• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
2

ژاپن در کهگیلویه و بویراحمد طرح مشارکتی منابع طبیعی اجرا می کند

  • کد خبر : 16745
  • ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۲
ژاپن در کهگیلویه و بویراحمد طرح مشارکتی منابع طبیعی اجرا می کند

رئیس اداره منابع طبیعی بویراحمد گفت: کارشناس ژاپنی طرح جایکا (آژانس همکاریهای بین المللی ژاپن) از حوزه آبخیزداری زیلایی کهگیلویه و بویراحمد دیدن و اجرای طرح مشارکتی منابع طبیعی را بررسی کرد. جواد رحیمیان اظهار داشت: هدف کازوهیسا کاتو از این سفر، انجام ارزیابی اولیه و مطالعات در خصوص امکان اجرای طرح مشارکتی جایکا (اجرای […]

رئیس اداره منابع طبیعی بویراحمد گفت: کارشناس ژاپنی طرح جایکا (آژانس همکاریهای بین المللی ژاپن) از حوزه آبخیزداری زیلایی کهگیلویه و بویراحمد دیدن و اجرای طرح مشارکتی منابع طبیعی را بررسی کرد.
جواد رحیمیان اظهار داشت: هدف کازوهیسا کاتو از این سفر، انجام ارزیابی اولیه و مطالعات در خصوص امکان اجرای طرح مشارکتی جایکا (اجرای مشارکتی ایران و ژاپن برای مدیریت حوزه های آبخیز و عرصه های منابع طبیعی) به منظور توسعه آن در استان کهگیلویه و بویراحمد است.
به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا؛ فاز نخست طرح مشارکتی جنگل و مرتع ژاپن و ایران در چهار محال و بختیاری به مدت پنج سال از ۲۰۱۰تا ۲۰۱۵ در مناطق روستایی کوهرنگ این استان اجرا شد.
این عضو جایکا در نشست مشترک با مسئولان منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج به تشریح طرح بین المللی مشارکت جنگل و مرتع پرداخت و بر اجرای آن در این استان خبر داد.
کازوهیسا کاتو بیان کرد: هدف از اجرای این طرح مشارکتی جنگل و مرتع ژاپن و ایران، تقویت مدیریت جامع حوزه های آبخیز و توسعه منابع طبیعی با اقدام های مشارکتی است.
وی گفت: این طرح مشارکتی هم اینک در ایران حال اجراست و فاز نخست آن در استان چهار محال و بختیاری انجام شده و بعد از تکمیل پرسشنامه و ارزیابی شرایط در کهگیلویه و بویراحمد با طرح بین المللی جایکا (JICA) در این استان نیز اجرا خواهد شد.
کاتو، شناسایی مشکلات حوزه های آبخیز و عوامل موثر بر منابع طبیعی را به عنوان اولویت های اجرای این طرح برشمرد و گفت: فرسایش خاک، کمبود منابع آب، تخریب جنگل و مرتع، آلودگی منابع آبی و بهره برداری بی رویه از منابع طبیعی از مشکلات اصلی عرصه های طبیعی است.
این کارشناس جایکا تصریح کرد: اجرای طرح مشارکتی جنگل و مرتع کشور ژاپن و سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری در ایران با تقویت مدیریت جامع حوزه آبخیز داری مشکلات را در عرصه های منابع طبیعی کاهش می دهد.
وجود حوضه های آبریز بزرگ، داشتن سالانه بیش از هفت میلیارد متر مکعب روان آب، لزوم حفظ ۸۵۰ هزار هکتار جنگل در کهگیلویه و بویراحمد و ضرورت اجرای طرحهای آبخیزداری فرصت خوبی برای همکاری آژانس بین المللی جایکا ژاپن در این استان فراهم کرده است.
وی کاهش فرسایش خاک، بهبود پوشش گیاهی، افزایش محصولات مرتبط، بهبود معیشت مردمی، کاهش خطرات سیل و حفظ منابع آب را از جمله مهمترین راهکارهای مدیریت جامع حوزه آبخیزدر حین اجرای طرح جایکا دانست.
عضو آژانس همکاری های بین المللی ژاپن زمینه های حمایتی جایکا را شامل آموزشهای ضمن خدمت، ارزشیابی و پایش فعالیت ها، بهبود فنون حفظ آب و خاک، جلوگیری از تخریب جنگل ومرتع، کاشت گونه های اقتصادی، بهبود برنامه های معیشتی پیش برنده حفاظت آب، خاک، جنگل و مرتع و بهره برداری از کمیته های مختلف مدیریت و انجام مطالعات میان دوره ای و پایان دوره ای طرح ذکر کرد.
عضو تیم اجرایی طرح جایکا گفت: با توجه به تعداد زیاد استانها و سطح وسیع عرصه های منابع طبیعی، امکان اجرای این طرح در همه استانها میسر نیست و پس از ارزیابی شرایط منطقه و بررسی مطالعات و تکمیل پرسشنامه در کهگیلویه و بویراحمد این طرح اجرا خواهد شد.
کارشناس جایکا ژاپن در این سفر ۲ روزه شرایط منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد از جمله منطقه زیلایی را مناسب برای اجرای طرح مشارکتی جنگل و مرتع ایران و ژاپن دانست و افزود: اجرای این طرح بخشی از مخاطرات عرصه های جنگل و مرتع این استان را کاهش خواهد داد.
جایکا نام یک سازمان دولتی مستقل بین‌المللی در ژاپن است که در زمینهٔ توسعه به دولت ژاپن و همچنین کشورهای در حال توسعه ای کمک می‌کند.
آژانش بین المللی جایکا ژاپن در سال های ۲هزار تا ۲۰۰۳ طرح توسعه (مدیریت حوزه آبخیز کارون) را انجام داده است.
کهگیلویه و بویراحمد دارای بیش از یک میلیون و ۲۰۰هزار هکتارجنگل ومرتع است.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=16745

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.