• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
3

ابتکار: دانش آموزان پرچمدار و عامل انگیزش اجتماعی برای حفظ محیط زیست باشند

  • کد خبر : 16376
  • ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۷
ابتکار: دانش آموزان پرچمدار و عامل انگیزش اجتماعی برای حفظ محیط زیست باشند

معاون رئیس جمهورورئیس سازمان حفاظت محیط زیست امروز شنبه همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید ضمن نواختن زنگ مهر و محیط زیست در دبیرستان دخترانه حضرت فاطمه زهرا (س) پردیس ابراز امیدواری کرد که سال جدید همراه با پرچمداری دانش آموزان برای حفظ طبیعت و محیط زیست کشور باشد. به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) از […]

معاون رئیس جمهورورئیس سازمان حفاظت محیط زیست امروز شنبه همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید ضمن نواختن زنگ مهر و محیط زیست در دبیرستان دخترانه حضرت فاطمه زهرا (س) پردیس ابراز امیدواری کرد که سال جدید همراه با پرچمداری دانش آموزان برای حفظ طبیعت و محیط زیست کشور باشد.
به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، معصومه ابتکار در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و هفته دفاع مقدس، گفت: شهدا انسان های متعالی و قهرمانانی بودند که به سفر ابدی رفتند تا ما در آرامش و آسایش برای تعالی، رشد و پیشرفت خود و کشور تلاش کنیم.
معاون رئیس جمهوری ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی جدید و سفر زندگی تازه برای دانش آموزان و مربیان، ابراز امیدواری کرد: این سفر برای یکایک دانش آموزان و مربیان، سفر قهرمانی باشد.
وی از دانش آموزان خواست تا ضمن همکاری و تلاش شخصی برای حفظ طبیعت و محیط زیست ارزشمند کشور و در نهایت حفظ سلامت و زندگی خود و خانوده، دیگران از جمله اولیاء و مربیان خود را نیز به این تلاش دعوت کنند.

*** دانش آموزان پرچمدار حفظ محیط زیست باشند
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ابراز امیدواری کرد: سال جدید همراه با پرچمداری دانش آموزان برای حفظ طبیعت و محیط زیست کشور باشد.
ابتکار با اشاره به پیام وزیر آموزش و پرورش همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید، گفت: یکی از مهمترین اهداف سند تحول آموزش و پرورش این است دانش آموزانی داشته باشیم که اهل پژوهشگری، تفکر و اندیشه باشند و همه چیز را راحت نپذیرند.
معاون رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: تفکر، اندیشه و پرسشگری از جمله مواردی است که مورد تاکید مبانی دینی و اعتقادی ما نیز هست تا جایی که تاکید بر اندیشه و تفکر در اصول و باورها شده است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: جهت گیری آموزش و پرورش برای تربیت نسل جدید دانش آموزان با روحیه پرسشگری و تفکر بسیار ارزشمند است زیرا از رئیس جمهوری بارها بر امید به نسل آینده و توانمندی آن ها برای ادامه حرکت رو به رشد کشور و اتکا به نسل جوان تاکید کرده اند.
وی با ذکر خاطره ای از دوران تحصیل خود در دوره دبیرستان، گفت: سال ۱۳۵۵ در حالی که نمی دانستم سال ها بعد مسئولیت محیط زیست کشور را بر عهده می گیرم، پژوهشی را در خصوص تاثیر داروهای مورد استفاده افراد به ویژه داروهای آرام بخش بر آبزیان آغاز کردم.
ابتکار ادامه داد: آبزیان و تنوع زیستی تنها ماهی ها و موجودات بزرگ جثه ای که می شناسیم نیستند، تنوع زیستی از موجودات تک سلولی همچون میکروب هایی که با میکروسکوپ دیده می شوند تا موجودات بزرگ جثه ای که در پارک ملی خجیر در نزدیکی محل سکونت شما وجود دارد را در بر می گیرد.
معاون رئیس جمهوری افزود: تحقیق من روی موجودی متمرکز بود که با سرعت بسیار بالایی در آب حرکت می کرد ولی تنها با میکروسکوپ قابل مشاهده بود و البته اثبات شد این داروها روی این موجودات تاثیر دارد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: این موضوع امروز اهمیت بسیاری دارد زیرا فاضلاب ها و پساب ها که البته بخش مهم آن امروزه تصفیه می شود، می تواند بر آبزیان تاثیر منفی داشته باشد به ویژه اینکه تاثیر داروهای مصرفی روی آبزیان در رودخانه ها، دریاها و منابع آب شیرین بسیار زیاد است و در بیشتر اوقات نیز تصفیه نمی شوند.
ابتکار اشاره ای هم به جشنواره جوان خوارزمی و تاثیر آن بر تربیت نسل نوجوان و جوان کشور در حوزه پژوهشگری و مطالعه و تحقیق داشت و افزود: چنین اقداماتی می تواند منجر به افزایش روحیه تحقیق و پرسشگری در نسل آینده ساز کشور شود.

