• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
2

نقش اثرگذار اجرا پروژه بین‌المللی منارید و حبله‌رود در حفظ منابع طبیعی و معیشت سمیرم

  • کد خبر : 16452
  • ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۴
نقش اثرگذار اجرا پروژه بین‌المللی منارید و حبله‌رود در حفظ منابع طبیعی و معیشت سمیرم

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان از نقش اثرگذار و مثبت اجری پروژه بین‌المللی منارید و حبله‌رود در شهرستان سمیرم برای حفظ معیشت و طبیعت این شهرستان خبر داد. به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)، اولین جلسه هم‌اندیشی اجرای پروژه بین‌المللی منارید و حبله‌رود صبح امروز در سالن اجتماعات فرمانداری شهرستان سمیرم […]

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان از نقش اثرگذار و مثبت اجری پروژه بین‌المللی منارید و حبله‌رود در شهرستان سمیرم برای حفظ معیشت و طبیعت این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)، اولین جلسه هم‌اندیشی اجرای پروژه بین‌المللی منارید و حبله‌رود صبح امروز در سالن اجتماعات فرمانداری شهرستان سمیرم حضور پررنگ مسئولین استانی و کشوری بخش منابع طبیعی و آبخیزداری و همچنین تنی چند از مسئولین کشوری بخش جنگلداری را در پی داشت.

در این جلسه محمد حسین شاملی با اشاره به ضرورت حفظ منابع طبیعی در شهرستان سمیرم، از اجرا پروژه بین‌المللی منارید و حبله‌رود در شهرستان سمیرم خبر داد و اظهار داشت: علاقه فرمانداری شهرستان سمیرم منجر به پیگیری اجرا طرح در شهرستان سمیرم شد.

مدیر کل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان افزود: در صورت حمایت بهره برداران و فرماندار شهرستان سمیرم از پروژه منارید و حبله‌رود، این پروژه در جلسه‌ای به صورت رسمی و با حضور زرگرپور استاندار اصفهان، در سمیرم کلید می‌خورد.

وی به اجرا یک پروژه عظیم در شرق اصفهان و همچنین پروژه جدید بنام منارید و حبله‌رود با مشارکت سازمان جهانی محیط زیست در چند شهرستان استان اصفهان اشاره کرد و گفت: پروژه جدید منارید و حبله‌رود از سال ۱۳۹۰ در کشور ایران، اردن، الجزایر، تونس، مراکش و مصر در حال اجرا است.

شاملی با بیان اینکه پروژه بین‌المللی منارید و حبله‌رود تا اکنون در سطح دو استان از مجموع استان‌های کشور اجرا شده است، تصریح کرد: این در حالیست که مسئولین در صدد تعمیم این پروژه در استان اصفهان هستند که مطالعه اولیه اجرای این پروژه در شهرستان سمیرم انجام شده است.

این مقام ارشد استان اصفهان اذعان داشت: شهرستان سمیرم با ۱۰۰ هزار هکتار وسعت دارد و در حال حاضر حدود ۵ هزار خانوار عشایری و ۲۵۰۰ خانوار روستائی و غیرعشایری از مراتع شهرستان استفاده می کنند.

وی سرمایه شهرستان سمیرم را پوشش گیاهی، آب و خاک دانست و اضافه کرد: در صورت حفظ منابع گیاهی و خاک امکان حفظ آببه صورت پایدار در شهرستان سمیرم حاصل می‌شود.

شاملی چالش‌های دهه اخیر شهرستان سمیرم را استفاده بیشتر از حد عرصه، تغییر اقلیم، ذکر کرد و متذکر شد: در حالیکه اینگونه چالش‌ها فراگیر در مقیاس ملی و جهانی است، به‌منظور کنترل و کاهش آن می‌توان به دو رویکرد ادامه روند گذشته و یا اهمیت‌بخشی به منابع محلی و ملی توجه نشان داد.

وی در ادامه سخنان خود به پدیده گرد و غبار بر آسمان اصفهان، چهار محال و بختیاری، خوزستان و مرکزی اشاره کرد و گفت: این در حالیست که در برخی روزها شاهد نفوذ گرد و غبار روزانه بر ۲۱ استان کشور هستیم.

وی با بیان اینکه اگر پدیده گرد و غبار تا سال ۲۰۳۰ ادامه یابد، ۵۰ درصد حاصلخیزی و۵۰ درصد نیاز به غذا افزایش یابد، اذعان داشت: از جمله مضرات این پدیده نامیمون می‌توان به فقدان تعادل بخشی به منابع آب هم اشاره کرد.

این مقام مسئول ارشد استان اصفهان، منابع آب شهرستان سمیرم را از جمله بهترین منابع آب استان اصفهان و کشور قلمداد کرد و گفت: با توجه به کمبود آب و بارش‌های سالیانه در استان اصفهان، ۱۶ کانون بحران در استان اصفهان شناخته شده است.

مدیر کل اداره کل منابع طبیعی و ابخیزداری استان اصفهان از وجود ۱۷ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار منطقه زاگرسی خبر داد و با بیان اینکه مناطق زاگرسی نقشی اثرگذار برای داریم تولید آب و گوشت دارند گفت: بخش مرکزی کشور حیات خود را مدیون زاگرس است.

وی با تأکید بر اینکه روش حفاظت فیزیکی نتوانسته است اهداف اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری را تأمین کند تصریح کرد: این روش در شهرستان سمیرم، شهرستان چادگان و شهرستان فریدون شهر اجرا شده است.

.این مقام مسئول ارشد استان اصفهان وجود ۲ رودخانه بزرگ سمیرم، ۱۵۰ هکتار بنه، زرشک، گون، زرین گیاه، باریجه، مخلصه، آنقوزه، موسیر، لاله واژگون، بادام‌کاری دیم، را از نمونه‌های پتانسیل‌های قابل رشد و توسعه شهرستان سمیرم برشمرد و متذکر شد: البته تنوع پوشش گیاهی شهرستان سمیرم بسیار بالاتر است و خود عاملی برای عدم استفاده از سایر پتانسیل‌ها شده است.

 وی در پایان سخنان خود با تأکید مجدد بر ضرورت اجرا درست و موثر پروژه بین‌المللی منارید و حبله‌رود در شهرستان سمیرم، تشریح کرد: با وجود مطالعات اولیه انجام شده بر این پروژه به‌طور یقین مشارکت مردمی نیز نقشی اثرگذار برای تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها دارد.

محمدحسین شاملی مدیر کل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان بر وجود ۷۵۰۰ بهره بردار در شهرستان سمیرم تأکید و تصریح کرد: هر خانوار عشایری به طور متوسط ۹۰ راس واحد دامی دارد.

وی با بیان اینکه عدم توان این میزان دام برای تأمین زندگی خانوار عشایری سمیرم موجب حضور خارج از موقع دام مازاد در شهرستان سمیرم شده است، تشریح کرد: تخریب آب و خاک و طبیعت و کاهش میزان نفوذ آب از تبعات چرای بی‌موقع محسوب می‌شود.

مدینه صابری/ خبرنگار خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=16452

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.