• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
0

برنامه ایران برای صادرات آرد گندم به عراق و افغانستان

  • کد خبر : 16342
  • ۳۰ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۳
برنامه ایران برای صادرات آرد گندم به عراق و افغانستان

وزیر جهاد کشاورزی گفت: باوجود خودکفایی ایران در تولید گندم، هنوز به بازار صادراتی این محصول وارد نشده ایم اما در نظر داریم گندم یا آرد گندم به کشورهای همسایه همچون عراق و افغانستان صادر کنیم. به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا؛ محمود حجتی روز دوشنبه درباره صادرات گندم افزود: با توجه به […]

وزیر جهاد کشاورزی گفت: باوجود خودکفایی ایران در تولید گندم، هنوز به بازار صادراتی این محصول وارد نشده ایم اما در نظر داریم گندم یا آرد گندم به کشورهای همسایه همچون عراق و افغانستان صادر کنیم.
به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا؛ محمود حجتی روز دوشنبه درباره صادرات گندم افزود: با توجه به افزایش تولید و ذخیره سازی گندم در کشور باید بخشی از آن صادر شود.
وی گفت: به تازگی شرکت بازرگانی دولتی ایران با ابلاغ بخشنامه ای صادرات گندم به کشورهای همسایه به ویژه عراق و افغانستان را خواستار شده است.
وی با بیان اینکه عراق و افغانستان واردکننده عمده آرد هستند، افزود: ایران ظرفیت خوبی در صنعت آردسازی دارد بنابراین باید تلاش کنیم از ظرفیت های خالی این صنعت بهره مند شویم تا علاوه بر صادرات گندم بتوانیم به برخی از کشورها آرد گندم را نیز صادر کنیم.
از ابتدای فصل برداشت گندم تاکنون ۱۴ میلیون تن گندم در کشور تولید و برداشت شد که از این میزان ۱۱٫۵ میلیون تن به ارزش ۱۴۰ هزار میلیارد ریال توسط دولت خریداری شده است.
به گفته وزیر جهاد کشاورزی، تاکنون مبلغ ۶۰ هزار میلیارد ریال از پول کشاورزان پرداخت شده است؛ همچنین مقرر شد از مجموع ۸۰ میلیارد ریال باقیمانده از مطالبات گندمکاران، ۳۰ هزار میلیارد ریال آن در این هفته از محل فروش اوراق مشارکت تامین و پرداخت شود.
براین اساس در مدت ۲ روز (چهارشنبه هفته گذشته -۲۴شهریورماه- و شنبه این هفته – ۲۷شهریورماه) بزرگترین تامین مالی بخش کشاورزی ایران در بازار سرمایه از طریق بورس کالا با موفقیت کامل انجام شد تا شرکت بازرگانی دولتی بتواند ۲۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای گندمکاران تامین مالی کند.
اوراق سلف موازی گندم با نام و معاف از مالیات و با سررسید ۶ ماهه و با نرخ بازده ۱۰ درصدی معادل سود ۲۰ درصد سالیانه منتشر شد و نرخ بازخرید بازارگردان نیز روز شمار معادل ۱۹ درصد در سررسید سالیانه تعیین شده بود که با استقبال سرمایه گذاران به فروش رسید.
براساس مصوبه دولت، امسال قیمت هر کیلوگرم گندم معمولی (نان) ۱۲ هزار و ۷۰۵ ریال و گندم دوروم ۱۳ هزار و ۶۸ ریال با چهار درصد افت مفید و دو درصد افت غیرمفید از گندمکاران خریداری شد.
پارسال نزدیک به ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم در کشور تولید شد که هشت میلیون و ۸۰ هزار تن آن با قیمت گندم معمولی(گندم نان) ۱۱ هزار و ۵۵۰ ریال و هر کیلوگرم گندم دوروم با قیمت ۱۱ هزار و ۸۸۰ ریال با افت مفید چهار درصد و افت غیرمفید ۲ درصد توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران خریداری شده بود.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=16342

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.