قطعنامه پیشنهادی ایران برای «مقابله با ریزگردها» در کمیته دوم سازمان ملل

به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ کمیته مالی و اقتصادی مجمع عمومی سازمان ملل متحد پس از دو ماه نیم مذاکره، قطعنامه ایران با عنوان «مقابله با ریزگردها» را تصویب کرد. این قطعنامه با تأکید بر پیامدهای اجتماعی، بهداشتی، اقتصادی و زیست محیطی «اقداماتی فوری» را در دستور کار سازمان ملل قرار می‌دهد. با تصویب قطعنامه […]

به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ کمیته مالی و اقتصادی مجمع عمومی سازمان ملل متحد پس از دو ماه نیم مذاکره، قطعنامه ایران با عنوان «مقابله با ریزگردها» را تصویب کرد.
این قطعنامه با تأکید بر پیامدهای اجتماعی، بهداشتی، اقتصادی و زیست محیطی «اقداماتی فوری» را در دستور کار سازمان ملل قرار می‌دهد.
با تصویب قطعنامه پیشنهادی ایران، مقرر شد سال ۲۰۱۷ نخستین نشست عالیرتبه با هدف هماهنگی سیاست‌گذاری بین‌المللی بر پا شود.
ایران در سال ۱۳۹۶ میزبانی نخستین نشست بین‌المللی مقابله با ریزگردها را بر عهده خواهد داشت.
این قطعنامه در حال حاضر در کمیته دوم مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسید. قطعنامه «مقابله با ریزگردها» قرار است به زودی در مجمع عمومی نیز ارائه شود و انتظار می‌رود که رأی کافی را بدست بیاورد.
مجمع عمومی سازمان ملل برای سرعت بخشیدن به بحث و تصویب طرح‌ها، شش کمیته اصلی کوچک‌تر تشکیل داده است. کمیته اقتصادی و مالی دومین کمیته مجمع عمومی به شمار می‌آید.
ایران و عراق از جمله کشورهایی به شمار می‌آیند که به طور جدی با بحران فزاینده بیابان‌زایی، خشکسالی، آتش‌سوزی جنگل‌ها و هجوم ریزگردها مواجه بوده‌اند.
والنتین فولتسکو، رئیس برنامه عمران برنامه محیط زیست ملل متحد (UNEP) می‌گوید: «بیش از یک و نیم میلیارد نفر از مردم در ۱۶۸ کشور جهان از تبعات این پدیده متأثر شده‌اند».

ریزگردها در ایران

اکنون زندگی ۷۰ تا ۸۰ درصد مردم ایران نیز متأثر از بحران ریزگردها است. مقامات می‌گویند مبارزه با این پدیده ۲۰ سالی به طول می‌انجامد. پدیده‌ای که ظرف ۱۵ سال گذشته نه تنها کنترل‌پذیر نبوده، بلکه حالا چهار گوشه ایران را هم درگیر خود کرده است.
در سال ۱۳۹۴ ایران سندی با همین عنوان، «مقابله با گرد و غبار» را به تصویب رساند. سندی که بر اساس آن مقابله با این پدیده دستکم دو دهه به طول می‌انجامد. اما در همان سال نمایندگان مجلس اعتبارات مقابله با ریزگردها و گرد و غبار را از بودجه سال ۱۳۹۴ حذف کردند.
به گفته متخصصان و مسئولان ارشد زیست محیطی ایران بخشی از منشأ و کانون‌های گرد و غبار در کشورهای همسایه و فرامنطقه‎ای است؛ موضوعی که ضرورت راه‌حلی منطقه‌ای و بین‌المللی را بیشتر می‌کند.
با بازگشت معصومه ابتکار به ریاست سازمان حفاظت محیط زیست، ایران در سطح بین‌المللی فعال‌تر شده و تلاش می‌کند در پاره‌ای از موارد، کمبود بودجه و فقدان تکنولوژی‌‌‌های زیست محیطی را از طریق همکاری‌ و حمایت‌های بین‌المللی به دست آورد.
همزمان نباید منشاء داخلی گرد و غبار را فراموش کرد. ایران با ۳۲ میلیون هکتار بیابان، سرانه‌ای بیش از دو برابر سرانه جهانی، رتبه پنجم بیابان‌زایی جهان را به خود اختصاص داده و در مجموع بیش از دو میلیون هکتار از مجموع سه میلیون هکتار مساحت تالاب‌های آن خشک شده است.
واقعیت این کانون‌های داخلی در زابل می‌گذرد. آلوده‌ترین شهر جهان که فاصله‌ای معنا دار با عراق و سوریه دارد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=17362

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.