• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 8 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
2

افزایش ۱۰ درصدی قیمت انواع کود/ واگذاری شرکت خدمات حمایتی منتفی است

  • کد خبر : 17347
  • ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۸
افزایش ۱۰ درصدی قیمت انواع کود/ واگذاری شرکت خدمات حمایتی منتفی است

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، از افزایش ۱۰ درصدی قیمت انواع کود در سال زراعی جاری نسبت به سال زراعی گذشته خبرداد و گفت: با تنوع سبد کودی بخش کشاورزی از پنج به ۲۱ قلم و بهبود وضعیت ترکیب کودی در سبد تغذیه ای گیاه را در برابر خشکسالی و تنش های محیطی مقاوم کرده […]

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، از افزایش ۱۰ درصدی قیمت انواع کود در سال زراعی جاری نسبت به سال زراعی گذشته خبرداد و گفت: با تنوع سبد کودی بخش کشاورزی از پنج به ۲۱ قلم و بهبود وضعیت ترکیب کودی در سبد تغذیه ای گیاه را در برابر خشکسالی و تنش های محیطی مقاوم کرده است.
به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، یزدان سیف روز شنبه در نشستی خبری با ارایه گزارشی از وضعیت تامین نهاده های کشاورزی (بذر، کود و سموم شیمیایی) افزود: امسال تلاش کرده ایم برخی کودهای شیمیایی وارداتی همچون ‘دی‌ آمونیوم فسفات’ که با قیمت یک میلیون و ۸۵ هزار ریال(۱۰۸ هزارو۵۰۰ تومان) عرضه می شد را با استفاده از ابزارهایی به قیمت یک میلیون ریال(۱۰۰ هزارتومان) عرضه کنیم که هشت درصد کاهش قیمت نشان می دهد.
وی قیمت فعلی هر کیسه کود اوره را ۳۸۵ هزارریال( ۳۸ هزارو ۵۰۰ تومان)، سوپر فسفات تریپل را ۵۵۰ هزار ریال (۵۵ هزارتومان)، سوپرفسفات ساده را ۲۴۰ هزار ریال(۲۴ هزارتومان) و سولفات پتاسیم را ۷۵۰ هزار ریال(۷۵ هزارتومان) اعلام کرد.

** تامین ۱۹ نوع کود از تولیدات داخلی
سیف تصریح کرد: در حال حاضر از ۲۱ قلم کودی که در سبد بخش کشاورزی مصرف می شود ۱۹ قلم از تولیدات داخلی تامین می شود و تنها دو نوع کود «سولفات پتاسیم و دی آمونیوم فسفات» بخشی از آن از تولیدات داخلی و مابقی از محل واردات تامین می شود.

** رشد ۲۴ درصدی فروش انواع کود در دو ماهه سال زراعی جاری
مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی افزود: در دو ماه نخست سال زارعی جاری (مهر و آبان ماه) در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته فروش انواع کودهای شیمیایی،‌ آلی و زیستی به میزان ۳۰۲ هزارتن معادل ۲۴ درصد رشد داشته است.
به گفته سیف ، فروش انواع کود در هشت ماه فروردین تا پایان آبان ماه امسال ۳۴درصد معادل یک میلیون و ۱۱۸ هزار تن افزایش رشد داشته است.
مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، درباره تاثیر بهبود ترکیب کودی اظهار داشت: اگر در سرمازدگی اخیر ترکیب کودی بهبود پیدا می‌کرد، به گونه‌ای که پتاس در سبد کودی به ۱۶ درصد می‌رسید مقاومت در برابر سرمازدگی بیشتر می شد و زیان کمتری وارد می آمد. سهم پتاس در سبد کودی امسال ۹ درصد بود.

** توزیع ۹۰ هزارتن انواع بذر در دو ماهه سال زراعی جدید
سیف با اشاره به توزیع ۴۵ هزار تن انواع بذر در سال زراعی گذشته تصریح کرد: در دو ماهه سال زراعی جاری توزیع بذر به ۹۰ هزارتن افزایش یافته است که از لحاظ تنوع نیز رشد مناسبی داشته ایم و ۳۶ نوع بذر کلزا توزیع شد.
وی اضافه کرد: سال گذشته سموم دفع آفات نباتی کلزا تامین نشده بود و امروز ۱۰ تن علف کش کلزا تامین و به بازار عرضه شده و به طور نمونه تولید در مجتمع آبیک به هفت هزار تن رسیده است.

** واگذاری شرکت خدمات حمایتی به اتحادیه مرکزی تعاونی های روستایی منتفی شد
سیف درباره واگذاری شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به اتحادیه مرکزی تعاونی های روستایی و کشاورزی ایران که چندی پیش توسط مدیرعامل این اتحادیه مطرح شده بود، گفت: چنین واگذاری مطرح نشده است و این موضوع را تکذیب می کنم.
وی تاکید کرد، واگذاری براساس اصل ۴۴ قانون اساسی دارای مراحل مختلفی است به طوری که شرکت های قابل واگذاری علاوه بر این که به مزایده گذاشته می شوند اموال شان کارشناسی و اهلیت و تکمیلی زنجیره تولیدشان مشخص می شود که تاکنون این مهم برای این شرکت رخ نداده است.

** مشکل فقهی توزیع کارت اعتباری توسط بانک کشاورزی برطرف شد
مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی درباره توزیع کارت اعتباری گفت: براساس تفاهم با بانک کشاورزی در سه ماه اخیر مشکل فقهی تولید و توزیع کارت اعتباری برای خرید نهاده های کشاورزی برطرف شده است.
به گفته سیف، خرید با کارت اعتباری در فضای کسب و کار کشاورزی به دو بخش ابزارهای مالی و ابزارهای بیمه ای بستگی دارد تا مشکل دریافت وام برای ضمانت نامه های بانکی را برطرف کند.

