• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 15 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
3

سالانه بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون اصله نهال در کشور تولید و توزیع می شود

  • کد خبر : 16668
  • ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۶
سالانه بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون اصله نهال در کشور تولید و توزیع می شود

رئیس موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال وزارت جهاد کشاورزی گفت:جریان تولید و توزیع نهال درکشور برای صنعت باغبانی حرکت گسترده ای است به طوری که سالانه بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون اصله نهال در گروه های محصول مختلف مانند هسته داران،دانه داران،خشکبار،زیتون در کشور تولید می شود. به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع […]

رئیس موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال وزارت جهاد کشاورزی گفت:جریان تولید و توزیع نهال درکشور برای صنعت باغبانی حرکت گسترده ای است به طوری که سالانه بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون اصله نهال در گروه های محصول مختلف مانند هسته داران،دانه داران،خشکبار،زیتون در کشور تولید می شود.
به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، محمدحسن عصاره روز چهارشنبه در گردهمایی تخصصی سراسری مدیریت نهال و نهالستان در سالن اجتماعات مرکزآموزش عالی امام خمینی(ره) مشکین دشت فردیس، افزود: برای تولید و توزیع نهال هماهنگی هایی را در سطح کشور باید انتظار داشته باشیم، چه بسا این نهال ها از نظر بعضی از ویژگی ها در نوع میوه، اصالت، آلوده بودن به آفات، بیماری ها به دست مردم و باغداران برسد.
وی ادامه داد: بعضی از باغداران ممکن است دانش کافی برای ردیابی بیماری ها و کیفیت نهال نداشته باشند، پس باید نهادهای حاکمیتی و نظارتی کشور دقت کنند تا اتفاق مهم برای کشور بیفتد.
وی گفت: به عنوان مثال موسسه ثبت گواهی بذر و نهال بر اینکه جریان تولید خوب انجام بگیرد نظارت می کند تا اینکه یک نهال ویژگی های استاندارد داشته باشد.
عصاره اظهار داشت: مردم از مکانهایی که تابلوهای مشخص و هویت دار و دارای مجوز هستند نهال را تهیه کنند تا دچار مشکل و خسارت نشوند.
وی افزود: یک نهال پیوندی خوب نیاز به یک پایه و پیوند شناخته شده دارد. در کشور ممکن است به شکل مناسب نداشته باشیم ولی در چند سال گذشته شرکت های کشت بافتی خیلی خوبی توسط افراد تحصیل کرده ایجاد شده است.
وی ادامه داد: بیش از ۲۵ شرکت کشت بافتی در کشور وجود دارد که پایه تولید می کنند.
رئیس موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال گفت: چند شرکت کشت بافتی معروف نیز در استان البرز وجود دارد. پایه که تهیه شد، پیوند شناسنامه دار و با هویت رشد می کند که این پیوندها در دنیا جایی به نام باغات مادری این پیوندک ها تولید می شود.
عصاره افزود: طبق گزارش معاون نهال و گواهی بذر، برای ایجاد ۱۲ باغ مادری سرمایه گذاری صورت گرفته و تاکنون سه باغ مادری به بهره برداری رسیده است که در زمینه مرکبات، بعضی از دانه داران و هسته داران فعالیت می کنند.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=16668

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.