• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
5

تسهیل ثبت سمن ها با آیین نامه جدید

  • کد خبر : 16283
  • ۲۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰
تسهیل ثبت سمن ها با آیین نامه جدید

مدیرکل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به ابلاغ آیین نامه جدید تشکل های مردم نهاد از سوی معاون اول رییس جمهوری گفت: این آیین نامه موجب تسهیل در ثبت سمن ها برای فعالیت می شود. به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، محمد درویش افزود: مساله مهم این […]

مدیرکل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به ابلاغ آیین نامه جدید تشکل های مردم نهاد از سوی معاون اول رییس جمهوری گفت: این آیین نامه موجب تسهیل در ثبت سمن ها برای فعالیت می شود.
به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، محمد درویش افزود: مساله مهم این است که بعد از مدتها انتظار سازمان های مردم نهاد صاحب یک قانون مدون شد، البته انتظار می رفت این قانون در مجلس شورای اسلامی تصویب شود تا با رفتن و آمدن دولت ها ، سلیقه بر این روند اعمال نشود.
وی اظهار کرد: در چند دوره قبل چنین قانونی در دولت مصوب شده بود اما دولت قبلی عملا از آن پیروی نکرد اما به هر حال فعلا در همین اندازه هم خوب است که امیدواریم موجب تسهیل در روند ثبت سمن ها شود.
درویش ادامه داد: در این آیین نامه مهمترین نکته این است که گفته شده حداکثر ظرف مدت یک ماه شوراهایی که مسوول صدور مجوز ثبت سمن ها هستند باید نظر خود را اعلام کنند و چراغ سبز وزارت کشور روشن شود این در حالی است که تاکنون روند ثبت سمن ها تا دوسال هم و حتی بیشتر طول می کشید.
وی افزود: این آیین نامه وضعیت را برای سمن های محلی آسان تر کرده است به این معنا که دیگر نیازی به ثبت ندارند و فقط کافی است با مراجعه به بخشداری ها و شهرداری های منطقه سکونت خود، اسامی خود را اعلام کنند و یک نشانی و تلفن در اختیار آنها قرار داده و بعد از آن کارشان را از همان روز آغاز کنند، در واقع نیازی به بررسی های خاصی ندارند.
مدیر کل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: این آیین نامه گام مثبتی است که برای جوانان زیر ۳۰ سال که می خواهند تشکل مردم نهاد تشکیل دهند برداشته شده است، در این راستا به وزارت ورزش و جوانان نیز اختیار داده شده است.
درویش در پاسخ به این سوال که شاید عده ای بخواهند از این فرصت سوء استفاده کنند گفت: عملا دولت قوانین بازدارنده زیادی دارد البته طبق قانون همه بی گناه هستند مگر اینکه خلاف آن ثابت شود، روح این قانون هم کمک به تمام افرادی است که می خواهند فعالیت داوطلبانه داشته باشند و اگر خلاف آن ثابت شد راه های مقابله وجود دارد و فرد خاطی مجازات می شود و تمهیداتی در قانون دیده شده که پروانه فعالیت آن فرد برای همیشه لغو شود.
وی تاکید کرد: نباید به خطر اینکه احتمال می دهیم ممکن است برخی از تشکل ها سوء استفاده کنند قوانین را آنقدر سخت و دست و پا گیر کنیم که دیگر کسی رغبت به تشکیل سازمانی مردم نهاد نداشته باشد.
درویش با بیان اینکه دستورالعمل اجرایی این آیین نامه ظرف ۶ ماه با حضور نمایندگانی از وزارت تعاون، ورزش و جوانان و سازمان حفاظت محیط زیست نهایی می شود گفت: تمامی تشکل ها از جمله تشکل های محیط زیستی باید ظرف دو سال آینده، اقدام به تطبیق وضعیت خود با این آیین نامه کنند.
پس از ۲۸ماه برگزاری جلسات، نشست های متعدد و بحث های کارشناسی دقیق، آیین نامه جدید تشکل های مردم نهاد تهیه و ششم شهریور توسط اسحاق جهانگیری به وزارت کشور، وزارت تعاون، وزارت ورزش و جوانان، وزارت دادگستری، سازمان میراث، سازمان حفاظت محیط زیست و معاونت رییس جمهور در امور زنان و خانواده ابلاغ شد.
در این آیین نامه که در ۳۹ ماده و ۱۰ صفحه تنظیم شده است، به شکلی پررنگ و قانونی، اجازه فعالیت به شبکه های استانی و ملی بدون لزوم دریافت پروانه فعالیت و ثبت تشکل داده شده است.
در این آیین نامه، نهادی موسوم به ‘ شورای ملی توسعه و حمایت از تشکل ها ‘ در سه سطح ملی، استانی و شهرستان شکل گرفته و دبیرخانه آن در وزارت کشور، استانداری ها و فرمانداری ها خواهد بود.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=16283

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.