• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
3

مراسم روز ملی روستا اول آبان برگزار می شود

  • کد خبر : 16525
  • ۱۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۴
مراسم روز ملی روستا اول آبان برگزار می شود

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور گفت: امسال سهم آورده سرمایه گذاران برای توسعه و اشتغال پایدار در روستاها برای اولین‌بار به ۱۵ درصد رسیده است که اول آبان توسط معاون اول رئیس جمهوری ابلاغ می‌شود. به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایانا؛ سید ابوالفضل رضوی امروز پس از بازدید از نمایشگاه […]

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور گفت: امسال سهم آورده سرمایه گذاران برای توسعه و اشتغال پایدار در روستاها برای اولین‌بار به ۱۵ درصد رسیده است که اول آبان توسط معاون اول رئیس جمهوری ابلاغ می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایانا؛ سید ابوالفضل رضوی امروز پس از بازدید از نمایشگاه دستاوردهای دولت یازدهم، هنر تدبیر و امید، با حضور در نشست مطبوعاتی ضمن تسلیت به مناسبت ایام سوگواری اباعبدالله الحسین(ع)، افزود: در سال های ۹۳ و ۹۴ در ۱۵ مهرماه، روز ملی روستا مراسمی در سالن اجلاس سران در حضور بالاترین مقام اجرایی کشور و تعدادی از وزراء و مقامات کشوری و لشکری برگزار می شد.

وی با بیان اینکه در این روز همه مقامات کشور در خدمت روستائیان قرار می گرفتند، اظهار داشت: امسال و با توجه به سفر رئیس جمهوری به خارج از کشور، مراسم این روز را اول آبان برگزار خواهیم کرد.

رضوی در ادامه افزود: با توجه به برنامه ریزی هایی که از سال ۹۳ و ۹۴ با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری، رئیس جمهوری و معاون اول رئیس جمهوری انجام شده است، توانسته ایم خدمات خوبی برای توسعه روستا ارائه کنیم.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور در ادامه با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب که توسعه را باید در صدر برنامه ها قرار داد، اظهار داشت: سخنان رهبر معظم انقلاب ، بسیار جامع بود برای اینکه توسعه روستا توجه برنامه ریزان کشور را به مکان های تولید و به تولید کنندگان معطوف کند.

وی گفت: توسعه روستا یعنی توجه به تولید کننده و استفاده از همه امکانات بالقوه ای که باید بالفعل شود.

رضوی اضافه کرد: یکی از دلایل مهم و اساسی که باعث شده است نتوانیم به رشد مطلوبی در سطح روستاها برسیم این موضوع بوده که توجه به روستا در کمترین حد خود بوده است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور گفت: با توجه به دستور فرادستی رهبر معظم انقلاب و توجهات ویژه ای که در برنامه ششم توسعه به نقش روستا به عنوان کانون تولید و ارزش آفرینی شده است و همچنین با توجه به دستور تثبیت جمعیت روستائیان و مهاجرت معکوس به روستا ، رئیس جمهوری دستور توجه ویژه به روستائیان را ارائه کردند که در این بین توجه ویژه ای به روستائیان مرزنشین شده است.

رضوی با بیان اینکه وظیفه اسلامی-انقلابی و ملی ما توجه به توسعه روستا است، اظهار داشتبا توجه به اینکه درآمد خانوار روستایی ۶۰ درصد خانوار شهری بود و با توجه به وظایفمان ، دو برنامه برای توجه خاص به روستائیان مدنظر قرار گرفت.

وی گفت: برنامه اول در پایان سال ۹۳ اعلام شد که براساس آن تلاش شد تا در همه رشته ها تشکل های اقتصادی با ماهیتی فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی تشکیل شود.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور افزود: بر این اساس به تشکل های اقتصادی بالای ۲۵ خانوار ، وام ۳ درصد با وثیقه کارت یارانه داده شد که در این بین بیشترین توجه به تشکل های ۲۰۰ خانواری بود و این موضوع در روستاهای مرزی حتی با ارائه وام بدون کارمزد انجام خواهد شد.

رضوی با بیان اینکه امسال در شورای هم افزایی که در هر ماه برگزار می شود، نتایج بسیار خوبی به دست آمده و هفته آینده توسط جهانگیری ابلاغ می شود، اظهار داشت: در این بسته نکات ویژه و خوبی از جمله سهم آورده سرمایه گذاران برای توسعه و اشتغال پایدار در روستا مورد توجه قرار گرفت که این سهم برای اولین بار به ۱۵ درصد رسیده است.

وی افزود: همچنین قرار شد تا آورده روستائیان اعم از ملک نیز به عنوان آورده محسوب شود و مصوب شد تا با تأیید شورای عالی روستا، املاک روستائیان به عنوان وثیقه ملکی قبول شود.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور اضافه کرد: علاوه بر آن طی جدولی نیز مشخص شد میزان وام بستگی به نوع شرکت ها از جمله دانش بنیان بودن و یا نوع روستاها ، که روستای محلی و یا مرزی هستند دارد و با این احتساب نرخ وام از۴ درصد تا ۱۲ درصد معین خواهد شد.

