• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
0

بدون صلح، حفظ محیط زیست ممکن نیست

  • کد خبر : 15810
  • ۲۷ تیر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۰
بدون صلح، حفظ محیط زیست ممکن نیست

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به شرایط جنگ و ناامنی در منطقه و عدم اولویت موضوع گرد و غبار برای کشورهای همسایه همچون عراق، گفت: بدون صلح، حفظ محیط زیست ممکن نیست. به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از مهر؛ سومین گردهمایی ایران و آلمان با موضوع «تغییرات اقلیمی، کمبود آب، توسعه پایدار چگونه […]

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به شرایط جنگ و ناامنی در منطقه و عدم اولویت موضوع گرد و غبار برای کشورهای همسایه همچون عراق، گفت: بدون صلح، حفظ محیط زیست ممکن نیست.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از مهر؛ سومین گردهمایی ایران و آلمان با موضوع «تغییرات اقلیمی، کمبود آب، توسعه پایدار چگونه از عهده چالش های آینده برآییم؟» صبح امروز به میزبانی سازمان حفاظت محیط زیست و با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، گری لوئیس نماینده مقیم سازمان ملل متحد در تهران، کلاوس تاپفر مدیر اجرایی سابق برنامه محیط زیست ملل متحد و وزیر سابق محیط زیست و حفظ طبیعت و ایمنی هسته‌ای فدرال آلمان و میکائیل بارون فون اونگرن اشترنبرگ سفیر جمهوری آلمان در تهران برگزار شد.

پس از پایان پنل تخصصی این همایش، شرکت کنندگان در این پنل که با مدیریت نماینده مقیم سازمان ملل متحد در تهران برگزار شد، اتفاق نظر داشتند که وضعیت امروز جهان اقتضاء می کند، راه کارهای انتخابی برای مقابله با تغییرات اقلیمی در سطوح مختلف محلی، ملی و بین المللی مبتنی بر مسائل روز و تکنولوژی های نوین باشد.

حاضران با اشاره به چالش های ناشی از تغییرات اقلیم همچون گرد و غبار و اثرات مخرب این چالش ها بر سلامت، بهداشت، اقتصاد و سایر حوزه های کشورهای درگیر، به بررسی ابعاد ملی، منطقه ای و بین المللی این چالش ها پرداختند.

ابتکار با اشاره به شرایط جنگ و ناامنی در منطقه و عدم اولویت موضوع گرد و غبار برای کشورهای همسایه همچون عراق، مروری بر آسیب های متعدد ناشی از این شرایط برای ایران داشت و گفت: بدون صلح، حفظ محیط زیست ممکن نیست.

وی با اشاره به پیشنهاد رئیس جمهوری ایران برای جهان عاری از خشونت و تروریست، اظهار کرد: باز شدن درب گفتگو و مذاکره لازمه دنیای امروز است و ایران نیز با همین هدف تلاش کرده تا در ابعاد مختلف چنین اقدامی داشته باشد و به طور نمونه در سال جاری میزبانی نشست دین، فرهنگ و محیط زیست را بر عهده گرفت که بازتاب های بسیار خوبی در سطح جهانی داشت.

ابتکار افزود: یکی از راهکارهای افزایش همکاری های محیط زیستی در جهان، شکل دهی گفتگوی ادیان در این حوزه و بررسی نگاه ادیان مختلف به موضوع محیط زیست و تمرکز بر اشتراکات در این حوزه است.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه بحران های محیط زیست مرز ندارد و جهان را درگیر خود کرده است، گفت: بر همین اساس و به منظور کاهش بحران های زیست محیطی، تفکر اقتصادی گذشته که بر مبنای اقتصاد خطی و دستیابی به رشد و پیشرفت اقتصادی به هر قیمتی بود، اکنون به تفکر اقتصاد دوار تغییر پیدا کرده است.

به گفته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، اقتصاد دوار به معنای آن است که هیچ چیزی پسماند و ضایعات به شمار نمی رود و تمام آنچه از انرژی و ماده که مورد استفاده قرار می گیرد باید به چرخه طبیعت باز گردد.

