• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
2

برف و سرما شمشادهای مازندران را آفت زدایی کرد

  • کد خبر : 17313
  • ۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۳
برف و سرما شمشادهای مازندران را آفت زدایی کرد

برف و سرمای هفته گذشته اگر چه خسارت زیادی به باغ های مرکبات و دیگر بخش های کشاورزی مازندران وارد کرد، ولی آفت شب پره را که از چند ماه پیش به جان شمشادهای هیرکانی افتاده بود، تا حدود زیادی از بین برد. به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا؛ برفی که از یکشنبه […]

برف و سرمای هفته گذشته اگر چه خسارت زیادی به باغ های مرکبات و دیگر بخش های کشاورزی مازندران وارد کرد، ولی آفت شب پره را که از چند ماه پیش به جان شمشادهای هیرکانی افتاده بود، تا حدود زیادی از بین برد.
به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا؛ برفی که از یکشنبه شب هفته پیش در مازندران شروع به باریدن کرد، تا پنجشنبه شب ادامه یافت و دمای هوا هم در این مدت در بعضی مناطق به ۱۷ درجه زیر صفر رسید.
ارتفاع برف در برخی مناطق بیشتر از یک و نیم متر گزارش شد و شمشادهای هیرکانی هم در این مدت زیر جامه سفیدی که برف پائیزی بر تنشان پوشانده بود همراه با یخبندان ، قد راست کردند.
کارشناس ارشد گیاه پزشکی دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری در این باره گفت: برف و سرمای چند روز گذشته در شمال کشور ، بویژه مازندران تاثیر حدود ۴۰ درصدی در کاهش جمعیت آفت پروانه شب پره ششماد دارد.
یزدانفر آهنگران افزود: برف سنگین و در پی آن یخ زدگی درختان شمشاد روی فیزیولوژی این آفت تاثیر دارد و سبب منجمد شدن آن ها می شود.
شمشاد یکی از گونه های ارزشمند و منحصر به فرد جنگل های هیرکانی شمال کشور است که از ماه های پیش شیوع آفت شب پره این گونه جنگلی را در معرض تهدید و نابودی قرار داده است.
شمشاد هیرکانی با نام علمی بُوکسوس هیرکانا (Buxus hyrcana) درختی همیشه سبز و بومی جنگل های هیرکانی در شمال ایران است که در فهرست گونه های گیاهی در خطر انقراض اتحادیهٔ بین المللی حفظ طبیعت ای یو سی ان (IUCN) قرار دارد.
این گونه درختان به عنوان پناهگاه حیات وحش و نماد میراث جنگل های شمال ایران قلمداد می شود و بهترین رویشگاه آن در ارتفاع ۲۰ تا ۴۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد ولی تا ارتفاع حدود یک هزار و ۲۰۰ متری درمناطق مختلف جنگلی استان های گیلان، مازندران و گلستان می روید.
شیوع آفت پروانه شب پره به کمتر از یک دهه پیش باز می گردد و در ابتدا در کشورهای اروپایی و در اوایل خرداد ماه سال جاری نیز توده هایی از رویشگاه شمشاد پارک بنفشه منطقه نمک آبرود چالوس نمایان شد.
کرشناس ارشد گیاه پزشکی دفتر حفاظت وحمایت سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری گفت: این آفت هرچند دشمن طبیعی ندارد و متاسفانه بیشترین فعالیت آن ها نیز در فصول گرما درسال است و درصورتی اگر در این ایام نیز شاهد ریزش برف سنگین و سرما بودیم به یقین از جمعیت زیادی از این آفت کاسته می شد.
آهنگران افزود: تاکنون این آفت گستره زیادی از رویشگاه های شمشاد در مناطقی مانند غرب مازندران، مرکز استان، گیلان و گلستان را آلوده و خسارت های جبران ناپذیری به این گونه های ارزشمند وارد کرده است.
هم اکنون از گستره حدود ۱٫۹ میلیون هکتار عرصه های جنگلی شمال کشور، حدود ۷۲ هزار هکتار آن رویشگاه های شمشاد است.
طبق آمار منابع رسمی، این نوع آفت به حدود سه هزار و ۵۰۰ هکتار از رویشگاه های غرب مازندران آسیب رسانده است.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=17313

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.