• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
2

یادداشت/ خطری که بیخ گوشمان است

  • کد خبر : 16631
  • ۳۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۱
یادداشت/ خطری که بیخ گوشمان است

خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)/رضا کیانیان*: چند وقت پیش یکی از مردم عزیز آذربایجان اطلاعاتی در مورد سدهای در حال احداث و احداث شده در اطراف دریاچه ارومیه برای بنده ارسال کرد که بسیار شگفت زده شدم. شاید باورتان نشود که حدود یک‌صد سد در آن منطقه یا احداث شده و یا در دست احداث […]

خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)/رضا کیانیان*: چند وقت پیش یکی از مردم عزیز آذربایجان اطلاعاتی در مورد سدهای در حال احداث و احداث شده در اطراف دریاچه ارومیه برای بنده ارسال کرد که بسیار شگفت زده شدم.

شاید باورتان نشود که حدود یک‌صد سد در آن منطقه یا احداث شده و یا در دست احداث است.این آمار بیشتر به نظر می‌رسد آمار سدهای دنیا باشد اما فقط در حوزه دریاچه ارومیه این سدها احداث شده‌اند که نشان از بی‌برنامگی ما دارد. آیا نمی‌شود به کارواش‌ها و استخرها دستور داده شود که از دستگاه‌های تصفیه آب استفاده کنند تا از همان آب مصرفی دوباره استفاده شود؟

‎آیا نمی‌شود سرمایه گذاری کرد تا شرکت‌های تحقیقاتی روی شیوه جدید آبیاری کشاورزی کار کنند تا میزان آب مصرفی کشاورزی را چندین درصد پایین بیاوریم؟ ‎آیا همین شیوه آبیاری قطره‌ای را نمی‌شود اجباری کرد تا این میزان آب هدر نرود؟ آیا شهردارى نمى تواند همه ساختمان‌ها را موظف کند تا از آب آشامیدنى برای ساختمان و برج سازى استفاده نکنند و شیرآلاتی را در دستشویى و حمام به کار بگیرند که حجم آب خروجى کمترى داشته باشد و یا از چشم‌های الکترونیک براى شیرآلات استفاده شود؟ آیا نمی‌شود همه را موظف کرد برای توالت‌ها از سیفون‌هایی استفاده کنند که با فشار هوا تخلیه را انجام دهد؟ و آیا نمی‌شود براى کسانى که مصرف بالایى دارند جریمه‌هاى سنگین تعیین کرد؟ نمی‌شود گفت که در قضیه خشکسالی با کسی شوخی نداریم؟ واقعا چند نفر از ما می‌دانیم که براى تولید یک کیلو برنج، دو هزار و دویست و نود و یک لیتر آب مصرف می‌شود؟ ‎

چند نفر از ما می‌دانیم که براى تولید یک کیلوگرم گوشت گوسفند، شش هزار و صد و چهل و سه لیتر آب و براى تولید یک کفش چرم، چهار هزار لیتر آب مصرف مى شود؟ من نام اینها را «آب‌های پنهان» می‌گذارم. مصرف این نوع آب یا آب غیرمستقیم ما برابر است با نود و یک درصد آب مستقیمى که هر روز مصرف می‌کنیم. حداقل کاری کنیم که بابت خشکسالی در مقابل نسل‌های بعد شرمنده نباشیم.

* بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون
منبع: روزنامه آرمان

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=16631

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.