• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
2

سازمان حفاظت محیط زیست مصمم به رفع کامل آلودگی دریایی

  • کد خبر : 1732
  • ۰۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۸

به گزارش باشگاه خبرنگاران ، معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط ز یست با بیان اینکه راهنمای پایش آلودگی میکروبی آبهای ساحلی ، شناگاهی و مناطق تفریحی دریایی توسط این سازمان و با همکاری مرکز سلامت محیط کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  تهیه شده است، گفت: نظارت و کنترل کیفی آبهای ساحلی و شناگاههای […]

به گزارش باشگاه خبرنگاران ، معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط ز یست با بیان اینکه راهنمای پایش آلودگی میکروبی آبهای ساحلی ، شناگاهی و مناطق تفریحی دریایی توسط این سازمان و با همکاری مرکز سلامت محیط کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  تهیه شده است، گفت: نظارت و کنترل کیفی آبهای ساحلی و شناگاههای ساحلی و مناطق تفریحی دریایی توسط معاونت محیط زیست دریایی این سازمان با همکاری ادارات کل حفاظت محیط زیست استانهای ساحلی به منظور بررسی وضعیت موجود و تعیین کیفیت بهداشتی شناگاههای ساحلی در شمال و جنوب کشور انجام گرفته و در حال اجرا است. 
  
 اجرای برنامه پایش  شناگاه های ساحلی 
  
 وی از اجرای برنامه پایش شناگاه های ساحلی توسط سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری ادارات کل حفاظت محیط زیست استان های ساحلی خبر داد و افزود:  بر این اساس از ابتدای سال ۱۳۹۳ برنامه پایش آلودگی میکروبی شناگاه های ساحلی و مناطق تفریحی دریایی با هدف بررسی وضعیت موجود و تعیین کیفیت بهداشتی شناگاه های ساحلی صورت گرفته و در حال اجرا می باشد. 
   
ارسال گزارش پایش دریای خزر به وزارتخانه های کشور و بهداشت 
   
وی با بیان اینکه  اندازه گیری و سنجش تراکم شاخص های آلودگی میکروبی اصلی( شامل کلیفرم کل، کلیفرم مدفوعی و استرپتوکوک مدفوعی) با استفاده از روشهای استاندارد در ۶۰ شناگاه ساحلی و طرح سالمسازی دریای خزر در سه استان ساحلی مازندران، گیلان و گلستان طی فصل بهار و تابستان انجام گرفت، اظهار داشت: در این مورد نیز با رسانه ها و سازمانهای مردم نهاد همکاری تنگاتنگی داشته و به عموم مردم و شنا گران و گردشگران نیز به شیوه های مختلف اطلاع رسانی شده است. 
   
همچنین گزارش پایش شش ماهه و وضعیت موجود شناگاههای ساحلی دریای خزر به وزارت کشور و وزارت بهداشت ارسال گردید. 
  
 جمع آوری ۲۵ تن گلوله های نفتی از سواحل استان گیلان 
  
فرشچی در مورد آلودگی نفتی سواحل استان گیلان گفت: با اطلاع رسانی و اقدام به موقع و همکاری دستگاههای ذیربط از جمله سازمان بنادر و دریا نوردی (بعنوان متولی پاکسازی آلودگی نفتی) در اسرع وقت گلوله های نفتی به میزان ۲۵تن جمع آوری و سواحل پاکسازی گردید. 
  
  پیگیری حقوقی و اخذ خسارات زیست محیطی 
  
وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه پیگیری حقوقی و طرح دعوای و اخذ خسارات زیست محیطی نیاز به مدارک و مستندات لازم برای اثبات منشاء گلوله های نفتی می باشد  با وزارت نفت مکاتبات لازم صورت گرفت تا از طریق آزمایشگاههای تابعه ترکیب شیمیایی این گلوله های نفتی بررسی و فینگر پرینت گردد.  
 
همچنین از وزارت امور خارجه درخواست شد که از طریق سفارت ایران در باکو یا به هر طریق ممکن نمونه نفت کشور آذربایجان اخذ گردد تا با گلوله های نفتی موجود مقایسه و منبع آن مشخص گردد. 
  
 ارتقای همکاریهای بین المللی ومنطقه ای 
   
معاون سازمان حفاظت محیط زیست درمورد جلوگیری از ورود فاضلاب به دریای خزر اظهار داشت: با توجه به سیال بودن محیط دریا و امکان انتقال سریع آلودگی به کشورهای مجاور ، این سازمان بعنوان مرجع ملی کنوانسیون کویت (محیط زیست دریایی کشورهای حاشیه خلیج فارس و دریای عمان) و کنوانسیون تهران (کشورهای حاشیه دریای خزر)  حضور فعال و موثری دارد. 
  