** کشاورزان کود بی کیفیت نخرند
سیف درباره نحوه خرید نهاده های کشاورزی و دستگاه های نظارتی اظهارداشت: تلاش کرده ایم نهاده های کشاورزی (بذر، کود و سم) با کیفیت را در اختیار کشاورزان قرار دهیم ، به طوری که تمامی نهاده های عرضه این شرکت قبل از ورود به بازار مورد ارزیابی آزمایشگاهی و کنترل کیفی قرار می گیرد.
وی با بیان این که با کنترل کیفی ریسک تخلف را کاهش داده ایم، افزود: فروش نهاده ها با قیمت پایین و شرایط فروش اقساطی توسط برخی عرضه کنندگان غیررسمی مورد تایید ما نیست.
وی از کشاورزان و بهره برداران خواست نهاده های مورد نیاز خود را از مراکز و کارگزاری های معتبر و مورد تایید به همراه اخذ فاکتور فروش خریداری کنند تا مشکلی از لحاظ قیمتی و کیفیت پیش نیاید.
سیف ادامه داد: در صورت گران فروشی هر کارگزاری یا مراکز غیررسمی، کشاورزان می توانند شکایات خود را به سامانه ۱۵۵۹ اطلاع رسانی کنند تا موارد پیگیری شود.
مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، افزود: در صورتی که کارگزاری های فروش نهاده های کشاورزی (کود، سم و بذر) اقدام به فروش نهاده های بی کیفیت با قیمت بالا کنند طبق قانون با آنان برخورد خواهد شد و به تعطیلی کارگزاری می انجامد.

** بذر تراریخته وارد نمی شود
مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی تصریح کرد: تمام بذرهای وارداتی هیبریدی است و هیچ بذر تراریخته‌ای از دیگر کشورها وارد نکرده‌ایم.
سیف با بیان این که تولیدات تراریخته یک رخداد علمی است، افزود: براین باورم که فشارها در برابر بذر تراریخته ناشی از بهره‌مندنشدن از علوم روز بوده که زیانش فقط به کشاورزان می‌رسد.
وی با اشاره به این که بذور تراریخته در اروپا (سوییس) تولید نمی شود، اضافه کرد: در حال حاضر بذور تراریخته در کشورهای امریکای شمالی، جنوبی، آرژانتین، برزیل، هند و چین تولید می شود.

** تولید دو نوع کود مهم در پتروشیمی شیراز از سال آینده
سیف گفت: به منظور اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی نشست‌هایی را با تولیدکنندگان انواع کودهای کشاورزی داشته‌ایم و بر همین اساس شرکت پتروشیمی شیراز دو نوع کود جدید را از سال آینده به سبد تولید خود اضافه خواهد کرد.
وی اظهارداشت: کود اوره نیترات آمونیوم و نیترات آمونیوم کلسیم از جمله این دو نوع کود است که در این مجتمع پتروشیمی تولید خواهد شد.

** تاثیر هواشناسی کشاورزی در تامین نهاده ها
مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، به تاثیر اطلاع کشاورزان از وضعیت هواشناسی برای تامین انواع کود و نهاده کشاورزی اشاره کرد و افزود: براساس تفاهم سال ۱۳۹۳ با سازمان هواشناسی کشور مقرر شد وضعیت هواشناسی کشاورزی در اختیار کشاورزان قرار گیرد تا علاوه بر تامین نهاده ها، کشاورزان خود را در مقابل پدیده های طبیعی آماده کنند.
سیف تصریح کرد: چندی پیش سازمان هواشناسی اعلام کرد، در پاییز تاخیر در بارندگی خواهیم داشت و بارندگی‌ها از هفته سوم آغاز می‌شود، بدین ترتیب روند رشد فروش کود بیشتر شد و کشاورزان از هفته سوم کشت خود را آغاز کردند.
به گفته وی، تعیین وضعیت هواشناسی کشاورزی توسط کارشناسان سازمان های هواشناسی، کارگزاری های شرکت خدمات حمایتی و کشاورزان پیشرو انجام می شود.
اکنون نیاز سالیانه کود کشور چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تن است در حالی که مصرف کودشیمیایی بخش کشاورزی ایران ۵۷ کیلوگرم در هکتار برابر با یک سوم استاندارد جهانی است.
میانگین مصرف عنصر پایه کود در دنیا ۱۲۰ کیلوگرم در هر هکتار است.
براساس گزارش های کارشناسی سال های قبل، گیاهان ما از لحاظ تغذیه ای دچار فقر غذایی شده بودند که همین امر در کاهش عملکرد و اقتصاد کشاورزان تاثیر بسزایی داشته است.
در سال ۱۳۸۴ مصرف کود شیمیایی در ایران ۱۱۵ کیلوگرم در هکتار بود. در نتیجه عملکرد نامناسب دولت های نهم و دهم، میزان مصرف کود شیمیایی در کشور روند نزولی گرفت.
سال ۱۳۹۳ میزان مصرف کودشیمیایی برای غنی سازی خاک و تغذیه گیاهان به ۵۷ کیلوگرم در هکتار رسید و رتبه ما را در جهان به ۹۰ ارتقا داد.
در سال ۱۳۹۱ ایران در مصرف کود رتبه ۱۱۷ جهان را بدست آورد.
همچنین سال گذشته ۳ هزار و ۴۰۰ نمونه کود و سم در سراسر کشور مورد آزمایش و کنترل کیفی قرار گرفت که حدود ۱۰ درصد آنان غیرقابل استفاده اعلام شد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=17347

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.