• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4

روز غار پاک در تقویم زیست محیطی ثبت می شود

  • کد خبر : 16372
  • ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۸
روز غار پاک در تقویم زیست محیطی ثبت می شود

مدیرکل دفتر موزه های تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست از ثبت روزغار پاک به طور رسمی در تقویم رویدادهای زیست محیطی کشور خبر داد. به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، اصغر مبارکی با اشاره به ثبت رسمی روز غار در تقویم زیست محیطی افزود: […]

مدیرکل دفتر موزه های تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست از ثبت روزغار پاک به طور رسمی در تقویم رویدادهای زیست محیطی کشور خبر داد.
به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، اصغر مبارکی با اشاره به ثبت رسمی روز غار در تقویم زیست محیطی افزود: با این اقدام می توانیم شاهد تحول دیگری در زمینه معرفی ارزش های متعدد غارها در جامعه و فرهنگ سازی به منظور حفاظت از غارها باشیم.
وی در تشریح اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه حفاظت از غارها با تاکید بر ارزش های زیستی غارها گفت: به منظور هماهنگی آنها از سال ۸۹ کارگروه غارشناسی کشور در معاونت محیط طبیعی سازمان محیط زیست تشکیل شده است.
مبارکی با اشاره به اینکه ارزش غارها محدود به آثار تاریخی و ساختارهای زمین شناختی نمی شود بلکه به عنوان زیستگاه های مهم و حساس نقش موثری در تنوع زیستی ایفا می کنند، اظهار داشت: گونه های اندمیک متعددی در غارها زندگی می کنند و زندگی گروه های مهمی از حیات وحش مانند خرس ها، پلنگ ها و خفاش ها وابسته به غار است.
وی ادامه داد: خفاش ها با بیش از ۵۰ گونه شناسایی شده در کشور بزرگترین جمعیت پستانداران کشور را از لحاظ تنوع تشکیل می دهند که اثرات و خدمات اکولوژیکی آنها در بیرون از غار شامل موارد مهمی مانند دخالت و نقش موثر در گرده افشانی گیاهان به ویژه بیابانی، تعدیل جمعیت حشرات، مبارزه طبیعی با آفات گیاهی است.
مدیرکل دفتر موزه های تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: در دو سال گذشته با ساماندهی دبیرخانه غارشناسی کشور اقدامات مهمی در راستای حفاظت و مدیریت غارها صورت گرفته است.
*** تقدیر اتحادیه بین المللی غارشناسی از سازمان حفاظت محیط زیست
وی تدوین، تصویب و ابلاغ دستورالعمل حفاظت از غارها در سالجاری، فعال شدن کارگروه های استانی، برگزاری موفقیت آمیز پاکسازی ۱۰۰ غار کشور با مشارکت ۲۰۰۰ نفر ازفعالان غارنوردی وغارشناسی که منجر به نامه تقدیر اتحادیه بین المللی غارشناسی از سازمان حفاظت محیط زیست و انجمن غارشناسی شد، برگزاری کارگاه های آموزشی متعدد در سطح کشور، بازدید ونشست با اعضای اتحادیه بین المللی از جمله اقدامات دبیرخانه غار شناسی کشور برشمرد.
*** حفاظت از غارها دیگر موضوع ناشناخته ای نیست
مبارکی خاطر نشان کرد: با انجام اقدامات گسترده ای در زمینه حفاظت از غارها در سطح وسیعی از جامعه و افرادی که با مقوله غار و غارنوردی و غارشناسی سر و کار دارند، دیگر موضوع حفاظت از غارها مهجور و شناخته نشده ای نیست.
دوم مهرماه روز ملی غار پاک نامگذاری شده است.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=16372

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.