• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
0

ابتکار: نجات تالاب ها از دستاوردهای مهم دولت تدبیر و امید است

  • کد خبر : 16168
  • ۰۲ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۰
ابتکار: نجات تالاب ها از دستاوردهای مهم دولت تدبیر و امید است

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برنامه ریزی و حمایت مستمر دولت تدبیر و امید منجر به نجات تالاب های در معرض نابودی مانند هورالعظیم ، هامون و گاوخونی شد. به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، معصومه ابتکار روز سه شنبه در گردهمایی مدیران کل حفاظت محیط زیست استان […]

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برنامه ریزی و حمایت مستمر دولت تدبیر و امید منجر به نجات تالاب های در معرض نابودی مانند هورالعظیم ، هامون و گاوخونی شد.
به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، معصومه ابتکار روز سه شنبه در گردهمایی مدیران کل حفاظت محیط زیست استان های کشور در گرگان اظهار کرد: پیش از آغاز دولت یازدهم، تالاب هورالعظیم به عنوان یکی از کانون های اصلی گرد و غبار استان خوزستان دارای شرایط نامناسبی بود وتوجهی به احیای آن نمی شد ،اما با اجرای برنامه های تدوین شده مانند تامین حق آبه، تاکنون بیش از ۶۰ درصد حیات به این تالاب بازگشته است.
وی بیان کرد: همچنین تالاب هامون که میان کشورهای ایران و افغانستان مشترک است به دلیل اجرای برخی سیاست های نادرست فاصله اندکی تا نابودی کامل داشت ،اما سازمان حفاظت محیط زیست با حمایت دولت ،اقدامات خود برای احیای این تالاب را آغاز کرد و اینک شرایط این تالاب در مقایسه با سال های گذشته بهتر است.
رئیس حفاظت محیط زیست افزود: دولت برای احیای همه تالاب های کشور برنامه دارد و در کنار تلاش در دیگر عرصه های مرتبط با توسعه کشور ، این بخش را به صورت ویژه و جدی مورد توجه قرار می دهد.
ابتکار ادامه داد: بی تردید توجه به مسایل زیست محیطی منجر به رونق هر چه بیشتر کشاورزی، بهبود سلامت آب رودخانه ها و احیای خاک می شود و به همین دلیل ، همکاری همه بخش های جامعه در کمک به بهبود شرایط این حوزه ضروری است.
معاون رئیس جمهوری همچنین گفت: یکی از آسیب های جدی مرتبط با حوزه آب کشور، حفر بی رویه چاه های غیرمجاز برای مصارف کشاورزی است که براساس برآوردهای انجام شده سالانه بین ۱۱ تا ۱۷ میلیارد متر مکعب آب از سفره های زیرزمینی صرف تولید محصولات کشاورزی می شود.
وی به اهتمام جدی دولت در احیای دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: دولت تدبیر و امید در اولین جلسه پس از آغاز فعالیت خود ، احیای این دریاچه را بررسی کرد که این مورد بیانگر عمق نگاه دولت به مسایل و مباحث زیست محیطی است.
ابتکار افزود: دریاچه ارومیه با اجرای طرح های مستمر و تدوین برنامه ۱۵ ساله احیا و هم اینک به شرایط تثبیت و امیدوار کننده ای رسیده ، اما هنوز تا احیای کامل آن راه دراز و طولانی در پیش است.
رئیس حفاظت محیط زیست ، توجه به محیطبانان و حل مشکلات معیشتی و تامین ابزار و لوازم مورد نیاز آنها را از برنامه های این سازمان دانست و گفت: یکی از اولویت های محیط زیست، ارتقا دانش و آگاهی محیطبانان برای توانمند سازی هر چه بیشتر آنان به عنوان مدافعان عرصه زیست محیطی کشور است.
ابتکار بیان کرد: در راستای تحقق این هدف ، سال گذشته یکهزار و ۷۰۰ محیطبان کشور به عنوان افراد حاضر در خط مقدم دفاع از عرصه های طبیعت ایران ، دوره های افزایش آگاهی و دانش های ضروری این بخش را گذراندند.

