• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
6

۷ میلیون هکتار از عرصه های منابع طبیعی کشور در کانون بحران است

  • کد خبر : 16858
  • ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۷
۷ میلیون هکتار از عرصه های منابع طبیعی کشور در کانون بحران است

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: بیش از ۹۰ درصد کشور روی کمربند خشکی قرار گرفته و براساس بررسی ها، حدود ۷ میلیون هکتار کانون بحرانی در عرصه های طبیعی کشور وجود دارد که از این میزان سه میلیون هکتار جزء کانون درجه یک است. به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از […]

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: بیش از ۹۰ درصد کشور روی کمربند خشکی قرار گرفته و براساس بررسی ها، حدود ۷ میلیون هکتار کانون بحرانی در عرصه های طبیعی کشور وجود دارد که از این میزان سه میلیون هکتار جزء کانون درجه یک است.
به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا؛ خداکرم جلالی روز چهارشنبه در جلسه ای در بافق یکی از مهمترین اقدامات صورت گرفته در کشور را اجرای عملیات آبخیزداری عنوان کرد و یادآور شد: رهبر معظم انقلاب در سیاست های کلی نظام در رابطه با بحث بیابان زدایی تاکید زیاد دارند و در برنامه ششم نیز دولت در زمینه بیابان زدایی پیش بینی های لازم را انجام داده است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی از اجرای عملیات بیابان زدایی در هشت میلیون هکتار از مراتع کشور خبرداد و افزود: ۲٫۳ میلیون هکتار از این سطح را ایجاد جنگل در بخش مرکزی و شرقی کشور تشکیل می دهد.
جلالی از اجرای عملیات آبخیزداری در ۲۶ میلیون هکتار از مراتع کشور خبرداد و عنوان کرد: با توجه به شرایط اقلیمی و تهدیدهایی مانند گرمایش، کمبود آب و بیابان زایی اقدامات گسترده ای در زمینه آبخیزداری و بیابان زدایی در ۱۰۰ میلیون هکتار از عرصه های طبیعی کشور باید انجام شود.
وی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد از نزولات خدادادی تبخیر می شود، تصریح کرد: ۳۰ درصد باقی مانده را می توان به سفره های زیرزمینی تزریق کرد که با عملیات آبخیزداری در هر هکتار به طور متوسط ۵۲۰ متر مکعب آب ذخیره می شود.
رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با تاکید بر توسعه کشت گیاهان دارویی، این گونه های گیاهی را کم آبخواه دانست و افزود: افزایش مصرف گیاهان دارویی بازار خوبی را برای عرضه این گیاهان به وجود آورده و به عنوان یکی از مشاغل خانگی می تواند برای خانوارها درآمدزا باشد.
جلالی ادامه داد: با توجه به زمینه مساعد شهرستان بافق برای توسعه کشت گیاهان دارویی باید برای افزایش سطح زیرکشت این گیاهان در بافق برنامه ریزی شود.
وی برای توسعه کشت گیاهان دارویی در این منطقه قول مساعد داد و گفت: هر ساله می توان حدود ۱۰۰ هکتار از زمین های زراعی این شهرستان را به کشت گیاهان دارویی اختصاص داد که منشا درآمد و اشتغال برای خانواده ها خواهد بود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین با بیان این که بافق جزء مناطق ویژه کشور است، خاطر نشان کرد: باید برای طرح های بیابان زدایی، پخش سیلاب و کنترل شن های روان در این شهرستان از محل اعتبارات استانی و ملی برنامه ریزی شود.
وی همچنین در خصوص تفاهمنامه سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با بسیج سازندگی یادآور شد: براساس مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی پیرامون دو پروژه مهم آبخیزداری و بیابان زدایی کارهای موثری با همکاری بسیج سازندگی صورت می گیرد.
بافق دارای ۱۷ هزار هکتار وسعت است که حدود ۷۰ درصد آن را بیابان و کویر تشکیل می دهد.
شهرستان بافق با ۴۰ هزار نفر جمعیت در فاصله ۱۱۰ کیلومتری یزد قرار دارد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=16858

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.