• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5

سال آبی با ۲۴۱ میلی متر بارش پایان یافت/ کاهش ۲ درصدی نسبت به بلندمدت

  • کد خبر : 16348
  • ۰۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۱
سال آبی با ۲۴۱ میلی متر بارش پایان یافت/ کاهش ۲ درصدی نسبت به بلندمدت

سال آبی ۹۴-۹۵ روز چهارشنبه با ۲۴۱ میلی متر بارندگی در حالی پایان یافت که میزان بارش های کشور در همسنجی با متوسط بلندمدت کاهش ۲ درصدی و نسبت به پارسال افزایش ۲۲ درصدی را تجربه کرد. به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) از وزارت نیرو بر اساس آمارهای اعلام شده درباره وضع بارندگی در سال آبی […]

سال آبی ۹۴-۹۵ روز چهارشنبه با ۲۴۱ میلی متر بارندگی در حالی پایان یافت که میزان بارش های کشور در همسنجی با متوسط بلندمدت کاهش ۲ درصدی و نسبت به پارسال افزایش ۲۲ درصدی را تجربه کرد.
به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) از وزارت نیرو بر اساس آمارهای اعلام شده درباره وضع بارندگی در سال آبی ۹۵-۹۴، ارتفاع کلی بارش در سال آبی جاری (اول مهرماه پارسال تا سی و یکم شهریورماه امسال) ۲۴۱ میلی متر بود که در همسنجی با سال آبی پیش از آن ۴۴ میلی متر (معادل ۲۲ درصد) افزایش یافت.
البته میزان بارش سال آبی جاری در همسنجی با متوسط دراز مدت کشور چهار میلی متر (منفی دو درصد) کاهش نشان داد.
بیشترین درصد تغییر بارندگی ایستگاهی نسبت به دراز مدت به شهرستان شبستر در آذربایجان شرقی با ۶۳ درصد رشد تعلق داشت و کمترین درصد تغییر برای شهرستان چابهار در استان سیستان و بلوچستان با نزدیک به ۸۰ درصد کاهش ثبت شد.
در ۶ حوضه آبریز اصلی بیشترین و کمترین بارش ها به ترتیب مربوط به حوضه دریای خزر با ۵۱۳ میلی متر بارندگی و حوضه مرزی شرق با ۹۵ میلی متر بارندگی بود.
در این حوضه ها بیشترین میزان تغییر مثبت بارندگی در همسنجی با درازمدت به حوضه آبریز دریاچه ارومیه با ۲۳ درصد افزایش بارندگی بیشترین میزان تغییر منفی به حوضه آبریز فلات مرکزی با منفی ۱۸ درصد مربوط می شد.
در حوضه های آبریز ۳۰ گانه نیز بیشترین افزایش بارندگی در همسنجی با پارسال مربوط به حوضه «کل- مهران» در استان خوزستان با ۲۱ درصد افزایش و کمترین میزان بارش مربوط به حوضه رودخانه های بلوچ در استان سیستان و بلوچستان با ۹ درصد کاهش بود.
از آغاز سال آبی ۹۵ – ۱۳۹۴ (مهرماه پارسال) تا بیست و چهارم شهریورماه امسال، متوسط بارش در کشور به ۲۴۰ میلیمتر رسید و حوضه آبریز مرزی شرق کمترین میزان را به خود اختصاص داد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=16348

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.