*** مشارکت جویی عنصر مهم حفظ محیط زیست است
معاون رئیس جمهور ضمن ابراز خرسندی از توجه وزارت آموزش و پرورش به موضوع مهارت های زندگی در کنار آموزش و پژوهش، اظهار کرد: مشارکت جویی از مهمترین مهارت های زندگی است که لازمه پیشرفت، رشد و شکوفایی اجتماعی و فردی ما و عنصری مهم برای حفظ محیط زیست است.
وی با اشاره به همکاری شکل گرفته میان سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت آموزش و پرورش، خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات و همکاری های مهم دو نهاد در سال جدید تحصیلی، اجرای برنامه های مدیریت سبز یا مدیریت محیط زیست در ۱۰۶ هزار مدرسه کشور با همکاری دانش آموزان، اولیاء و مربیان است.
ابتکار ضمن تشریح این موضوع که منظور از مدیریت محیط زیستی در مدارس انجام اقداماتی همچون بهینه سازی و اصلاح الگوی مصرف انرژی، کاغذ، آب، حفظ و توسعه فضای سبز در مدارس، مدیریت پسماند و تفکیک زباله است، افزود: انتظار می رود با ابلاغ این سند از سوی وزارت آموزش و پرورش به مدارس سراسر کشور، شاهد شکل گیری و افزایش همکاری ها در زمینه حفظ محیط زیست باشیم.
به گفته معاون رئیس جمهوری، تدوین کتاب های درسی جدید با موضوع محیط زیست با توجه به مباحث محیط زیستی در کتاب های درسی دانش آموزان از دیگر مواردی است که باید مورد توجه دانش آموزان و مربیان قرار گیرد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از دانش آموزان و مربیان آن ها خواست تا در مباحث تئوری و عملی با توجه به شرایط بحرانی و پر چالش محیط زیست و طبیعت کشور، آموزش و یادگیری راه هایی برای حفظ محیط زیست را در در دستور کار قرار دهند.
وی ضمن استقبال از فعالیت تشکل های دانش آموزی در مدارس، به حضور تشکل های دانش آموزی حامی طبیعت و محیط زیست اشاره کرد و خواستار افزایش این نوع فعالیت ها در سطح مدارس شد.

*** دانش آموزان عامل انگیزش اجتماعی برای حفاظت از محیط زیست باشند
ابتکار ضمن تاکید بر ضرورت حضور دانش آموزان در عرصه های مختلف محیط زیست همچون حفاظت از خاک، آب و هوا، تنوع زیستی، مدیریت پسماند و تفکیک زباله، تصریح کرد: دانش آموزان باید عامل انگیزش اجتماعی برای حفاظت از محیط زیست باشند و خانواده ها، مربیان و تمامی افراد جامعه را نیز برای این موضوع بسیج کنند.
معاون رئیس جمهوری طرح هر مدرسه یک محیط بان را از دیگر زمینه های همکاری میان محیط زیست و آموزش و پرورش برشمرد و اظهار کرد: اجرای این طرح به خصوص در مدارسی همچون این مدرسه (دبیرستان دخترانه حضرت فاطمه زهرا(س) پردیس) که در همسایگی مناطق حفاظت شده قرار دارد نقشی بسیار مهم در افزایش آگاهی و شناخت مردم و دانش آموزان از شغل محیط بانی، وظایف، مسئولیت ها و مخاطرات آن دارد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین از آغاز سال تحصیلی به عنوان آغاز یک سفر برای تک تک افراد یاد کرد و گفت: فارغ از اینکه در چه سنی قرار داریم، آغاز مهرماه برای تمامی افراد تداعی کننده احساسی خوب است زیرا به ما یادآوری می کند در سفری دائمی برای رسیدن به پیشرفت، دانایی و مهارت های بیشتر در زندگی هستیم.
به گفته وی، تمام افراد باید در تلاش دائمی برای تبدیل شدن به انسان های متعالی باشند و روح و جسم خود را برای کارهای بزرگ و تاثیرگذاری آماده کنند که البته این تاثیرگذاری نخست باید بر خود افراد و بعد بر اجتماع باشد.
ابتکار خود شکوفایی را استفاده درست از استعدادهای خدادادی دانست و افزود: در هر سنی هستیم باید از گوهر وجودی خویش که هدیه خداوندی است مراقبت کنیم و در مسیر رشد و تعالی بهره گیریم.
معاون رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: هیچ انسانی زندگی فارغ از سختی ها و فراز و نشیب ها ندارد و از ابتدا خوشبخت و موفق زاده نشده است بلکه هر چه انسان ها کسب کنند در نتیجه تلاش و فعالیت خودشان برای رشد و شکوفایی روحی و توانمندی هایشان است.
بنا بر این گزارش، مجید قدمی معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، عبدالرضا فولادوند مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران، مرتضی حیدری فرماندار پردیس، کیومرث کلانتری مدیرکل آموزش سازمان حفاظت محیط زیست، محمدهادی حیدرزاده مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران و جمعی دیگر از مسئولان ابتکار را در این مراسم همراهی کردند.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=16376

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.