• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
1

رومانی می تواند پل ارتباطی صادرات کشاورزی ایران به اتحادیه اروپا باشد

  • کد خبر : 16320
  • ۲۹ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۵
رومانی می تواند پل ارتباطی صادرات کشاورزی ایران به اتحادیه اروپا باشد

وزیر جهاد کشاورزی ایران گفت: توسعه همکاری های ایران و رومانی در بخش کشاورزی می تواند پل ارتباطی برای صادرات محصولات کشاورزی به این کشور و نیز اتحادیه اروپا باشد. به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل ازایرنا، محمود حجتی روز دوشنبه در دیدار آچین آیریمسکو وزیر کشاورزی و توسعه روستایی رومانی با وی در محل […]

وزیر جهاد کشاورزی ایران گفت: توسعه همکاری های ایران و رومانی در بخش کشاورزی می تواند پل ارتباطی برای صادرات محصولات کشاورزی به این کشور و نیز اتحادیه اروپا باشد.
به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل ازایرنا، محمود حجتی روز دوشنبه در دیدار آچین آیریمسکو وزیر کشاورزی و توسعه روستایی رومانی با وی در محل این وزارتخانه افزود: رومانی یک کشور حاصلخیز در بخش کشاورزی و واقع در شرق اروپاست که از اعضای اتحادیه اروپا به شمار می رود.
وزیران دو کشور در این نشست پیشنهاداتی را برای تامین محصولات غذایی مورد نیاز خود مطرح کردند و زمینه های همکاری را مورد بررسی قرار دادند.
به گفته حجتی، جمهوری اسلامی ظرفیت و قابلیت های خوبی در زمینه تولیدات کشاورزی دارد و تهران – بخارست می توانند به صورت مکمل نیازهای یکدیگر را در زمینه محصولات کشاورزی تامین و امکان صادرات به اعضای اتحادیه اروپا را نیز فراهم سازند.
وی تصریح کرد: دو کشور از ظرفیت های مبادلاتی خوبی برخوردارند و می توانند در زمینه مسائل مربوط به تحقیقات بخش کشاورزی، تولید بذر، آموزش و مسایل فنی نیز همکاری هایی داشته باشند.
حجتی اظهار امیدواری کرد: سفر اچیم آیریمسکو وزیر کشاورزی رومانی و هیات همراه به جمهوری اسلامی ایران بتواند زمینه های همکاری بیشتری را بین دو کشور فراهم کند و زمینه رشد مبادلات و همکاری های دو کشور در بخش کشاورزی را فراهم سازد .
به اعتقاد وزیر جهاد کشاورزی ایران سفر وزیر کشاورزی رومانی به تهران نشان دهنده اهتمام جدی در مبادلات بخش کشاورزی دو کشور است و با توجه به شرایط جدید حاصله از توافق هسته ای، مصمم هستیم روابط جمهوری اسلامی را با کشورهای اروپایی با رویکرد جدیدی که منعکس کننده منافع دو طرف باشد، ترسیم نماییم.
وی اظهارامیدواری کرد: اینگونه سفرها بتواند زمینه ارتقای مبادلات، گفت وگوهای بیشتر و همکاری های سیاسی و اقتصادی بین ایران و رومانی را فراهم کند.
حجتی ضمن تاکید بر اصول سیاست خارجی دولت یازدهم که مبتنی بر تعامل سازنده و موثر با تمامی کشورهای جهان است، افزود: گسترش همکاری های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با کشور رومانی پیشینه قدیمی در منطقه مهم بالکان و حوزه دریای سیاه داشته که اهمیت زیادی دارد.
وی گفت: برجام فضای مناسبات ایران با بسیاری از کشورهای جهان، بوِیژه کشورههای اروپایی را تغییر داده و شاهد تبادل هیات های سیاسی و اقتصادی متعددی از جمله در سطح اروپا و منطقه جنوب شرقی اروپا هستیم .
وزیر جهاد کشاورزی افزود:اتحادیه اروپا در چند سال گذشته روابط با ایران را به موضوع هسته ای منحصر کرده بود، در صورتی که موضوع های مختلفی برای همکاری ایران با کشورهای عضو این اتحادیه وجود دارد.