* بیمه پلنگ و یوزپلنگ ایرانی
معاون رئیس جمهوری اجرای طرح بیمه پلنگ و یوزپنگ ایرانی را یکی از اقدامات ارزشمند انجام شده محیط زیست در دولت تدبیر و امید دانست و گفت: بحث بیمه پلنگ ایرانی یکی از دستاوردهای بزرگ سازمان است،. با این بیمه اگر پلنگی به دامداران آسیبی وارد کند، آنها می توانند با مراجعه به بیمه خسارت خود را دریافت کنند و اولین سری پرداخت خسارت در بوشهر انجام شد.
وی در ادامه از کار ارزشمند فدراسیون های ورزشی کشور دراستفاده ازعکس یکی از گونه های جانوری به عنوان نماد اختصاصی ، قدر دانی کرد و گفت: این اقدام بی سابقه ، بیانگر افزایش آگاهی جامعه برای داشتن نقش موثر در حفظ و حراست از محیط زیست کشور است.
ابتکار بیان کرد: در صد سال اخیر و به واسطه تعدی های کم سابقه بشر ، ۵۰ درصد گونه های طبیعی و جانوری نابود و در ایران نیز تعداد آنها از یک میلیون و ۲۰۰ هزار گونه به ۱۱۰ هزار گونه کاهش یافته است.
معاون رئیس جمهوری در ادامه بر لزوم استفاده حداکثری از ظرفیت مشارکت های مردمی در محیط زیست تاکید کرد و گفت: سازمان محیط زیست برای این بخش به واسطه تاثیر فراوان و نقش ارزنده و غیرقابل انکار آن ، برنامه های مداوم و مستمری دارد و می کوشد از ظرفیت این بخش برای آگاه سازی جامعه و اطلاع رسانی به موقع استفاده کند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: تلاش می کنیم از ظرفیت های فراوان این بخش و همراهی دولت برای جلوگیری از روند شتاب گرفته تخریب جنگل ها، تالاب ها و زیستگاه های ارزشمند طبیعی کشور استفاده کنیم.
ابتکار اظهار کرد: بیش از آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید، حدود ۳۳۰ سازمان مردم نهاد مرتبط با فعالیت های محیط زیستی در کشور فعالیت می کرد ،اما با زمینه سازی مناسب ایجاد شده در دولت یازدهم، هم اینک بیش از۸۰۰ سازمان مردم نهاد محیط زیستی در کشور مشغول فعالیت است.
معاون رئیس جمهوری، جلوگیری از زمین خواری در کشور به خصوص در استان های تهران و مازندران را از اقدامات و دستاوردهای دولت تدبیر و امید دانست و گفت: علاوه بر آن و با همکاری پلیس فتا ، تاکنون با ۱۸۷ مورد تخلف در موضوعات قاچاق حیات وحش و حیوان آزاری برخورد شده است.
وی دیگر فعالیت های دولت یازدهم را نیز یادآور شد و افزود: دولت فعالیت خود را با تورم ۴۰ درصدی و رشد اقتصادی منفی ۶٫۸ درصد آغاز کرد، اما با پیگیری های انجام شده، علاوه بر مهار تورم و تک رقمی کردن آن، رشد اقتصادی را نیز به ۴ درصد مثبت افزایش داد.
معاون رییس جمهوری در ادامه با یادآوری مصوبات هیات دولت در استان گلستان و مراحل اجرایی آن ، اضافه کرد: یکی از این مصوبات، اجرای طرح گردشگری در جزیره آشوراده بود که مطالعه آن بر اساس طبیعت گردی در این جزیره درحال انجام است.
رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست بیان کرد: نجات خلیج گرگان از خطر خشکسالی و خروج جاده ترانزیت از پارک ملی گلستان و احداث کنار گذر دیگر مصوبات سفر هیات دولت به گلستان بود که آماده همکاری برای اجرای کامل آنها هستیم.
گردهمایی مدیران کل حفاظت محیط زیست استان های کشور از صبح امروز در گرگان آغاز و تا چهارم شهریور ادامه دارد، روز سوم این همایش به بازدید از خلیج گرگان اختصاص دارد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=16168

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.