• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
0

مجری ستاد احیای دریاچه ارومیه: کشور باید برای آینده کم آب آماده شود

  • کد خبر : 16759
  • ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۶
مجری ستاد احیای دریاچه ارومیه: کشور باید برای آینده کم آب آماده شود

دبیر و مجری ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: باید از اکنون جامعه را برای آینده ای که با کاهش آب روبرو است، آگاه و آماده کنیم و این کار بدون مدیریت مصرف آب امکان پذیر نیست، ما حتی باید دستگاه های دولتی را برای آینده آماده کنیم. به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) از روابط عمومی […]

دبیر و مجری ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: باید از اکنون جامعه را برای آینده ای که با کاهش آب روبرو است، آگاه و آماده کنیم و این کار بدون مدیریت مصرف آب امکان پذیر نیست، ما حتی باید دستگاه های دولتی را برای آینده آماده کنیم.
به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) از روابط عمومی ستاد احیای دریاچه ارومیه، عیسی کلانتری در سی و سومین جلسه کمیته هماهنگی که با محوریت بررسی برنامه منابع و مصارف سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه برای سال آبی ۹۶-۱۳۹۵ برگزار شد، افزود: اگر مردم حس نکنند که دچار کمبود منابع آب هستیم، هیچ برنامه ای برای کاهش مصرف نخواهند داشت، اگر امروز وزارت نیرو منابع آبی را بدون در نظر گرفتن کمبودهای آتی تامین کند، حتی وزارت جهاد کشاورزی این کمبود را حس نخواهد کرد.
کلانتری به وضعیت دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: تاکید امروز ما صرفا تامین آب دریاچه ارومیه نیست بلکه اصلاح الگوی مصرف است، مدیریت آب در این حوضه آبریز نمونه ای برای مدیریت آب در فارس، خراسان و کرمان است.
مجری ستاد احیای دریاچه ارومیه افزود: با وزیر نیرو نشست های متعددی داشتیم و در نهایت تصمیمات و مصوباتی کارشناسی از آن استخراج شد، بنابراین باید آن را رعایت کنند، ما نمی توانیم بدون ایجاد تغییر در مدیریت مصرف آب مشکل کمبود آب کشور را برطرف کنیم.
کلانتری گفت: همه باید طبق مصوبات ستاد در راستای کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب حرکت کنیم؛ وزارت نیرو به گونه ای رفتار می کند که هیچ کس نه متوجه بحران و نه متوجه کمبود آب می شود.
وی افزود: معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت به رغم کاهش ۱۶ درصدی مصرف آب، تولید در حوضه آبریز ۱۷ درصد رشد کرده است، این وزارتخانه به دنبال منافع خود است و به خاطر همراهی ما این گزارش را نمی دهد چون به دنبال رشد است و هرچه ما بیشتر آب به او بدهیم بیشتر استقبال می کند.

*** جای خالی ۲ میلیارد و ۵۷۸ هزار متر مکعب نیاز آبی دریاچه ارومیه
دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه تاکید کرد: طبق مصوبه هیات وزیران، وزارت نیرو باید سالانه ۲میلیارد و ۵۷۸ هزار متر مکعب آب مورد نیاز دریاچه ارومیه را تامین کند اما وزارت نیرو نسبت به این موضوع در عمل کم کاری می کند.

*** تغییر رویه باید در نگاه و عمل همزمان باشد
بنابراین گزارش، در ابتدای جلسه مسعود تجریشی، مدیر دفتر تلفیق و برنامه ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه از برگزاری دو جلسه پیشین کارگروه های ستاد که یکی پیرامون منابع و دیگری در خصوص مصارف بود، گزارشی ارائه کرد و گفت: این جلسه برای نهایی شدن وضعیت منابع و مصارف در سال ۹۶-۱۳۹۵ و ارائه گزارشی به کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه برپا شده است.
مدیر دفتربرنامه ریزی و تلفیق ستاد نیز در تایید این موضوع اعلام کرد: موضوع احیای دریاچه ارومیه اراده نظام برای احیا است.
تجریشی افزود: بنابراین ما باید مشخص کنیم به دنبال اصلاح وضعیت مصرف آب در بخش کشاورزی هستیم یا می خواهیم به این موضوع بهای چندانی ندهیم، ما تا زمانی که به بخش کشاورزی برای مصرف بهینه از آب و افزایش بهره وری فشار نیاوریم، بحث مدیریت مصرف آب به سرعت پیش نمی رود.
وی گفت: ما باید رویه ها را اصلاح کنیم، نباید سلیقه ای رفتار کنیم، باید طوری مدیریت کنیم که آب مورد نیاز با تاخیر وارد دریاچه نشود.
وی تاکید کرد: اگر خواهان اصلاح وضعیت موجود هستیم باید این نگاه را در عمل نشان دهیم، معتقدیم این نگاه کم رنگ است شاید دلیل آن ابهام در مصوبات است، اگر از نگاه شما این گونه است ما قطعا مصوبات جدیدی ارائه خواهیم کرد.
همچنین در این جلسه گزارشی از سوی شرکت مدیریت منابع آب ایران در خصوص عملکرد منابع و مصارف سال آبی گذشته و پیش نویس پیشنهادی برای برنامه منابع و مصارف سال جاری ارائه شد.
سید مرتضی موسوی نماینده وزیر نیرو در ستاد احیای دریاچه ارومیه در این باره گفت: طبق برنامه مصوب سالانه ۸ درصد در بخش کشاورزی کاهش آب داشتیم براین اساس امسال در سد بوکان ۳۸۹ میلیون متر مکعب آب به بخش کشاورزی تزریق خواهیم کرد در مقابل ۱۸۰ میلیون متر مکعب آب برای دریاچه پیش بینی شده است.
کلانتری در پاسخ به آن گفت: وزارت نیرو از سد بوکان که آب مطمئن دارد نیاز ما را تامین نمی کند و در مقابل ما را به سدهایی که آبی ندارند حواله می دهد و این برخلاف سیاست های مصوب است.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=16759

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.