• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
1

وزیر محیط زیست فرانسه: ایران میراث محیط زیستی شگفت انگیزی دارد

  • کد خبر : 16214
  • ۰۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۷
وزیر محیط زیست فرانسه: ایران میراث محیط زیستی شگفت انگیزی دارد

وزیر محیط زیست، انرژی و امور دریاهای فرانسه گفت: ایران میراث های محیط زیستی شگفت انگیزی دارد و تمامی ابعاد محیط زیستی در این کشور در سطح بالایی نشان داده می شوند. به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، سگولن رویال روز یکشنبه بعد از نشست تخصصی با معصومه ابتکار ریس سازمان حفاتظت […]

وزیر محیط زیست، انرژی و امور دریاهای فرانسه گفت: ایران میراث های محیط زیستی شگفت انگیزی دارد و تمامی ابعاد محیط زیستی در این کشور در سطح بالایی نشان داده می شوند.
به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، سگولن رویال روز یکشنبه بعد از نشست تخصصی با معصومه ابتکار ریس سازمان حفاتظت محیط زیست در جمع خبرنگاران حاضر شد و افزود : بسیار خوشحال هستم که به دعوت خانم ابتکار به ایران آمدم، البته این بار اول نیست که ما باهم ملاقات می کنیم .
وی اظهار کرد: من در چهارچوب توافق پاریس ، بازدید از کشورهای مختلف را آغاز کرده ام و حدود یک سال است که ریاست cop21 را برعهده دارم.
وی ادامه داد: از ایران به علت پیوستن به توافق پاریس و امضا این قرارداد در ۲۲ آوریل گذشته تشکر می کنم، ایران اقدامات خود را در زمینه تصویب مفاد اجرایی توافق پاریس در مجلس آغاز کرده است که جای قدردانی دارد.

**اجرای تفاهم نامه پاریس اشتغال و توسعه اقتصادی به همراه دارد
رویال در زمینه توسعه همکاری های محیط زیستی با کشورهای دیگر گفت: ریاست بیست و یکمین کنفرانس متعاهدین تغییرات آب و هوا ( سال ۲۰۱۵ با حضور ۱۹۰ کشور در پاریس برگزار شد) را بر عهده دارم، از این رو باید در این زمینه فعال تر باشم، در این راستا موضوعات مختلفی مطرح است؛ یکی تصویب تفاهمنامه، این که هر کشوری به برنامه ملی خود پایبند باشد و اهداف و خواسته های خود را تصویب کند، و دیگری مساله مالی است.
رییس بیست و یکمین کنفرانس متعاهدین تغییرات آب و هوا تاکید کرد: کارهای این تفاهمنامه پیش می رود، چون در ورای آن اشتغال و توسعه اقتصادی وجود دارد.
وزیر محیط زیست فرانسه همچنین به موضعات مختلف در دیدارش با رییس سازمان حفاظت محیط زیست ایران اشاره کرد و گفت: در این دیدار موضوعات مختلفی مطرح شد که دو کشور می توانند با هم همکاری کنند؛ مسائل مختلفی از جمله دریاهای ایران با سه هزار و ۵۰۰ کیلومتر ساحل، جنگل ها که در ایران دارای سه نوع است و رودخانه ها مطرح شد، ایران دارای ۲۰ سایت طبیعی است که در یونسکو ثبت شده و جدیدا دشت لوت و قنات ها، این میراث شگفت انگیز، نیز به ثبت رسیده اند به همین دلیل بازدید از موزه تنوع زیستی یکی از برنامه های سفرم است.
وی ادامه داد: فرانسه در زمینه تنوع زیستی همکاری خوبی با ایران دارد، به ویژه با موزه ملی تاریخ طبیعی که امیدوارم این همکاری دو جانبه تقویت شود.
رویال با تاکید بر تقویت همکاری محیط زیست فرانسه با دانشگاه تهران گفت: در این سفر با رییس دانشگاه تهران ملاقات خواهم داشت که امیدوارم موجب تقویت همکاری دو جانبه شود.
وی افزود: به همراه شرکت های خصوصی بزرگ و فعال در زمینه محیط زیست به ایران آمدم، انتخاب این شرکت ها براساس چالش هایی بود که ایران به ما گوشزد کرده بود که بیشتر آنها در زمینه آب به عنوان یک چالش قابل توجه، انرژی، کیفیت هوا و حوادث اقلیمی بود، این یک فرصت فوق العاده است که بتوانیم در این زمینه ها همکاری کنیم.
رویال با اشاره به برگزاری نمایشگاه بین المللی محیط زیست در ایران در فوریه ۲۰۱۷( ۷ تا ۱۰ اسفندماه ۹۵) گفت: پیرامون صحبت هایی که در خصوص نمایشگاه محیط زیست ایران مطرح شد، پیشنهاد کردم فرانسه هم در این رویداد بزرگ یک پاویون داشته باشد تا از این فرصت برای توسعه همکاری بیشتر استفاده کنیم، البته خوشحال می شوم که بتوانم فوریه به ایران بیایم تا از مناطقی که در این سفر وقت بازدید آنها را ندارم، دیدن کنم.
به گفته وی، قرار شد در ماه اکتبر یک هیات کاری ایرانی به فرانسه سفر کند تا در زمینه بنا و اصول این شراکت بیشتر مذاکره شود.

