• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3

ممنوعیت جابجایی طیور بدون هماهنگی دامپزشکی استان ها /۴ کانون مرغ تخمگذار معدوم شد

  • کد خبر : 17292
  • ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۶
ممنوعیت جابجایی طیور بدون هماهنگی دامپزشکی استان ها /۴ کانون مرغ تخمگذار معدوم شد

رییس سازمان دامپزشکی کشور از ممنوعیت جایجایی طیور بومی بدون هماهنگی دامپزشکی استان های کشور خبر داد و گفت: تاکنون بیش از ۵۱۳ هزار قطعه مرغ تخمگذار در چهار کانون پرورش استان تهران شناسایی و معدوم شدند. به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، مهدی خلج در نشست مطبوعاتی بعدازظهر سه شنبه درباره […]

رییس سازمان دامپزشکی کشور از ممنوعیت جایجایی طیور بومی بدون هماهنگی دامپزشکی استان های کشور خبر داد و گفت: تاکنون بیش از ۵۱۳ هزار قطعه مرغ تخمگذار در چهار کانون پرورش استان تهران شناسایی و معدوم شدند.
به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، مهدی خلج در نشست مطبوعاتی بعدازظهر سه شنبه درباره وضعیت بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان H5N8 در کشور گفت: براساس اعلام تلفات در چهار واحد مرغداری تخمگذار در منطقه ملارد استان تهران، کارشناسان سازمان دامپزشکی در محل حضور یافتند و با نمونه گیری مشخص شد در این مراکز بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از نوع H5N8 شایع شده است.
وی اضافه کرد: در مجموع بیش از ۵۱۳ هزار قطعه مرغ تخمگذار در این واحدها معدوم شدند.
خلج تاکید کرد، در صورت مشاهده بیماری در واحدهای پرورشی طیور تا شعاع ۳ کیلومتری پس از اخذ نمونه گیری آزمایشگاهی به کشتارگاه منتقل می شوند.
رییس سازمان دامپزشکی کشور افزود: پیش بینی ما این است که بیماری در کشورهای ارمنستان، آذربایجان ، گرجستان، ترکیه و عراق هم وجود دارد اما این کشورها گزارشی به سازمان بهداشت جهانی ارایه نداده اند.
خلج درباره اینکه برخی نگران انتقال آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به انسان هستند، افزود: براساس گزارش سازمان های جهانی تا کنون موردی مشاهده نشده است که این بیماری به انسان منتقل شده باشد اما نگران آن هستیم که به دلیل تغییرات ساختاری ویروس این مورد از سد گونه ای عبور کرده و به انسان منتقل شود و سپس انسان به انسان شیوع یابد.
خلج منشا انتقال ویروس آنفلوانزای پرندگان را از سال ۲۰۱۴ از سیبری و امسال هم از ماه ژوئن و از کشور روسیه عنوان کرد و افزود: پرندگان مهاجر این ویروس را به جنوب شرقی آسیا و اروپای مرکزی از طریق کانال های هوایی منتقل کرده اند.

** صادرات مرغ به عراق با شرط و شروط
وی درباره اعلام ممنوعیت صادرات مرغ و تخم مرغ ایران به کشورهای آذربایجان و عراق گفت: تاکنون مکاتبه رسمی درباره ممنوعیت صادرات مرغ و تخم مرغ به کشورهای مذکور نداشته ایم و رییس دامپزشکی عراق اعلام کرده برای واردات مرغی که تا قبل از تاریخ نخستین مورد آنفلوانزا در ایران کشتار شده و در سردخانه موجود است، مشکلی وجود ندارد.
رییس سازمان دامپزشکی کشور تاکید کرد، با شرایط فعلی از نظر بهداشتی هیچ مشکلی برای صادرات مرغ و تخم مرغ نداریم.

**بازنگری پروانه مرغداری ها
خلج با بیان این که مشکل ما زیرساخت نامناسب برخی از مرغداری ها است،افزود: بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به راحتی می تواند در مرغداری هایی که بازسازی و بهسازی نشده اند، منتقل و پایدار شود.
وی اضافه کرد: تلاش داریم از این پس پروانه مرغداری های دارای ساختار نامناسب را بازنگری کنیم و بدین ترتیب جوجه ریزی در اینگونه واحدها ممنوع می شود.

