• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
1

فرود پرندگان مهاجر سیبری در تالاب های گلستان

  • کد خبر : 17062
  • ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۶
فرود پرندگان مهاجر سیبری در تالاب های گلستان

با آغاز یخبندان در سیبری شمار زیادی از پرندگان این منطقه سردسیر کشور روسیه برای زمستان گذرانی استان گلستان را انتخاب کردند و در تالاب های بین المللی، دریاچه ها، سدها و آب بندان‌های این خطه شمالی کشورمان فرود آمدند. به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)، مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان روز دوشنبه در این ارتباط […]

با آغاز یخبندان در سیبری شمار زیادی از پرندگان این منطقه سردسیر کشور روسیه برای زمستان گذرانی استان گلستان را انتخاب کردند و در تالاب های بین المللی، دریاچه ها، سدها و آب بندان‌های این خطه شمالی کشورمان فرود آمدند.
به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)، مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان روز دوشنبه در این ارتباط گفت که پرندگان مهاجر برای زمستان گذرانی از میانه پائیز مهاجرت خود را از عرض‌های بالاتر و نواحی شمالی سیبری آغاز و وارد حاشیه دریای خزر از جمله استان گلستان می شوند.
اسماعیل مهاجر افزود: بیشتر پرندگان مهاجر عبوری از گلستان از گونه‌های کنار آبزی هستند و پرندگان دسته جمعی نسل‌آور در تالاب های بین المللی استان به مراتب کمتر مشاهده می‌شوند.
به گفته وی مرغابی، غاز، قو، پلیکان، باکلان، پرستوی دریایی، سلیم، کاکایی، چنگر، اگرت، خوتکا، گیلانشاه، فلامینگو، حواصیل و تلیله از مهم‌ترین پرندگان مهاجر به استان گلستان هستند که در تالابهای بین‌المللی و سایر پهنه های آبی گلستان شامل گُمیشان، آلاگل، آلماگل، آجی گل، خلیج گرگان، دریاچه شور و صوفیکم، سد ها و آب بندان‌های استان ساکن می‌شوند.
وی افزود: برخی از این پرندگان مانند پلیکان، فلامینگو و قو جزو گونه های حمایت شده و برخی نیز مانند پلیکان پاخاکستری و عقاب دریایی دم سفید از جمله گونه های در خطر انقراض به شمار می روند.
به گفته وی تالاب‌های گلستان و خلیج گرگان نخستین ایستگاه پرندگان مهاجر از سیبری و سایر مناطق شمالی سردسیر هستند و برخی از آنان پس از استراحت کوتاه، مهاجرت خود را به سمت نواحی جنوبی ایران ادامه می‌دهند.
مهاجر افزود: شرایط ویژه اکولوژیکی تالاب های گلستان سبب شده تا به زیستگاهی برای زمستان گذرانی یا زادآوری بیش از ۱۱۵ گونه از پرندگان مهاجر تبدیل شود.
طبق گزارش اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان ۳۰۴ گونه پرنده در این استان زیست می کنند که ۶۵ درصد گونه های پرندگان ایران را تشکیل می دهد.

* آغاز سرشماری پائیزه سرشماری وحوش در گلستان
همچنین بر پایه گزارش دیگری معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان گفت که کار سرشماری وحوش در مناطق تحت مدیریت این اداره کل از امروز /دوشنبه/ با شرکت کارشناسان و محیط بانان به طور رسمی آغاز شد.
مجتبی حسینی اظهار داشت: در این طرح که هر ساله در فصل پائیز و همزمان با جفت گیری وحوش انجام می شود، ۱۰۰ تن از کارشناسان و محیط بانان گلستان به مدت پنج روز کاری مشارکت دارند.
به گفته وی سرشماری وحوش استان گلستان شامل گونه های علفخوار کل و بز، آهو ، قوچ و میش است که در سطح مناطق تحت مدیریت محیط زیست پراکنده هستند.
آخرین آمارها حاکیست ۸۱ گونه پستاندار در زیستگاه های طبیعی خود در استان گلستان زیست می کنند که ۵۲ درصد کل پستانداران ایران را شامل می شود.
استان گلستان با مساحتی بیش از ۲۰ هزار کیلومترمربع از نظر وضعیت توپوگرافی مناطق مرتفع، اراضی تپه ماهوری و مناطق هموار و کم ارتفاع را در بر گرفته است که تنوع در اقلیم و زیستگاه ها و به تبع آن تکثر گونه ای جانوری و حیات وحش ویژگی بارز آن است.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=17062

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.