• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
1

قرارداد بهره برداری از جنگل های شمال تمدید نمی شود

  • کد خبر : 16856
  • ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۳
قرارداد بهره برداری از جنگل های شمال تمدید نمی شود

معاون وزیرجهاد کشاورزی گفت: باتوجه به ممنوعیت بهره برداری صنعتی و تجاری از جنگل های شمال کشور، کلیه قراردادهای مربوط به بهره برداری این عرصه ها که تاپایان سال ۹۵ به اتمام می رسد، تمدید نخواهدشد. به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا؛ خداکرم جلالی روز چهارشنبه در هشتمین نشست کمیته راهبری پروژه […]

معاون وزیرجهاد کشاورزی گفت: باتوجه به ممنوعیت بهره برداری صنعتی و تجاری از جنگل های شمال کشور، کلیه قراردادهای مربوط به بهره برداری این عرصه ها که تاپایان سال ۹۵ به اتمام می رسد، تمدید نخواهدشد.
به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا؛ خداکرم جلالی روز چهارشنبه در هشتمین نشست کمیته راهبری پروژه بین المللی منارید در بهاباد استان یزد با بیان اینکه توقف کامل بهره برداری از جنگ های شمال در یک برنامه ۳ الی ۵ ساله انجام می شود، اظهار کرد: از ظرفیت و توان مجریان و بهره برداران این عرصه ها برای حفاظت از جنگل ها استفاده می شود.
وی با بیان اینکه بهره برداری چند منظوره غیرچوبی می توانند جایگزین بهره برداری های چوبی در عرصه های جنگلی شود، ادامه داد: بهره برداری های چندمنظوره غیرچوبی نظیر گردشگری، پرورش ماهی، پرورش زنبورعسل، گیاهان داروئی و جنگل درمانی در قالب طرح های مشخص جایگزین بهره برداری های چوبی می شود.
رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: بر اساس مدل ترسیب کربن و منارید در کل استان های کشور مدیریت جامع حوزه های آبخیز با مشارکت مردم به صورت پایلوت از سال گذشته اجرایی شده است.
جلالی انسجام دستگاه های دولتی با مدیریت فرمانداری شهرستان های پایلوت در کنار تشکل های مردمی و تشکیل صندوق های خرد روستایی را مدلی کارآمد برای توسعه مطلوب و متوازن روستایی دانست و افزود: در این فرآیند حفاظت و توسعه منابع طبیعی به عنوان منابع پایه به خوبی محقق شده و اشتغال و معیشت مردم بهبود یافته و با نگرش جامع، مدل توسعه متعادل را به نمایش می گذارد.
وی با بیان این که توقف بهره‌برداری از جنگل‌ها با رویکرد حفاظتی صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: جنگل‌های دست کاشت مشمول ممنوعیت بهره‌برداری نیست و جنگلکاری در اراضی جنگلی کم پوشش و یا فاقد پوشش در اولویت قرار دارد.
جلالی تاکید کرد: ایجاد هر گونه جاده جدید در جنگل‌های شمال کشور براساس این ابلاغیه ممنوع است و اعتبارات اختصاص یافته صرفا برای نگهداری از جاده‌های موجود با رویکرد حفاظت از جنگل‌ها باید هزینه شود.
هشتمین جلسه کمیته راهبری پروژه بین المللی منارید با حضور معاون وزیر کشاورزی و رئیس سازمان جنگل ها و مراتع کشور، معاون آبخیزداری سازمان جنگل ها و مراتع، قائم مقام و مدیر اجرائی پروژه بین المللی، نماینده دفتر سازمان ملل متحد در تهران، روسای و کارشناسان سازمان برنامه و بودجه و مدیران کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان های یزد، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری خراسان شمالی و رضوی و سیستان و بلوچستان، فرماندار و بخشداران بخش مرکزی و بخش آسفیچ و شهرستان بهاباد در فرمانداری این شهرستان برگزار شد.
پروژه بین المللی منارید(MENARID) در چارچوب برنامه توسعه پایدار و یکپارچه کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا در هفت کشور اردن، الجزایر، ایران، تونس، مراکش، مصر و یمن اجرا می‌شود که این پروژه در ایران، با مشارکت تسهیلات جهانی محیط زیست(GEF)، برنامه توسعه ملل متحد(UNDP) و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از شهریور ۱۳۹۰ آغاز شده است.
هدف نهایی این پروژه، توسعه مدیریت یکپارچه منابع طبیعی تجدید شونده با توجه به سازگاری با شرایط اقلیمی و منافع محیط زیست جهانی با استفاده از ظرفیت زیست‌بوم‌ها برای تامین معاش مردم محلی است.
مرکز شهرستان بهاباد در فاصله ۲۰۰ کیلومتری مرکز استان یزد قرار دارد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=16856

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.