وی اظهار داشت: دولت رومانی از فرصت و فضای ایجاد شده برای ارتقای همکاری های اقتصادی دو جانبه بهره لازم را ببرد .
حجتی ابراز امیدواری کرد: رومانی بتواند ضمن پیگیری روند همگرایی با اروپا روابط خوب و سنتی خود را با کشورهایی مانند ایران، توسعه داده و از این راه چارچوب همکاری های اقتصادی خود را به خارج از مرزهای اتحادیه اروپا گسترش دهد.
وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی در سالهای گذشته با تحریم های ناعادلانه روبرو بود، اما این مساله فرصتی را برای عرصه های مختلف بخش کشاورزی بویژه تولید محصولات زراعی، باغی، دام، طیور، شیلات و لبنی فراهم ساخت تا علاوه بر خودکفایی، امکان صادرات نیز داشته باشیم.
به گفته این مقام مسئول، اکنون وزارت جهاد کشاورزی با وجود هزاران کارشناس متخصص و هیات علمی هم در حوزه آموزش و تحقیقات کشاورزی در منطقه سرآمد و هم در تولید برخی از محصولات مقام های اول تا پنجم دنیا را به خود اختصاص داده است.
وی آمادگی ایران را برای همکاری با رومانی در زمینه تولید غلات، حبوبات، شیلات، دام و نهاده های دامی و تولید مشترک ماشین آلات کشاورزی ابراز داشت.
حجتی بازار ۳۰۰ میلیون نفری کشورهای همسایه ایران را خاطرنشان ساخت و گفت: میتوان ظرفیت بزرگ در روابط اقتصادی و تجاری ایران و رومانی ایجاد کرد. به اعتقاد وی تهران – بخارست می توانند نسبت به شکل دهی همکاری های سه جانبه کشاورزی با دیگر همسایگان ایران با توجه به موقعیت ترانزیتی و پتانسیل های حمل و نقلی اقدام نمایند.
وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: بهره گیری حداکثری از فضای جدید ناشی از توافق هسته ای در چارچوب تحکیم و تقویت روابط و همکاری ها با تاکید بر رویکرد سرمایه گذاری و انتتقال فناوری ها الزامی است.
وزیرجهاد کشاورزی گسترش روابط ایران و رومانی در بخش کشاورزی را برد – برد برای دو کشور دانست و افزود: حاصل گستردگی و تنوع اقلیمی ایران رویش طیف وسیعی از محصولات کشاورزی و انواع گیاهان دارویی شده به طوری که ایران توان صادرات انواع گیاهان دارویی به رومانی و اتحادیه اروپا را دارد.
وزیر جهاد کشاورزی گفت: اکنون ایران ۸۲۰ هزارتن گوشت قرمز، حدود ۹۰۰ هزارتن تخم مرغ، بیش از دو میلیون تن گوشت مرغ و ۱۰ میلیون تن شیرخام تولید می کند که بخشی از این محصولات در داخل به مصرف می رسد و سالیانه مقادیر قابل توجهی از تولیدات و محصولات از جمله فراورده های لبنی به کشورهای متقاضی از جمله اروپای غربی صادر می شود.

** رومانی علاقمند به صادرات و واردات محصولات کشاورری با ایران است
آچیم آیریمسکو وزیر کشاورزی و توسعه روستایی رومانی گفت: ایران و کشور متبوعش با وجود این که در گذشته روابط خوبی با یکدیگر داشته اند،اما امروز فرصت تاریخی پیش روی دو کشور قرار دارد.
وی اظهارداشت: ایران قابلیت های زیادی در زمینه تولید و مصرف محصولات کشاورزی دارد و می تواند از طریق رومانی به جمعیت نیم میلیاردی اروپا دسترسی پیدا کند.
وی تصریح کرد: رومانی علاقمند به صادرات گوسفند و دام زنده به جمهوری اسلامی و همچنین واردات محصولات کشاورزی متنوع از ایران است.
به گفته این مقام رومانیایی، بخارست اطمینان دارد که می تواند روابط خود را علاوه بر توسعه مبادلات تجاری کشاورزی در زمینه تحقیقات، تولید گونه های بذری مقاوم به خشکسالی و مدیریت آب با تهران بهبود ببخشد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=16320

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.