بهره مندی ۲۵ هزار روستا از اینترنت پرسرعت؛ تا پایان سال

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور گفت: با همکاری وزارت ارتباطات و فنآوری اطلاعات تاکنون ۱۸ هزار روستا از اینترنت پرسرعت بهره مند شده اند که این تعداد تا پایان سال به ۲۵ هزار روستا افزایش خواهد یافت.

سیدابوالفضل رضوی در ادامه نشست خبری با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد جمعیت روستایی کشور از جاده آسفالته برخوردار هستند افزود: میزان برخورداری از جاده آسفالته برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار نزدیک به ۸۲ درصد است.

وی اضافه کرد: وزارت نیرو متعهد شده است به همه روستاهای بالای ۱۰ خانوار برق رسانی کند.

رضوی با اشاره به مشکل کمبود آب شرب در برخی از روستاهای کشور گفت: در سال ۹۳ آب شرب حدود ۷۰۰۰ روستا در کشور با تانکر تأمین می شد و این موضوع باعث شد تا رئیس جمهور سال گذشته و برای اولین بار در تاریخ بودجه کشور، مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی و با تعهد دولت به این امر اختصاص دهد و ما امیدوار هستیم با برنامه ریزی های وزارت نیرو در سال ۹۵ و ۹۶، مشکل بیش از ۵۵۰۰ روستا برای تأمین آب شرب برطرف شود.

رضوی در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما درخصوص نتایج طرح مشارکت اقتصادی روستاییان برای جامعه روستایی و میزان موفقیت این طرح در استان های کشور گفت: در پایان سال ۹۳ موضوع مشارکت اقتصادی روستاییان به همه استان ها ابلاغ شد و امروز بیش از ۲۰۰ شرکت مشارکت مردمی در روستاهای کشور ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه استان خراسان رضوی در این موضوع پیشتاز است اظهار داشت تاکنون ۴۸ شرکت مشارکت اقتصادی در استان خراسان رضوی تشکیل شده است و سایر استان ها نیز اقداماتی را در این زمینه انجام داده اند.

وی در ادامه درخصوص آمار دقیق اشتغال در سطح روستاها در ۲ سال گذشته گفت: امسال با همکاری همه دستگاه های مربوطه ۲۰۴ هزار شغل پایدار در روستاها ایجاد خواهد شد که این موضوع حاصل وحدت نظر همه دستگاه ها بوده و نسبت به گذشته امر پیشتازی است.

وی ابراز امیدواری کرد ایجاد شغل با برنامه ریزی های دقیق صورت گرفته به مراتب بیشتر از گذشته شود.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور در پاسخ به سؤال دیگری درخصوص استفاده از ظرفیت NGO ها برای توسعه مناطق محروم گفت: استفاده از همه سازمان های مردم نهاد به چند دلیل برای ما حائز اهمیت است.

رضوی گفت: دلیل اول این است که این سازمان ها دارای افکار و انگیزه های خوب برای خدمت به مردم هستند و تاکنون بیش از ۲۰ جلسه با این سازمان ها برگزار کرده ایم.

وی گفت: این جلسات با سازمان های مردم نهاد از جمله خیرین مدرسه ساز، خیرین بهداشت و درمان و همچنین خیرین فرهنگی بوده است و ما توانسته ایم از نظراتشان استفاده کنیم.

وی در ادامه با اشاره به نقش رسانه ها در نزدیکی بیشتر با این سازمان های مردم نهاد اظهار داشت: شما بعنوان رسانه به ما کمک کنید تا بتوانیم این سازمان های مردم نهاد را بیشتر شناسایی و از کمک های آنها استفاده کنیم.

رضوی تصریح کرد: تلاش داریم تا در مراسم روز ملی روستا که در اول و دوم آبان برگزار می شود، از چند سازمان مردم نهاد و پیشتاز خدمت در روستا تقدیر کنیم.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با بیان اینکه روستاییان و عشایر انسان های پرکار و کم ادعایی هستند اظهار داشت: روستاییان و عشایر انسان های کم مصرف پراثر هستند که متأسفانه در این مورد شاید در حق و شأن آنها کم لطفی های زیادی شده باشد.

رضوی اضافه کرد: از سایت ها و خبرگزاری ها می خواهیم که ما را در نوع ارتباط وخدمت رسانی نقد کنند .

وی تصریح کرد: متأسفانه هنوز فاصله زیادی وجود دارد تا بتوانیم خدمتی در حق و شأن روستاییان ارائه کنیم.

رضوی در ادامه با اشاره به نقش رسانه ها در کمک به توسعه روستاها و رفع محرومیت زدایی اظهار داشت:‌ چندی پیش عکس فقیرترین مدرسه جهان در برخی سایت ها منتشر شد که متأسفانه ما از آن بی اطلاع بودیم.

وی اضافه کرد: ما به سرعت دستور بررسی این موضوع را دادیم و باید بگویم که ممکن است شما موضوعی را ببینید، اما ما نبینیم.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=16525

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.