وی با مرور روند شکل گیری و فعالیت صندوق ملی محیط زیست در دولت هشتم و یازدهم، خاطرنشان کرد: اهمیت روز افزون مسائل مرتبط با حوزه محیط زیست منجر به ایجاد نقشی مهم و موثر برای صندوق ملی محیط زیست در ابعاد اقتصادی و معاملات بین المللی خواهد شد.

معاون رئیس جمهور، گفت: کارکرد اصلی صندوق ملی محیط زیست شتاب دهی به موضوع اقتصاد سبز و تسهیل سرمایه گذاری در حوزه های مختلف کشاورزی و صنعتی برای اهداف محیط زیستی است و از این رو جذب اعتبارات بین المللی برای صندوق از اهمیت بسیاری برخوردار است.

ابتکار ضمن یادآوری روند همکاری های محیط زیستی ایران و آلمان، خواستار بسط و توسعه این همکاری ها در سطح چند جانبه و با سایر کشورهای جهان شد.

از طبیعت الگو بگیریم

تاپفر نیز ضمن تایید تاثیر جنگ و صلح بر محیط زیست، اشاره ای به تاثیر گفتگوی تمدن ها داشت که در سال های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۱ به پیشنهاد رئیس دولت اصلاحات در دستور کار سازمان ملل و سرفصل گفتگوهای جهانی قرار گرفت.

وی ادامه داد: اقدامات ابتکاری همچون پیشنهاد آقای خاتمی در آن سال ها، می تواند در جهان خشونت زده کنونی تاثیری مثبت داشته باشد.

مدیر اجرایی سابق برنامه محیط زیست ملل متحد افزود: یکی دیگر از راه کارها برای مقابله با چالش های بزرگ محیط زیستی همچون تغییرات اقلیم، الگو گرفتن از طبیعت است .

به گفته تاپفر، طبیعت هیچ ماده زائد و پسماندی ندارد و به طور مثال co۲ تولیدی در طبیعت، در چرخه طبیعت بازگردانده و مصرف می شود.

همچنین وزیر سابق محیط زیست و حفظ طبیعت و ایمنی هسته‌ای فدرال آلمان ضمن یادآوری قدمت و سابقه همکاری ایران و آلمان در زمینه محیط زیست، بر ادامه این همکاری ها تاکید کرد.

هیچ اقدامی مغایر اهداف توسعه پایدارSDG  نباید انجام شود

گری لوئیس نماینده مقیم سازمان ملل متحد در تهران ضمن تاکید بر ضرورت حرکت بر مسیر توسعه پایدار، گفت: این همان چیزی است که در سال ۲۰۱۶ و تحت عنوان اهداف توسعه پایدارSDG  مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

لوئیس افزود: هیچ اقدام مغایر سیاست های جهانی اعلام شده (SDG) نباید صورت پذیرد و این موضوعی است که دولت ها باید به عنوان یک اولویت مورد توجه قرار دهند.

وی اشاره ای به طوفان های گرد و غبار غرب ایران داشت و اظهار کرد: منشاء این طوفان ها، کانون های کشور عراق است ولی متاسفانه این مناطق در کنترل گروه تروریستی داعش قرار دارد و این نشان می دهد که جنگ و ناامنی چطور می تواند به تنش ها و بحران های محیط زیستی همچون گرد و غبار در کشورهای همسایه دامن بزند.

این نشست با هدف تبادل دیدگاه ها و تجربیات و ترسیم نقشه راه آتی در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی برای مقابله با تغییرات اقلیم و آثار مخرب آن برگزار شد.

ایران به عنوان کشوری پیشگام در زمینه توسعه تعاملات بین المللی محیط زیست و متاثر از موضوع تغییر اقلیم، میزبانی سومین نشست ایران و آلمان با موضوع تغییر اقلیم را بر عهده دارد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=15810

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.