• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
3

وزیر کشور: توسعه روستاها در قالب کارگروه های تخصصی پیگیری می شود

  • کد خبر : 16078
  • ۲۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۵
وزیر کشور: توسعه روستاها در قالب کارگروه های تخصصی پیگیری می شود

وزیر کشور از مسوولان دستگاه های اجرایی ذیربط خواست چالش توسعه روستایی را در قالب تشکیل کارگروه های تخصصی پیگیری کنند. به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، عبدالرضا رحمانی فضلی روز پنجشنبه در همایش توسعه روستایی با محوریت اقتصاد مقاومتی که در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد با تاکید بر تشکیل کارگروه […]

وزیر کشور از مسوولان دستگاه های اجرایی ذیربط خواست چالش توسعه روستایی را در قالب تشکیل کارگروه های تخصصی پیگیری کنند.
به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، عبدالرضا رحمانی فضلی روز پنجشنبه در همایش توسعه روستایی با محوریت اقتصاد مقاومتی که در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد با تاکید بر تشکیل کارگروه توسعه روستایی گفت: برای توسعه روستاها باید تغییراتی در شرایط موجود ایجاد شده و نگاه ها به موضوع علمی، دقیق و سازمان یافته باشد.
وی افزود: ترویج مورد توجه مسوولان حوزه کشاورزی قرار بگیرد و نوآوری هایی که در فعالیت های روستایی مانند پرورش زنبور عسل وجود دارد باید گردآوری شده و ترویج یابد تا از این تجربه های جدید در سطوح مختلف بهره گرفته شود.
وزیر کشور با تاکید بر ضرورت توسعه روستاها بیان کرد: بازگشت سرمایه روستاییان نیازمند دست کم یک سال زمان است و محصولات برای بازار داخل تولید می شوند که ترویج کشت های منجر به کاهش زمان گردش سرمایه و تولید محصولات صادرات محور می تواند به توسعه روستاها کمک کند.
او اضافه کرد: روستاییان بخش قابل توجهی از امکانات و منابع طبیعی را در اختیار داشته و نسبت به تولید ارزش افزوده و محصول اقدام می کنند که در کنار تامین امنیت غذایی منجر به اشتغال زایی می شود اما در صورت عدم توجه آنها شاهد مهاجرت خواهیم بود.
رحمانی فضلی گفت: مهاجرت روستاییان بیشتر به حاشیه شهرها و زندگی در شرایط نامناسب و در نهایت بروز آسیب های اجتماعی و تحمیل هزینه های اقتصادی و اجتماعی شده و به کرامت انسانی نیز آسیب می رساند که باید هزینه زیادی برای مقابله با آنها صرف شود.
وی افزود: تهران بزرگترین محل تجمع ثروت کشور است و بالاترین آمار جرم ، بزه و آسیب های اجتماعی را نیز دارد که ناشی از سیل مهاجرت هاست که در کنار این مشکلات خالی شدن روستاها به ویژه در مناطق مرزی می تواند از نظر حفاظت سرزمینی و پدافند غیرعامل نیز مشکل ساز باشد.
وزیر کشور با تاکید بر لزوم حفظ امنیت پایدار گفت: برای سرمایه گذاری های کنونی از نظر یک بنگاه اقتصادی درست است اما مسوولان باید جنبه های مختلف را مد نظر قرار داده و به صورت ریشه ای به مشکلات روستاها توجه کنند.
او بیان کرد: بنای اقتصادی کشور در گذشته بر پایه کشاورزی بود و شکل گیری امپراتوری های بزرگ و لشکرکشی های ایرانیان با اتکا به این فعالیت انجام می شد اما از ۶۰ سال گذشته شرایط روستاها با نظام برنامه ریزی پس از جنگ جهانی دوم تغییر کرد.
رحمانی فضلی گفت: نسخه سیاسی تغییر فعالیت های روستاییان با هدف ایجاد وابستگی در کشورهای مختلف به اجرا گذاشته شد و اصلاحات ارضی و مهاجرت روستاییان در نتیجه آن در کنار نظام بودجه ریزی نادرست موجب نبود توازن و تعادل در روستاها شد.
وی ادامه داد: فعالیت های سنتی، امکانات و ظرفیت ها و منابع مالی و سرمایه ای چالش های مدیریت روستایی هستند و برای توسعه روستاها با کمک مشاوران زبده باید تغییراتی اعمال و از شیوه های نوین و فعالیت های دانش بنیان بهره گرفته شود.
وزیر کشور با بیان اینکه از نظر قوانین کمبودی در این زمینه وجود ندارد افزود: تغییر الگوی کشت، ترویج کشت های گلخانه ای و شیوه های نوین آبیاری ، توجه به فعالیت های جدید مانند تولید گیاهان دارویی و پرورش ماهیان زینتی باید مورد توجه باشد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=16078

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.