• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
1

نگاه پیمانکاری به جنگل‌های شمال حاکم است

  • کد خبر : 15967
  • ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۲
نگاه پیمانکاری به جنگل‌های شمال حاکم است

رییس انجمن جنگلبانی کشور ضمن دفاع از لایحه “استراحت جنگل‌های شمال” اظهار کرد: مخالفان این لایحه باید در برابر ممانعت از تنفس جنگل‌ها راهکاری ارائه دهند. به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایسنا؛ هادی کیادلیری، با اشاره به اینکه لایحه استراحت جنگل مخالفانی دارد، گفت: شخصا با این لایحه موافقت دارم و طرفدار استراحت جنگل […]

رییس انجمن جنگلبانی کشور ضمن دفاع از لایحه “استراحت جنگل‌های شمال” اظهار کرد: مخالفان این لایحه باید در برابر ممانعت از تنفس جنگل‌ها راهکاری ارائه دهند.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایسنا؛ هادی کیادلیری، با اشاره به اینکه لایحه استراحت جنگل مخالفانی دارد، گفت: شخصا با این لایحه موافقت دارم و طرفدار استراحت جنگل هستم و معتقدم به چند دلیل ضرورت اجرای چنین طرحی در جنگل‌های شمال وجود دارد. اولین و مهمترین دلیل آن است که جنگل‌های شمال تنها یک درصد کشور را به خود اختصاص داده است. این میزان سطح ناچیز در کشور خشک و نیمه خشکی مثل ایران غنیمت بزرگی است.

وی با بیان اینکه در کشور ایران قطع یک درخت به معنای برداشتن یک گام به سمت بیابان‌زایی است و مخالفت با لایحه استراحت جنگل توجیه منطقی ندارد، اظهار کرد: جنگل‌های شمال علاوه بر اینکه سطح محدودی را به خود اختصاص داده‌اند، ارزش تاریخی بسیار بالایی دارند و به عنوان میراث طبیعی و ذخایر ژنتیکی دنیا محسوب می‌شوند. از سوی دیگر در حال حاضر هر روزه شاهد مرگ جنگل‌های شمال هستیم و این جنگل‌ها در حال فروپاشی است.

به جنگل‌های شمال صرفا نگاه پیمانکاری چوب حاکم است

رییس انجمن جنگلبانی ایران با اشاره به ضرورت پرهیز از نگاه اقتصادی به جنگل‌ها تاکید کرد: در حال حاضر به جنگل‌های شمال صرفا نگاه پیمانکاری چوب حاکم است و تنها دنبال قطع و خروج درختان از جنگل‌ها هستیم این در حالی است که در دنیا به جنگل‌های طبیعی نگاه اقتصادی ندارند؛ بلکه نگاه اکولوژیکی و اکوسیستمی مطرح است و به سرویس‌ها و خدماتی این اکوسیستم‌ها ارائه می‌دهند توجه می‌شوند.

کیادلیری با بیان اینکه در هر کشوری یک سرمایه طبیعی وجود دارد و این سرمایه طبیعی متشکل منابع طبعیی و خدمات طبیعی است، افزود: در کشورهای پیشرفته از منابع طبیعی به صورت مستقیم بهره‌برداری نمی‌کنند، بلکه خدمات آنها را مورد استفاده قرار می‌دهند. یکی از نازل‌ترین خدمات جنگل‌ها چوب است در نتیجه جنگل‌ها خدمات بی‌شمار دیگری دارند که در کشور ما مغفول مانده است.

ایران، امانتدار کل جهان در حفظ جنگل‌های شمال

به گفته رییس انجمن جنگلبانی ایران، جنگل‌های شمال جزو ذخایر ژنتیکی است و در صورت از بین رفتن آنها کل جهان آنها را از دست می‌دهند، مثل ببر مازندران وقتی منقرض کل جهان این گونه را از دست داد. بنابراین ما امانتدار کل جهان در حفظ جنگل‌های شمال هستیم.

این کارشناس حوزه جنگلبانی با اشاره به اینکه بهره‌برداری‌های گردشگری، زیباشناختی و تاریخی و باستانی جنگل‌های شمال نیز مطرح است، گفت: اگر امروز اروپاییان بخواهند جنگل‌های تاریخی سرزمین‌های خود را که هم‌اکنون نابود شده ببینند، تنها جایی که می‌توانند پیدا کنند، جنگل‌های شمال است.  علاوه بر این بحث‌های آب و هوا، ذخیره آب، کربن و…  نیز مباحثی است که در مورد جنگل‌های شمال مطرح است.