*** بازدید از دریاچه ارومیه
وزیر محیط زیست فرانسه به برنامه بازدید خود از دریاچه ارومیه نیز اشاره کرد و گفت: قرار است فردا طبق پیشنهاد خانم ابتکار از این دریاچه بازدید کنم، البته همکاری هایی در زمینه این دریاچه با ایران داشتیم اما بنا داریم در زمینه آب و مدیریت منابع آبی همکاری های بیشتری داشته باشیم و آن را تقویت کنیم.
وی افزود: دریاچه ارومیه مورد تهدید قرار گرفته اما اکنون شرایط رو به بهبودی است چون ایران تصمیمات شجاعانه ای به خصوص در زمینه تغییر دادن روش های کشاورزی، نحوه استفاده از منابع آبی و گیاهان کم آب بر گرفته است.
وزیر محیط زیست فرانسه اظهار کرد: مساله استفاده از آب در زمینه کشاورزی یک مشکل جهانی است به همین دلیل این تغییرات بسیار مورد نیاز است ، همچنین کاهش استفاده از آفت کش ها هم باید جدی گرفته شود.
وی افزود: آفت کش ها و مواد شیمیایی موجب تخریب و نابودی تنوع زیستی می شوند، بر این اساس قانونی در فرانسه وضع شده که استفاده از برخی سموم را از جمله سم نئونکوئید ممنوع کرده است، چون برای دست یافتن به مواد طبیعی و استفاده از گیاهان کم آب بر از فناوری های جدیدی استفاده می کنیم برای همین علاقه مندیم در نمایشگاه محیط زیست سهمی داشته باشیم.
وزیر محیط زیست شنبه شب در سفری دو روزه وارد تهران شد و مورد استقبال پروین فرشچی، معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت.

همکاری فرانسه و ایران در زمینه مقابله با گرد و غبار
معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: قرار است ایران و فرانسه در زمینه مقابله با گردو غبار، اصلاح الگوی مصرف آب و مدیریت منابع آب همکاری داشته باشند.
معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست، امروز -یکشنبه- پس از دیدار و گفت و گو با وزیر محیط زیست، انرژی و دریاهای فرانسه که شب گذشته وارد تهران شد، در جمع خبرنگاران گفت: وزیر محیط زیست فرانسه با دعوت من به ایران آمد و پیرامون همکاری های دوجانبه و چند جانبه در زمینه تفاهم نامه دوجانبه ای که در سفر رییس جمهوری ایران به فرانسه امضا شد، گفت و گو کردیم.
ابتکار اظهارکرد: همچنین در زمینه همکاری برای اجرایی شدن توافق پاریس به شرح مسایلی که برای ایران از اهمیت زیادی برخوردار است، مانند بهینه سازی مصرف انرژی، مدیریت منابع آب و مقابله با گرد و غبار و عوارض آن پرداختیم.
معاون رییس جمهوری ادامه داد: علاوه بر این، توافق کردیم که در قالب تفاهم قبلی در پاریس برنامه عملی تدوین کنیم.
وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه بین المللی محیط زیست در پایان سال جاری گفت: مذاکراتی در این زمینه انجام شد تا زمینه حضور فعال شرکت های خصوصی و دولتی فعال در محیط زیست کشور فرانسه در این نمایشگاه فراهم شود.
ابتکار افزود: برخی از شرکت های بخش خصوصی با وزیر محیط زیست فرانسه به ایران آمده اند و مذاکراتی در زمینه همکاری در خصوص آب و انرژی مطرح کردند و قرار شد زمینه همکاری در این مباحث چه در بخش خصوصی و دولتی پیگیری شود.
معاون رییس جمهوری گفت: از حضور خانم رویال در ایران خوشحال هستم و فکر می کنم این حضور نشان دهنده اراده دولت فرانسه برای همکاری با ایران در زمینه مسایل زیست محیطی و حامل یک پیام قوی به جامعه جهانی است مبنی بر این که کشورها در زمینه منافع مشترک خود در خصوص محیط زیست می توانند همکاری جدی داشته باشند.
وی در خصوص اجرای تفاهم نامه بین ایران و فرانسه گفت: در زمینه اجراب بندهای آن مذاکراتی با بخش خصوصی صورت گرفت و زمینه همکاری بسیاری پیشنهاد شد و همچنان ادامه دارد.

**وزیر فرانسوی در تهران
سفر رویال به ویژه به عنوان رئیس بیست و یکمین کنفرانس متعهدین به تغییرات آب و هوایی می تواند زمینه همکاری های محیط زیستی فرانسه و ایران را توسعه دهد.
گفت و گو در زمینه انتشار گازهای گلخانه ای، سفر به ارومیه و بازدید هوایی از دریاچه ارومیه، دیدار با وزیر نیرو و گفت و گو در زمینه منابع آب، تصفیه پساب های صنعتی و انسانی، سفری کوتاه به اصفهان و بازدید از جاذبه های توریستی و محیط زیستی این شهر برخی از برنامه های رویال در سفر دو روزه وی به ایران است.
رویال معتقد است باید تولید انرژی های تجدیدپذیر را افزایش داد و همین موضوع، یعنی گسترش استحصال انرژی های نو در ایران، یکی از موضوعات مورد علاقه طرفین در تهران است.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=16214

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.