• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 15 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
1

گشت تحقیقاتی در دریای خزر

  • کد خبر : 16636
  • ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۲
گشت تحقیقاتی در دریای خزر

محققان پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی، گشت دریایی اقیانوس شناسی در محدوده آب­ های جنوبی دریای خزر را به منظور مطالعات جامع اقیانوس ­شناسی، به مدت یک هفته انجام دادند. به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) از پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی، رئیس این پژوهشگاه با بیان اینکه این گشت با حضور […]

محققان پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی، گشت دریایی اقیانوس شناسی در محدوده آب­ های جنوبی دریای خزر را به منظور مطالعات جامع اقیانوس ­شناسی، به مدت یک هفته انجام دادند.
به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) از پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی، رئیس این پژوهشگاه با بیان اینکه این گشت با حضور ۹ نفر از محققان عملیاتی پژوهشگاه صورت گرفته است، افزود: اندازه ­گیری و نمونه­ برداری در محدوده دریایی استان ­های مازندران و گیلان (بنادر بابلسر، نوشهر و انزلی) در امتداد ۳ ترانسکت عمود بر ساحل، از اعماق ۱۰ متری نزدیک ساحل تا اعماق ۶۰۰ متری دور از ساحل با پیشرفته­ ترین تجهیزات انجام شد.
ناصر حاجی زاده ذاکر اظهار کرد: نتایج حاصل از این تحقیقات دریایی، منجر به تولید داده­های مفید، ارزشمند و همچنین حفظ محیط زیست دریایی و استفاده بهینه از منابع دریایی خواهد شد.
وی ادامه داد: داده­های پایه­ ای تولیدشده برای بخش صنایع دریایی (نفت و گاز)، علوم دریایی، نظامی، شیلات، محیط زیست و تغییر اقلیم، کاربرد فراوان دارد و در نهایت مسئولان و برنامه­ ریزان می­ توانند با استفاده از نتایج اینگونه طرح های تحقیقاتی، نظام مدیریت جامع و یکپارچه ای را طراحی و اعمال کنند.
حاجی زاده ذاکر نمونه­برداری در ستون عمودی آب، از لایه­های عمقی ۶۰۰، ۵۰۰، ۴۰۰، ۳۰۰، ۲۰۰، ۱۰۰، ۵۰، ۲۵ و ۱۰ متری با دستگاه نمونه ­بردار چندتایی آب (Multi Water Sampler)، به منظور اندازه­گیری پارامترهای دما، هدایت الکتریکی، اکسیژن محلول، مواد مغذی، قلیات کل و کربن معدنی، کربن آلی محلول، کربن آلی معلق، کلروفیل-a، سولفید هیدروژن، فراوانی فیتوپلانکتون و فلزات سنگین را از اندازه گیری های میدانی این گشت برشمرد.
وی با اشاره به اندازه­گیری پارامترهای فیزیک و شیمی در ستون آب دریا توسط دستگاه CTD گفت: با استفاده از این دستگاه پارامترهای دما، شوری، چگالی، سرعت صوت، اکسیژن محلول، اسیدیته (pH)، کدورت و کلروفیل- a در تمامی ایستگاه­ها از لایه سطحی تا نزدیک بستر اندازه­گیری و محاسبه شد.
همچنین سعید سنجانی مدیر تیم گشت تحقیقاتی اقیانوس شناسی نیز در خصوص نمونه رسوب های سطحی برداشته شده از اعماق ۱۰۰ متر و نیز مغزه­های رسوب به طول حدود ۲متر، با استفاده از دستگاه Gravity Corer از اعماق ۶۰۰ تا ۵۰ متر نزدیک ساحل، اظهار کرد: نمونه­های فوق از نظر تعیین دانه­ بندی، فلزات سنگین، PAHs و PCBs مورد بررسی و تحلیل آزمایشگاهی قرار می گیرند.
وی همچنین نمونه برداری از زئوپلانکتون های لایه­ های ۱۰ متری سطح آب با استفاده از تور نمونه­ بردار پلانکتون را یکی دیگر از اندازه گیری های میدانی این گشت اقیانوس شناسی عنوان کرد.
سنجانی ضمن اشاره به انجام موفقیت آمیز این گشت تحقیقاتی، گفت: انجام عملیات میدانی با حجم بالا در مدت زمان کوتاه ناشی از توان علمی و قابلیت های میدانی کارشناسان خبره و مجرب پژوهشگاه است.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=16636

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.