• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
1

امیدواریم اجرای سیاست های محیط زیستی نظام در برنامه ششم تجلی یابد

  • کد خبر : 16754
  • ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۰
امیدواریم اجرای سیاست های محیط زیستی نظام در برنامه ششم تجلی یابد

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با توجه به اینکه سیاست های کلی محیط زیستی نظام که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد مورد توجه دولت و مجلس است، امیدواریم اجرای آن در برنامه ششم توسعه تجلی یابد. به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا؛ محمد مجابی اظهار […]

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با توجه به اینکه سیاست های کلی محیط زیستی نظام که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد مورد توجه دولت و مجلس است، امیدواریم اجرای آن در برنامه ششم توسعه تجلی یابد.
به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا؛ محمد مجابی اظهار کرد: تنظیمی که دولت برای تهیه برنامه ششم توسعه انجام داد این بود که شوراهای مختلفی تشکیل و ریاست هرکدام برعهده وزیر یا رییس سازمان زیر نظر رییس جمهوری سپرده شود.
وی اظهار کرد: این شورا در سازمان حفاظت محیط زیست نیز شکل گرفت و بر اساس آن ۳۰ جلسه با دو هزار و ۴۰۰ نفر ساعت جلسه با افراد متخصص شامل نمایندگان ۲۰ وزارتخانه و دستگاه های مرتبط نهادهای غیردولتی مانند اتاق بازرگانی و سمن ها برگزار شد.
وی ادامه داد: علاوه بر این جلسات، دو همایش مرتبط نیز برگزار شد که نتایج آن به دولت تقدیم شد، در این نتایج پیشنهاد محور قرار گرفتن آب و محیط زیست به دولت داده شد و اکنون دولت در خصوص برنامه ششم نیز سه محور آب، محیط زیست و اقتصاد مقاومتی را در نظر گرفته است.
مجابی افزود: همچنین در خصوص مواد مختلف برنامه ششم توسعه نیز شورا پیشنهادات خود را به دولت تقدیم کرد و با توجه به اینکه نگاه دولت به این بود که اجازه های قانونی فقط در مواردی باشد که نیاز است و جاهایی که دولت خودش اختیار قانونی دارد مجددا در لایحه نیاید، بنابراین تقسیم بندی برای پیشبرد برنامه صورت گرفت.
وی ادامه داد: بر اساس تقسیم بندی پشتیبان قرار گرفتن یک سند، دوم دائمی شدن برخی احکام و برنامه هایی که باید دائمی شوند و سوم برنامه هایی که باید در این قالب ارائه می شد تا به تصویب برسد، مد نظر قرار گرفت.
معاون پارلمانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: هفته گذشته مجلس موادی که باید دائمی می شد را به تصویب رساند که در این مواد مباحث محیط زیستی در حوزه های مختلف از جمله سلامت نیز دیده شده است.
وی درباره اسناد پشتیبان اظهار کرد: در اسناد پشتیبان بخشی برای محیط زیست در نظر گرفته شد که در آن بر موضوعات کمی و کیفی پرداخته شده است.
مجابی درباره موادی که باید به تصویب برسند گفت: در لایحه دولت ۳۵ ماده در نظر گرفته شد که می بینیم نسبت به برنامه های پنجم، چهارم و سوم مواد کمتری را در بر می گیرد به طوری که تا ۲۰۰ مواد هم در برخی برنامه ها دیده می شد، اما بر اساس رویکرد دولت تعداد مواد کمتر شده است.
وی اظهار کرد: از این تعداد ماده که در لایحه دولت تقدیم شد یک ماده به محیط زیست اختصاص یافت که در آن اجرایی شدن سیاست های کلی محیط زیست آورده شده است اما به صورت مشخص به بحث ارزیابی زیست محیطی و ارزیابی استراتژیک در این ماده توجه ویژه شده که در قالب ماده ۸ در برنامه ششم توسعه آمده است.
مجابی گفت: علاوه بر این در ۹ ماده دیگر نیز به مباحث محیط زیستی پرداخته شد که مربوط به آب، انرژی ، کشاورزی و به طور کلی به تمام مباحث محیط زیستی توجه شده است.
وی افزود: در طی مسیر رسیدگی لایحه در مجلس تغییرات ساختاری زیادی در کمیسیون های تخصصی و تلفیق صورت گرفت، در کمیسیون تلفیق مباحث محیط زیستی مورد بحث قرار گرفت و همان موضوعات محیط زیستی که در لایحه دولت آورده شده مورد تاکید قرار گرفت.
مجابی ادامه داد: علاوه بر آن موادی که در اختیار دولت بود و به همین دلیل در لایحه دولت آورده نشده بودند، در کمیسیون تلفیق به لایحه اضافه شد که مباحثی مانند تالاب ها، جنگل، پسماند و پوشش مراتع است.
وی تاکید کرد: به نظر می رسد به لحاظ زمانی ابلاغ سیاست های کلی نظام در زمینه محیط زیست توسط مقام معظم رهبری با تهیه لایحه برنامه ششم توسعه، بهترین زمان بود چون هنوز لایحه دولت تهیه نشده بود و در همان زمان در حال بررسی بود که ابلاغ سیاست های کلی بر این موضوع تاکید کرد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=16754

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.