پیوند مدیریت جنگل‌ها و تولید چوب، پیوند ناخجسته‌ای است

رییس انجمن جنگلبانی ایران با اشاره به اینکه در ایران تنها به بهره‌برداری اقتصادی از جنگل‌های شمال فکر می‌شود، اظهار کرد: گره زدن مدیریت جنگل و چوب کار بسیار غلطی است. همه ما موافق مدیریت جنگل هستیم ولی گره زدن مدیریت جنگل و چوپ منجر به این می‌شود که در آینده با از دست دادن چوب، جنگل‌ها رها شوند و این به خاطر این است که طرح جنگلداری به تولید چوب وابسته است.

کیادلیری با بیان اینکه نصف جنگل‌های شمال ایران به خاطر عدم تولید چوب طرح جنگلداری ندارند، گفت: این شرایط به خاطر وجود این نگاه است که جنگل‌داری تنها به معنای تولید چوب تلقی می‌شود.

جنگل‌های شمال تأمین‌کننده تنها ۱۰ درصد چوب کشور

رییس انجمن جنگلبانی ایران با بیان اینکه نگاه کوتاه مدت به منابع طبیعی خسارات بلند مدت به بار می‌آورد، ادامه داد: مخالفان لایحه استراحت جنگل‌های شمال باید در برابر مخالفت خود راهکاری ارائه دهند. در این لایحه بندهایی چون لایحه چوب وجود دارد که باید جدی گرفته شود .با توجه به اینکه تنها ۱۰ درصد چوب از جنگل‌های شمال تأمین می‌شود، ممانعت از قطع درختان و استراحت جنگل‌های این منطقه تنها ۱۰ درصد چوب کشور را متوقف می‌کند.

کیادلیری با اشاره به اینکه در حال حاضر ۶٫۵ میلیون متر مکعب مصرف چوب کشور ما است اما برآوردها نیاز به ۱۰ میلیون متر مکعب را نشان می‌دهد، گفت: جنگل‌های شمال به گفته بهره‌برداران ۵۰۰ هزار متر مکعب چوب تولید می‌کند در نتیجه حتما به واردات چوب نیاز داریم در غیر اینصورت قاچاق چوب همچنان برقرار خواهد بود.

رییس انجمن جنگلبانی ایران با بیان اینکه یکی از بندهای لایحه “استراحت جنگل‌های شمال” تأمین بودجه و هزینه برای طی کردن مرحله گذار است، افزود: این بودجه هم بودجه نجومی نیست؛ بلکه در برابر اهمیت این منابع، بسیار ناچیز هم هست، حتی می‌توان گفت این بودجه به اندازه بودجه یک تیم فوتبال هم نیست، بنابراین دولت در تأمین آن  دچار مشکل نمی‌شود.

با لایحه تنفس جنگل‌ها صنایع چوب غیرفعال نمی‌شود

کیادلیری با بیان اینکه مخالفان تنفس جنگل‌های شمال بحث اشتغال را نیز مطرح می‌کنند، گفت: با لایحه تنفس جنگل‌ها صنایع چوب غیرفعال نمی‌شود و واردات چوب در این لایحه به همین منظور پیش‌بینی شده است؛ بلکه تنها تعداد محدودی از افراد که درگیر قطع درختان هستند با مشکل مواجه می‌شوند که با برنامه‌ریزی‌های لازم می‌توان برای آنها اشتغال جایگزین ایجاد کرد. این افراد می‌توانند به جای اینکه قطع کننده درختان جنگل‌های شمال باشند در حفاظت، احیا و توسعه درختان کمک کنند.

رییس انجمن جنگلبانی ایران افزود: تعداد این افراد بسیار محدود است و نباید کشور را به بهانه حفظ اشتغال این تعداد محدود از داشتن نعمات جنگل‌های شمال محدود کنیم البته با تأمین بودجه و منابع درست امکان جبران اشتغال این افراد نیز وجود دارد.

کیادلیری با اشاره به اینکه برخی مخالفان لایحه تنفس جنگل بر بهره اقتصادی مردم محلی از جنگل‌های شمال تاکید می‌کنند، گفت: این در حالی است که پیمانکاران و کارخانه‌داران بهره‌اقتصادی، جنگل‌ها را می‌برند و سودی نصیب مردم بومی این منطقه نمی‌شود مردم در شرایط نازل اقتصادی زندگی می‌کنند و تنها به عنوان کارگر برای قطع درختان به کار گرفته می‌شود و به دست مردم منطقه محیط زیست آنها نابود می‌شود.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=15967

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.