• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
5

جشنواره انار و میوه های قرآنی؛ نیازمند ساماندهی و نظارت بیشتر

  • کد خبر : 16756
  • ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۲
جشنواره انار و میوه های قرآنی؛ نیازمند ساماندهی و نظارت بیشتر

چهارمین جشنواره انار و میوه های قرآنی در حالی از چهارشنبه با هدف عرضه مستقیم محصول کیفی در مصلای تهران آغاز شده است که رفع مشکلاتی مانند تفاوت قیمت با بازار، فروش فرآورده های بی نام و نشان و ارایه محصولات بی ربط با موضوع نمایشگاه، ساماندهی و نظارت بیشتر را می طلبد. به گزارش خبرگزاری […]

چهارمین جشنواره انار و میوه های قرآنی در حالی از چهارشنبه با هدف عرضه مستقیم محصول کیفی در مصلای تهران آغاز شده است که رفع مشکلاتی مانند تفاوت قیمت با بازار، فروش فرآورده های بی نام و نشان و ارایه محصولات بی ربط با موضوع نمایشگاه، ساماندهی و نظارت بیشتر را می طلبد.
به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا؛ جشنواره انار و میوه های قرآنی از دوازدهم آبان ماه در ضلع جنوبی مصلای امام خمینی(ره) تهران کار خود را آغاز کرد و تا هفدهم آبان ماه از ۱۱ صبح تا ۹ شب انواع انار ایرانی و محصولات فرآوری‌شده را به علاقه مندان عرضه می کند.
این جشنواره هر سال با اهداف ترویج مصرف میوه‌های قرآنی مانند ‌انار، انجیر، زیتون، خرما، انگور و فرآورده‌های آنها، معرفی محصول سالم و کیفی، عرضه مستقیم و حذف دلالی برگزار می شود و به طور طبیعی باید مکان عرضه این محصولات باشد اما بیشترین تمرکز آن بر ارایه فقط یکی از این میوه ها- یعنی انار- است.
در این نمایشگاه که از سه چادر و بیش از ۷۰ غرفه تشکیل شده است، انار و فرآورده های آن در یک چادر عرضه می شود و در بقیه مکان ها انواع خشکبار، چای، پاستیل های خارجی، سوهان، شیرینی و باقلواهای استانبولی به چشم می خورد که برچسب قیمت روی بسیاری از آنها نصب نشده است.
حتی بسیاری از محصولات عرضه شده همچون چای، رب و لواشک انار برچسب حاوی نام و نشان تولیدکننده ندارد و همین امر مصرف کنندگان را دچار سردرگمی می کند.
از سوی دیگر، در این نمایشگاه محصول انار باغداران نمونه استان‌های مرکزی، فارس و کردستان عرضه شده است تا محصولات کیفی بدون واسطه به دست مصرف کنندگان برسد اما بهای تعیین شده، بسیار بیشتر از نرخ مصوب میدان های میوه و تره بار و حتی به طور تقریبی بیش از قیمت بازار است.
گرچه رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی قیمت هر کیلوگرم انار را ۱۰ هزار تا ۳۵ هزار ریال اعلام کرد اما بهای تعیین شده در این نمایشگاه به طور متوسط ۵۰ هزار تا ۱۰۰ هزار ریال (برای انار سیاه) و برای انارهای درجه چندم یا شکسته ۳۵ هزار ریال است.
یکی از غرفه داران درباره دلیل تعیین قیمت های بالا برای محصولات گفت: کیفیت محصول ما بالاست و با کمترین میزان کود شیمیایی تولید شده و بنابراین برای تولیدکننده هم هزینه بیشتری داشته است.
گرچه این نمایشگاه همچنان از کمبود برخی امکانات رفاهی برای مصرف کنندگان مانند فقدان بنرهای اطلاع رسانی درباره مکان توقف خودرو و کمبود سرویس های بهداشتی، آبخوری و سطل های زباله رنج می برد اما عیب های بزرگ تر- یعنی سطح بالای قیمت ها، عرضه محصولات بی نام و نشان و ارایه محصولات بی ارتباط با موضوع نمایشگاه (میوه های قرآنی)- نواقص پیشین را زیر سایه خود برده است.

** لزوم تولید کیفی
این نمایشگاه چهارشنبه با حضور شماری از اصحاب رسانه گشایش یافت.
«بهمن امیری لاریجانی» مدیرکل ترویج مرکز تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی، به عنوان مسئول حاضر در آیین گشایش این نمایشگاه اعلام کرد انار در بسیاری از استان‌ها با رعایت نکات قرنطینه‌ای، بدون هیچ مشکل و آفتی کشت می‌شود اما امسال آفت کرم گلوگاه خسارت زیادی به انارستان‌های استان یزد وارد کرد.
به گفته وی، کیفیت و سلامت انار برای صادرات مهمترین نکته است؛ زیرا اکنون برای کنترل کرم گلوگاه انار به طور مستقیم سم را وارد میوه می‌کنند که می تواند بسیار خطرناک باشد.
ایران رتبه نخست تولید انار در دنیا را دارد.
سالیانه یک میلیون تن انار در ۶۸ هزار هکتار سطح زیر کشت تولید می‌شود و عملکرد تولید آن در هر هکتار ۱۴ تن است. استان فارس با تولید ۲۶۰ هزار تن مقام نخست تولید انار در کشور را دارد.
جشنواره انار و میوه های قرآنی تا هفدهم آبان ماه از ساعت ۱۱ تا ۲۱ در ضلع جنوبی مصلای امام خمینی(ره) برپاست.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=16756

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.