وی ادامه داد : در مورد همکاریهای منطقه ایی کشورهای حاشیه دریای خزر اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است بطوری که در قالب کنوانسیون تهران تاکنون ۴ پروتکل به امضای اعضای کنوانسیون رسیده است که یکی از این پروتکلها  پروتکل ˈمقابله با آلودگی ناشی از منابع و فعالیت های با منشاء خشکی دریای خزرˈ که موضوع اصلی آن ورود فاضلابها و آلودگیها از خشکی به دریاست. 
 
پروین فرشچی یادآور شد:  درخرداد ماه سال جاری نیز پروتکل حفاظت از تنوع زیستی دریای خزر (پروتکل عشق آباد)، الحاقی به کنوانسیون تهران در چارچوب حفاظت از محیط زیست دریایی دریای خزر به امضای سرکار خانم دکتر ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست رسید.  
   
با توجه به اهمیت فراوان حفاظت از تنوع زیستی گیاهی و جانوری دریای خزر و لزوم تدوین چارچوبی برای همکاری میان کشورهای حاشیه ای دریای خزر و نیاز به همکاری در اقدامات لازم برای محافظت از دریای خزر، این پروتکل با محوریت توسعه پایدار و به منظور حفظ و بازگرداندن سلامت و یکپارچگی اکوسیستم های ساحلی و دریایی به دریای خزر تعریف و امضاء شد. 
    
 تدوین استاندارد محیطی دریا و تخلیه فاضلاب در دریا توسط سازمان حفاظت محیط زیست 
 
معاون سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه در زمینه آلودگی دریا ها، رودخانه ها و آبهای ساحلی , گام اول تهیه استاندارد محیطی دریا و تخلیه فاضلاب در دریا می باشد، افزود: استاندارد محیطی دریا و تخلیه فاضلاب در دریا توسط سازمان حفاظت محیط زیست تدوین شد و در حال طی کردن مراحل قانونی تصویب و ابلاغ است. 
  
سپس جهت اطلاع از وضعیت موجود و میزان و انواع آلودگیهای زیست محیطی بانک اطلاعات داده های محیط زیست دریایی مبنای تصمیمات لازم جهت رفع و کاهش الودگیهای دریایی شد، که این مهم نیز توسط معاونت محیط زیست دریایی در قالب سامانه بانک اطلاعات داده مکانی محیط زیست دریایی برای هفت استان ساحلی کشور به تفکیک هر استان  طراحی و اجرا شد و سامانه با آدرس اینترنتی marinegis.doe.ir  دردسترس عموم است که نتایج بررسیها و تحقیقات جدید نیز به مرور در این سایت بارگذاری و در اختیار عموم قرار می گیرد. 
  
 نبود تصفیه خانه شهری و ورود فاضلاب های خام به دریا علت اصلی آلودگی دریای خزر 
   
 به گفته پروین فرشچی، علت اصلی آلودگی رودخانه ها و دریای خزر ورود فاضلابهای خام و تصفیه نشده شهری و صنعتی به دریا و رودخانه های منتهی به دریاست که ناشی از نبود و یا کمبود تصفیه خانه های شهری می باشد. 
    
وزارت نیرو و سایر دستگاه ها برای رفع آلودگی رودخانه ها و دریا به تعهدات خود عمل کنند 
   
 وی ادامه داد :راه اندازی تصفیه خانه  از وظایف و تعهدات وزارت نیرو و شرکتهای تابعه میباشد که متاسفانه علیرغم مکاتبات و پیگیری های مستمر بدلیل کمبود اعتبار اجرای این تصفیه خانه ها به سرانجام نرسیده است. 
    
معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به  وجود تمامی کاستی ها و کمبود اعتبارات، اظهار داشت: این سازمان کماکان و با قوت در حال اجرای برنامه های پایش و حفاظت از محیط زیست کشور در همه حوزه ها ازجمله محیط زیست دریایی می باشد. 
    
وی تاکید کرد:رفع کامل آلودگی و حذف کامل منابع آلاینده رودخانه ها و دریا مستلزم  برنامه ریزی مدون ، زمان و اعتبارات کافی و انجام تعهدات و وظایف سایر دستگاههای ذیربط می باشد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=1732

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.