• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
2

واردات محصولات کشاورزی پنج میلیارد دلار کاهش یافته است

  • کد خبر : 16854
  • ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۹
واردات محصولات کشاورزی پنج میلیارد دلار کاهش یافته است

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی گفت: واردات محصولات کشاورزی طی سال جاری نسبت به سه سال گذشته پنج میلیارد دلار کاهش یافته است. به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا؛ خلیل آقایی روز سه شنبه در جلسه شورای هماهنگی مدیران جهادکشاورزی استان زنجان گفت: واردات انواع محصولات کشاورزی سال ۹۲ بیش از هشت […]

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی گفت: واردات محصولات کشاورزی طی سال جاری نسبت به سه سال گذشته پنج میلیارد دلار کاهش یافته است.
به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا؛ خلیل آقایی روز سه شنبه در جلسه شورای هماهنگی مدیران جهادکشاورزی استان زنجان گفت: واردات انواع محصولات کشاورزی سال ۹۲ بیش از هشت میلیارد دلار بود که این رقم امسال به کمتر از سه میلیارد دلار رسیده است.
وی، از رشد پنج درصدی بخش کشاورزی طی ۲ سال گذشته در کشور خبرداد و اظهار کرد: اگر رشد این بخش نبود شاید رشد اقتصادی کشور در سال گذشته منفی می شد.
قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی گفت: مشکل اصلی ما مسائل اقتصادی است و کشاورزی در کشور باید اقتصادی شود.
آقایی با بیان اینکه گندم استراتژیک ترین محصول کشور به شمار می رود، یادآورشد: سال ۹۲، چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تن گندم با ۴۰ هزار میلیارد ریال خریداری کردیم که این رقم طی سال جاری به ۱۱٫۵ میلیون تن و نزدیک به ۱۵۰ هزار میلیارد ریال رسید.
وی افزود: مقایسه این رقم ها رشد چهار برابری تولید گندم در سالجاری نسبت به سال ۹۲ نشان می دهد.
قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی گفت: هر کشاورزی هر مقداری که نیاز به دستگاه و ماشین آلات کشاورزی داشته باشد محدودیتی در واگذاری و تحویل آن وجود ندارد.
آقایی ادامه داد: قبل از این ضریب مکانیزاسیون زیر یک بود که هم اکنون به بیش از ۱٫۵۰ رسیده است.
وی تاکید کرد: نزدیک به ۵۰ هزار میلیارد ریال از خط اعتباری بانک کشاورزی برای خرید دستگاه و ادوات کشاورزی اختصاص داده شده است.
قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی گفت: زمانی که دولت تدبیر و امید در شروع کار بود با مشکل کمبود کود مواجه بود که با برنامه ریزی و تدابیری که در این خصوص اندیشیده شد در زمان حاضر کشاورزان به هر مقداری که کود نیاز دارند بر اساس نیاز آزمایشگاهی خاک در اختیار آنان قرار می گیرد.
آقایی افزود: هم اکنون ۶۰۰ هزار تن از بذرهای مورد نیاز را در داخل کشور تولید می کنیم.
وی با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین سیاستهای وزارت جهاد کشاورزی بازار در مقابل بازار است، خاطرنشان کرد: بازار باید در اختیار کسی قرار بگیرد که بازارش را در اختیار محصولات کشاورزی ما قرار دهد.
به گفته آقایی، تولید محصولات کشاورزی از قبیل انواع صیفی و سبزی از فضای باز به فضای بسته از دیگر سیاست های وزارت جهاد کشاورزی است.
وی تاکید کرد: هدف از این سیاست استفاده درست و بهینه از آب است و هم اکنون خط اعتباری گلخانه ها و کشت کلزا به منظور استحصال روغن در دست اجراست.
قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی گفت: علاوه بر توسعه گلخانه ها باید کیفیت محصولات تولیدی نیز مورد توجه جدی قرار گیرد.
آقایی تاکید کرد: در صنایع تبدیلی نیز همین وضع خط اعتباری پیش بینی شده و به همین منظور حدود ۵۰ هزار میلیارد ریال به سرمایه بانک کشاورزی اضافه شده است.
وی با تاکید بر اینکه برای توسعه و گسترش آبیاری نوین در سطح کشور به لحاظ اعتباری مشکلی وجود ندارد، افزود: به همین منظور سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال به بانک کشاورزی تخصیص یافته ولی مصوبه مجلس برای امسال و سال های آینده ۵۰۰ میلیون دلار است.
قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی، به زنجیره تولید محصولات کشاورزی دامی، باغی و زراعی اشاره کرد و گفت: بهترین راه برای تولیدات کشاورزی در این بخش ها ایجاد این نوع زنجیره است.
آقایی تاکید کرد: زنجیره تولید باید از قبل از کشت آغاز و تا به مرحله صادرات ادامه داشته باشد و تعاونی ها و تشکل های بخش کشاورزی بهترین کسانی هستند که می توانند این زنجیره را ایجاد کنند.
وی ادامه داد: اگر یکی از زنجیره ها در روند تولید دچار مشکل شد زنجیره دیگر باید تامین کننده باشد تا مشکل رفع شود.
قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی گفت: متاسفانه در کشور تاجران بیشتر وارد کننده هستند.
آقایی بر کشت گیاهان دارویی تاکید کرد و افزود: کشت این گونه ها در دنیا در حال رشد است و به ماندگاری کشاورزی نیز کمک قابل توجهی می کند.
وی اظهارکرد: تولید سه میلیون تن محصولات کشاورزی در استان زنجان در مقایسه با ۱۲۰ میلیون تن تولیدات کشور کم است که باید رشد یابد.
قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در ادامه برنامه خود در مراسم افتتاح پایانه صادرات محصولات کشاورزی و خط دوم کشتارگاه مرغ زنجان شرکت کرد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=16854

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.