• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
1

خطرنابودی شمشادهای شمال کشور با آفت شب پره/ اعتبار مقابله کافی نیست

  • کد خبر : 16063
  • ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۵
خطرنابودی شمشادهای شمال کشور با آفت شب پره/ اعتبار مقابله کافی نیست

معاون حفاظت امور اراضی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری از شیوع آفت شب پره و خطر نابودی شمشادهای شمال کشور خبر داد و گفت: این آفت همچنان در حال پیشروی است و در صورتی که اقدام های جدی صورت نگیرد، به یک بحران تبدیل می شود. به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از […]

معاون حفاظت امور اراضی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری از شیوع آفت شب پره و خطر نابودی شمشادهای شمال کشور خبر داد و گفت: این آفت همچنان در حال پیشروی است و در صورتی که اقدام های جدی صورت نگیرد، به یک بحران تبدیل می شود.
به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، با وجود این که چندی پیش استان های شمال کشور از جمله مازندران و گیلان با پدیده آفت آتشک شمشاد مواجه بودند؛ به تازگی با آفت شب پره که یک گونه وارداتی است مواجه شده اند. به دلیل این که این گونه پروانه دشمن طبیعی در مناطق شمال کشور ندارد مبارزه و کنترل آن با مشکلات و هزینه های بالا همراه شده است.
«مسعود منصور» در دومین جلسه کمیته تخصصی گیاه پزشکی سازمان جنگل ها با محوریت بررسی راهکارهای مقابله با آفت شب پره، گفت: این آفت شمشادهای غرب مازندران (رامسر تا رویان) و از شرق (ساری تا نور) و همچنین در استان گیلان شهرهای آستارا و رضوان شهر را آلوده کرده و در بخش هایی از شهر رودسر نیز آلودگی تا حدی انتشار پیدا کرده است.

** ورود شمشاد های زینتی قاچاق یکی از دلایل آفت شب پره
معاون حفاظت امور اراضی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با انتقاد از فروش شمشادهای زینتی در کشور با وجود ممنوعیت و غیرقانونی بودن ورود این گونه گفت: دستگاه های مرتبط از جمله سازمان حفظ نباتات باید نسبت به این مساله حساسیت ویژه ای نشان دهند.
منصور بر ضرورت اطلاع رسانی ابعاد این پدیده برای ایجاد حساسیت در دستگاه های متولی نسبت به بحث های قاچاق و قرنطینه ای اشاره کرد و افزود: اگر اقدام های جدی برای مقابله و حذف آفت شب پره در جنگل های شمال کشور صورت نگیرد، این مساله به یک بحران جدی تبدیل خواهد شد، بنابراین این موضوع تنها مرتبط باسازمان جنگل ها نیست بلکه تمامی دستگاه های اجرایی و بخش های خصوصی، شهرداری ها و استانداری ها باید همکاری کنند.
وی با تاکید براین که آفت شب پره تنها مختص به جنگل های شمال کشور نیست بلکه در باغ های خصوصی و پارک های شهری نیز مشاهده شده است، تصریح کرد: در مکان های گردشگری این آفت قابلیت انتشار و انتقال پیدا می کند.
معاون حفاظت امور اراضی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری افزود: آفت شب پره وارداتی از کشورهای آسیایی است که در ایران نیز ابتدا در سه نقطه از چالوس مشاهده شده است.
منصور با اشاره به این که ارزش گذاری ریالی برای گونه های شمشاد آسیب دیده امکان پذیر نیست، افزود: ارزش اکولوژیک شمشادها غیر قابل تامین و جبران است اما میزان آسیب شمشادهای کشور در اثر آفت شب پره در جلسه روز شنبه ۳۰ مرداد اعلام خواهد شد.
بیش از ۷۲ هزار هکتار جنگل شمشاد در کشور موجود است.

**آفت شب پره پدیده ای قرنطینه ای است
معاون حفاظت امور اراضی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با تاکید براین که آفت شب پره قرنطینه ای است، افزود: سازمان جنگل ها در مکاتباتی با سازمان حفظ نباتات خواستار قرنطینه ای بودن آفت شبپره شده است تا برای قرنطینه ای بودن این آفت تجهیزات، لوازم و امکانات لازم برای مبارزه با این آفت، مشاوره های فنی و تامین محدوده های مورد نظر کمک رسانی شود.

** اعتبار فعلی مبارزه با آفت شب پره در شمال کشور کفایت نمی کند
منصور با بیان این که سازمان جنگل ها حفاظت و کنترل عرصه های دولتی را برعهده دارد، گفت: سازمان جنگل ها در مقابله با آفت شب پره در جنگل های شمال با کمبود اعتبار مواجه است، بنابراین لازم است بودجه مقابله با آفت شب پره از طریق دستگاه های مختلف از جمله سازمان مدیریت بحران تامین شود.
به گفته وی، به همین منظور مذاکراتی با بخش های خصوصی انجام شده است تا این بخش ها در عرصه تحت مدیریت خود با هماهنگی سازمان جنگل ها بار مالی لازم را نسبت به مقابله با آفت شب پره برعهده بگیرند.
معاون حفاظت امور اراضی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری ادامه داد: به دلیل این که آفت شب پره برای نخستین بار وارد کشور ما می شود، نیاز داریم دانش لازم نسبت به این پدیده به کارشناسان سازمان جنگل ها انتقال یابد.
منصور از تمامی مراجع قانونگذار، اجرایی، NGO ها و تشکل های تخصصی خواست وارد عرصه شوند و سازمان جنگل ها را در زمینه شناسایی هر چه دقیق تر و راه های مبارزه با آن کمک کنند.
وی با اشاره به این که انتقال آفت شب پره به ایران از طریق بیوتروریسم تنها یک فرضیه ثابت نشده است ، گفت: با سازمان پدافند غیرعامل رایزنی هایی صورت گرفته تا راه های نفوذ و انتقال این آفت به کشور مشخص شود.
منصور افزود: پایش مناطق مختلف برای شناسایی آفت شب پره و میزان شیوع آن در حال بررسی است و گزارش آن در هفته آتی اعلام می شود.
آفت مذکور گونه ای پروانه با نام علمی Cydalima perspectalis است که به طور طبیعی در شرق آسیا زندگی می کند و نخستین بار در سال ۱۳۸۵ در آلمان و سپس در چند کشور اروپایی طغیان کرد و از نیمه دوم خردادماه امسال در بخشی از اراضی جلگه ای و جنگلی گیلان و مازندران دیده شد که تاکنون خسارت زیادی به درختان شمشاد وارد کرده است.
مناطق جنگلی آستارا ۳۲ هزار هکتار است که در این میان بیش از ۱۵۰ هکتار از اراضی جنگلی این شهرستان را درختان شمشاد تشکیل می دهند.
همچنین طبق آمارها بیش از سه هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی جلگه ای و جنگلی شمشاد به دلیل شیوع آفت برگ خوار (شب پره) به طور کامل خشک شده است.
این آفت از اواخر خردادماه سال جاری حدود هشت هزار هکتار از اراضی جلگه ای و جنگلی شمشاد را تحت تاثیر قرار داده است.
شمشاد هیرکانی با نام علمی بوکسوس هیرکانا (Buxus hyrcana) درختی همیشه سبز و بومی جنگل های هیرکانی در شمال ایران است که در فهرست گونه های گیاهی در خطر انقراض اتحادیه بین المللی حفظ طبیعت (IUCN) قرار دارد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=16063

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.