** غرامت ۱۰ میلیارد تومانی سال گذشته مرغداران همچنان پابرجاست
خلج درباره مطالبات معوق سال گذشته مرغداری ها گفت: براساس برآوردهای سال گذشته از محل معدوم سازی واحدهای مرغداری آلوده به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان ۱۰۰ میلیارد ریال(۱۰ میلیارد تومان) باقی مانده است که به طور مجدد امسال با تصویب هیات دولت این رقم برای پرداخت غرامت به مرغداری ها اختصاص می یابد.
رییس سازمان دامپزشکی کشور افزود: براساس پایش های سازمان دامپزشکی کشور از ابتدای سال تا مهرماه یک هزار و ۸۰۰ واحد پرورش طیور صنعتی و بومی مورد ارزیابی آزمایشگاهی قرار گرفت که ۳۵ هزار نمونه آن سرمی و ۸ هزار نمونه مولکولی بودند و در تمامی این موارد ویروس در گردش آنفلوانزای فوق حاد پرندگان H5N8 دیده نشده بود.
سازمان دامپزشکی کشور در اطلاعیه ای بروز بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را در دو واحد پرورش طیور در یکی از شهرستان های استان تهران اعلام کرده بود.
بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان H5N1 ویروسی و مشترک بین انسان و طیور است. در آغاز ماه ژوییه سال ۲۰۰۵ میلادی گزارش های رسمی از مسوولان دولتی چندین کشور در مورد همه گیری ویروس H5N1 در مرز برخی کشورها به سازمان بهداشت جهانی دام (OIE ) داده شد. در پایان همان ماه روسیه و قزاقستان هم گسترش آنفلوآنزای پرندگان را در کشورهای خود گزارش کردند و گفتند که عامل بیماری، ویروس H5N1 است.
از زمان نخستین گزارش های شیوع این ویروس در طیور موجود در روسیه که دامنه شیوع آن تنها بصورت محدود در سیبری بود، این ویروس شروع به گسترش به سمت غرب کرد به طوری که در قزاقستان چندین روستای مجاور مناطق آبی نخستین مناطقی بودند که شیوع این ویروس را تجربه کردند.
انسان در ارتباط مستقیم با پرندگان بیمار یا لاشه های پرندگان کشته شده می تواند به این بیماری مبتلا شود.
آنفلوانزای پرندگان علیرغم اینکه شیوع آن به شدت شیوع آنفلونزای انسانی در بین انسان ها نیست و خیلی سخت از پرنده به انسان منتقل می شود، اما در صورت انتقال، درصد تلفات و کشندگی آن بالا است و به همین دلیل، مجامع بین المللی روی کنترل این بیماری خیلی تاکید دارند.
در سال های اخیر، برای کنترل این ویروس خطرناک توافق هایی میان سه سازمان خواربار کشاورزی ملل متحد (FAO)، سازمان بهداشت جهانی (WHO) و سازمان بهداشت جهانی دام (OIE) صورت گرفته است.
چندی پیش در گزارش رسانه های خارجی اعلام شد، یکی از مزارع پرورش طیور آلمان در مکلنبورگ با بروز بیماری آنفلوانزای مرغی مواجه شد و بلافاصله ستاد بحران تشکیل شد. همزمان این بیماری در چند کشور دیگر نیز مشاهده شد.
پیش از این نیز مقام های فرانسه، اقدام به ممنوعیت سه ماهه تولید ‘فوا گرا’، به دلیل امکان گسترش آنفولانزای مرغی در جنوب غرب این کشور کرده بودند.
به گفته برخی کارشناسان در سال ۲۰۱۴ -۲۰۱۵ صنعت طیور آمریکا بابت بیماری آنفلوانزا ۲٫۳ میلیارد دلار خسارت دید و اگر برای هر کشور دیگری چنین شرایطی پیش بیاید، از نظر اقتصادی و از منظر سلامت، دچار زیان های فراوانی خواهد شد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=17292

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.