• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
2

یادداشت/ کلاه گشادی به اسم طبیعی‌بودن!

  • کد خبر : 17208
  • ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۸
یادداشت/ کلاه گشادی به اسم طبیعی‌بودن!

خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ رضا کیانیان*: چرا باید بیمار شویم و بمیریم و دم برنیاوریم، چون وارونگی هوا یک پدیده طبیعی ست؟! یعنی تمام مشکلات ما مربوط به وارونگی هواست یا وارونگی هوا تنها در کشور ما رخ می‌دهد و بقیه کشورها از این موهبت بی‌بهره هستند؟ آیا تولید و پخش بنزین‌های غیراستاندارد هم طبیعی […]

خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ رضا کیانیان*: چرا باید بیمار شویم و بمیریم و دم برنیاوریم، چون وارونگی هوا یک پدیده طبیعی ست؟! یعنی تمام مشکلات ما مربوط به وارونگی هواست یا وارونگی هوا تنها در کشور ما رخ می‌دهد و بقیه کشورها از این موهبت بی‌بهره هستند؟ آیا تولید و پخش بنزین‌های غیراستاندارد هم طبیعی است؟! یا این دیگر در تخصص ماست که بنزین نامناسب داخل باک خودروها بریزیم و دود و آلاینده ناشی از آن را تنفس کنیم؟
وجود این همه آلاینده در هوا نیز طبیعی است؟!وجود این همه خودروى فرسوده و دودزا نیز یک امر طبیعی است؟وجود این همه موتورسیکلت که هر کدام به اندازه دو خودرو ایجاد آلودگی می‌کنند هم طبیعی است؟! اصلا بیخیال بخش خودرو و بنزین شویم، به ساختمان سازی و بخش صنایع بپرداریم.ساخت و سازهایی که جلوی جریان باد را می‌گیرند هم طبیعی است؟! وجود کارگاه‌های آلاینده در مسیر جریان باد هم طبیعی است؟
تولید گازهای گلخانه‌ای هم طبیعی است؟ بنده زمانی که سخنان مسئولان را می‌خوانم احساس می‌کنم که این روزها همه چیز طبیعی شده است.نتیجه می‌گیرم انتشار ریزگرد‌ها هم طبیعی است چون باد می‌آید و خاک را در شهرها می‌پراکند و مردم بر اثر بیماری‌هایی که به خاطر این ریزگردها به آنها مبتلا می‌شوند، شاید جان خود را از دست دهند و این هم لابد طبیعی است، وزش باد طبیعی است، در نتیجه الان وضعیت خوزستان و هرمزگان هم طبیعی ست.
آیا وجود این دشت‌های خشک پر از آلاینده هم طبیعی ست؟آیا خشک شدن دریاچه‌ها هم طبیعی ست؟!خشک شدن تالاب‌ها هم طبیعی است؟ اصلا انسان‌ها وقتى بیمار مى شوند، چرا نزد پزشک می‌روند؟ مگر نه اینکه عملکرد ویروس‌ها و میکروب‌ها هم یک امر طبیعی است!؟ اگر قرار باشد همه چیز را اینگونه طبیعی در نظر بگیریم که باید همه چیز را بی‌خیال شده و با علم به طبیعی بودن همه بلایای موجود، به زندگی خود ادامه دهیم.
پس از یک آلودگی هولناک هوا، که هر ساله همین روزها گریبان ما را می‌گیرد، حالا بارش برف و تغییرات جوی مانند ماله روی همه چیز کشیده می‌شود.این آلودگی را هر سال می‌بینیم و مریض می‌شویم و می‌میریم و می‌گذریم.آلودگی و ریزگردهای جنوب را می‌بینیم که تا غرب کشور و حتی تهران هم می‌رسد.
بیمار می‌شویم، می‌میریم و می‌گذریم.اگر دریاچه‌های ما خدای ناکرده کاملا بمیرند ‎آلودگی و ریزگردها سراسر ایران را مى گیرند. نه فقط برای روزها و فصل خاصی، بلکه برای همه روزهای سال و همه ما یعنی یک ملت، یا می‌میریم و یا باید برویم.کجا برویم؟مثلا شمال، پشت کوه‌های البرز؟یا ارتفاعات دیگر؟چه اتفاقی می‌افتد؟ چون آنجا هم ساکنانی دارد، بین ساکنان و مهاجران چه اتفاقی می‌افتد؟ واقعا اینها مسائلی هستند که ما داریم به راحتی از آنها عبور می‌کنیم. ستاد احیای دریاچه ارومیه از پیشرفت هایش می‌گوید، درست هم می‌گوید، ده درصد دریاچه را زنده کرده اند، دست شان هم درد نکند اما چرا نمی‌گوید مسببان این فاجعه چه کسانی، چه شرکت‌هایی و یا چه مسئولانى بوده اند؟ چه کسانی با مجوزهای کیلویی شان این بلا را سر دریاچه ارومیه آوردند؟ اگر آقای عیسی کلانتری همت کردند جلوی ساخت سه سد بر سر را دریاچه را گرفتند، ‎آن سازندگان چه اشخاص و چه شرکت‌هایی بودند؟
 دلایل دیگر فاجعه چه بودند و مسببان آنها که بودند؟نه فقط عاملان خشکی دریاچه ارومیه، که همه دریاچه ها، همه تالاب‌ها و همه منابع آب‌های زیر زمینی. ‎این سؤالاتی است که بنده به عنوان یک شهروند از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی دارم و فکر می‌کنم که در این راه تنها نیستم و مردم نیز همین سوالات را دارند، مسبب وقوع شرایط فوق چه فرد یا گروهی بوده است؟
* بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون
لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=17208

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.