• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
10

پایان خوش حیوانات سیرک ها

  • کد خبر : 16181
  • ۰۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۵:۳۵
پایان خوش حیوانات سیرک ها

حذف حیوانات از سیرک های کشور موجب شد تا ایران در فهرست کشورهای دارای سیرک بدون حیوانات قرار گیرد، این موج از سال ۹۳ در کشور آغاز و تا پایان سال ۹۴ به نتیجه رسید. پایان خوش حیوانات سیرک ها به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، آزاد بودن حیوانات حق آنها است زیرا […]

حذف حیوانات از سیرک های کشور موجب شد تا ایران در فهرست کشورهای دارای سیرک بدون حیوانات قرار گیرد، این موج از سال ۹۳ در کشور آغاز و تا پایان سال ۹۴ به نتیجه رسید.
پایان خوش حیوانات سیرک ها
به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، آزاد بودن حیوانات حق آنها است زیرا خداوند این حق را برای آنها قائل شده است اما باز هم خودخواهی و زیاده خواهی انسان این نعمت را از آنها گرفته و به نفع خود ضبط کرده است.
انسان برای سرگرم شدن دست به هر کاری می زند بدون اینکه به عواقب کار بیندیشد، استفاده از حیوانات در سیرک ها و معرکه ها یکی از این کارها است که قدمت آن در ایران به شکل کنونی به حدود ۵۰ تا ۶۰ سال گذشته بر می گردد البته پیش از آن نمایش حیوانات در خیابان ها معمول شده بود، از آن زمان تا پایان سال ۹۴حیوانات به سرگرم کردن انسان ها در سیرک ها مشغول شدند.
از سال ۱۳۹۳ زمزمه خروج حیوانات از سیرک ها در کشور آغاز شد و بعد از فراز و فرودهای فراوان به نتیجه رسید و از پایان سال ۹۴ حضور حیوانات در سیرک ها ممنوع شد و اکنون ایران در فهرست کشورهایی قرار گرفته که در سیرک های خود از حیوانات استفاده نمی کند که جای خوشحالی دارد.
موج ممنوع شدن حیوانات در سیرک ها در جهان برای اولین بار در سال ۲۰۰۹ بود که از کشور بولیوی آغاز شد و اکنون به کارگیری حیوانات در نمایش ها در بیش از ۳۰ کشور جهان ممنوع شده است.
علی تیموری مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست گفت: از پایان سال ۹۴ استفاده از حیوانات در سیرک های کشور ممنوع شده است و از این زمان دیگر از استان ها نه درخواستی برای این کار به سازمان محیط زیست آمده و نه دیگر سازمان مجوز استفاده از حیوانات را در سیرک صادر می کند.
وی با بیان اینکه حذف حیوانات از سیرک ها از سال ۱۳۹۳ در کشور آغاز شد گفت: ساماندهی حیوانات در سیرک ها از سال ۹۳ آغاز شد و با ۲۶ مجموعه سیرک موجود در کشور جلساتی را برگزار کردیم و آنها متعهد شدند که در زمان تعیین شده (یکسال و نیم) یعنی تا پایان سال ۹۴، به مرور گونه های حیوانی را از سیرک خارج و به باغ وحش های مجاز تحویل دهند که در این مدت فرصت داده شده این کار عملی شد و آخرین مجموعه ای که نهایی شد سیرک قهرمانی و خلیل عقاب بود که مجموعه بزرگی داشتند.
به گفته وی با توجه به زمان تعیین شده باید این کار تا ۶ ماهه اول سال ۹۵ به نتیجه می رسید اما با توجه به اهمیت موضوع این کار با شتاب خوبی پیش رفت و زودتر از موعد به پایان رسید.
تیموری به دو سیرک بزرگ قهرمانی و خلیل عقاب اشاره کرد و گفت: به سیرک خلیل عقاب و قهرمانی چون مجموعه بزرگی بودندو حیوانات زیادی داشتند، فرصت دو ساله داده شد و آنها متوجه شدند که باید هر چه زودتر این کار را انجام دهند و سازمان محیط زیست از حرفش کوتاه نمی آید.
وی افزود: بر این اساس سیرک خلیل عقاب در زمان تعیین شده حیوانات خود را به باغ وحش های دارای مجوز تحویل داد و سیرک قهرمانی نیز در حال احداث باغ وحش برای مجموعه حیوانات خود است.
تیموری ادامه داد: سیرک قهرمانی در استان فارس در حال ایجاد یک باغ وحش برای نگهداری گونه های جانوری است که قبلا در نمایش های سیرک از آنها استفاده می کرد و در حال اخذ مجوز است.
مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سیرک قهرمانی قبلا هم مکانی برای نگهداری حیوانات خود داشته است اما اکنون در حال توسعه است تا با رعایت تمام استانداردهای سازمان حفاظت محیط زیست، به صورت باغ وحش از آن استفاده کند.
تیموری افزود: تاسیس باغ وحش نیاز به اخذ مجوز از سوی سازمان حفاظت محیط زیست دارد از این رو باید یک مجموعه تمام شاخص های مد نظر سازمان را داشته باشد تا بتواند مجوز لازم را اخذ کند که برای این منظور گروهی از کارشناسان دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست برای بازدید از مجموعه ای که قرار است سیرک قهرمانی آنرا به باغ وحش تبدیل کند به استان فارس سفر کردند تا از نزدیک با مجموعه آشنا شوند که بعد از تهیه گزارش نسبت به اخذ مجوز اقدام می شود.
وی گفت: نتیجه کار این شد که اکنون ایران در فهرست کشورهای دارای سیرک بدون حیوانات قرار گرفته است.
تیموری تاکید کرد: اگر سیرکی بخواهد از حیوانات استفاده کند برابر ماده ۸ قانون شکار و صید با فرد متخلف برخورد می شود ، گونه حیوانی از وی گرفته و فرد باید نسبت به پرداخت جریمه و خسارت اقدام کند و با همکاری دادسراها نسبت به جمع آوری سیرک اقدام و مجموعه تعطیل خواهد شد.
*** تاریخ سیرک در جهان و ایران
رومیان اولین کسانی بودند که واژه سیرک را به کار بردند در آن زمان به محوطه وسیعی که محل نمایش های مهیجی همچون اسب دوانی، اکروبات، مسابقه ارابه رانی و کشتی بود سیرک گفته می شد؛ نوع جدید سیرک از سده ۱۷۰۰ میلادی آغاز به کار کرده است و در آن از شعبده باز دلقک اکروبات باز و همه نوع حیوان رام شده و حتی شیر و خرس هم استفاده می شود.
بنیان گذار سیرک در ایران خلیل عقاب است، خلیل عقاب در سال ۱۳۰۳ در شهر شیراز متولد شد، دوران نوجوانی خود را با ورزش باستانی آغاز کرد و پس از آن به انجام نمایش های پهلوانی پرداخت و اولین بنیانگذار عملیات پهلوانی به صورت بلیط فروشی و همراه با برنامه آکروباتیک وعملیات با حیوانات بود. وی در سال ۱۳۷۰ سیرکی در ایران افتتاح کرد و در تمامی استان های کشور به اجرای برنامه پرداخت.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=16181

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.