• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
3

قانون حفاظت ذخایر ژنتیکی، حافظ ثروت ملی کشور

  • کد خبر : 15662
  • ۱۰ تیر ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۰
قانون حفاظت ذخایر ژنتیکی، حافظ ثروت ملی کشور

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: تصویب قانون حفاظت از ذخایر ژنتیکی، گامی مهم در حفظ این ثروت های ملی کشور است. به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مصطفی قانعی در خصوص گزارشی مبنی بر حراج ذخایر ژنتیکی کشور در اروپا افزود: تنها راه […]

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: تصویب قانون حفاظت از ذخایر ژنتیکی، گامی مهم در حفظ این ثروت های ملی کشور است.
به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مصطفی قانعی در خصوص گزارشی مبنی بر حراج ذخایر ژنتیکی کشور در اروپا افزود: تنها راه جلوگیری از حراج ذخایر ژنتیکی ایران، تصویب قانون حفاظت از ذخایر ژنتیکی در دولت و مجلس است.
قانعی تصریح کرد: پیش‌نویس این قانون را وزارت جهاد کشاورزی با هدف پیشگیری از هدر رفت و سرقت ذخایر ژنتیکی که بسیار ارزشمند و گرانبها است، تهیه کرده و ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی از دیرباز پیگیر تصویب شدن آن در دولت و مجلس شده است که به دلیل وجود نقایصی در این قانون، هنوز به تصویب دولت و مجلس نرسیده است.
دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: مساعدت دولت در تسریع تصویب قانون حفاظت از ذخایر ژنتیکی مهمترین راهکار برای حفظ این ذخایر ارزشمند کشور است.
به گفته قانعی طبق این قانون، افراد خاطی باید مجازات شوند اما به دلیل عدم تصویب آن هیچ برخوردی با خاطیان صورت نمی گیرد.
وی ادامه داد: در حال حاضر دولت قانون حفاظت از ذخایر ژنتیکی را برای اصلاح پاره ای از نقایص موجود در آن، بار دیگر از مجلس پس گرفته و در حال بررسی و اصلاح آن است که امیدواریم هر چه زودتر این قانون به تصویب برسد.
قانعی افزود: لایحه حفاظت از ذخایر ژنتیکی دو سالی است که به مجلس و دولت ارائه شده و تصویب آن به منزله مدیریت یکی از مهمترین دارایی‌های ما که ذخایر ژنتیکی است محسوب می‌شود که تاکنون توانایی فنی و علمی بهره‌برداری از این ذخایر رو نداشتیم.
وی خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورها به ‌راحتی ذخایر ما را به یغما می‌بردند و منافع زیادی کسب می‌کردند، اما با توانایی‌های ایجاد شده و پی بردن به اهمیت این منابع با مدیریت صحیح خواهیم توانست از تاراج آنها جلوگیری و موجبات آبادانی و پیشرفت کشور را فراهم کنیم و در صورت نیاز و ضرورت با رعایت ضوابط قانونی این منابع را در اختیار سایر کشورها قرار دهیم.
قانعی تصریح کرد: در واقع هر ترکیب ژنتیکی که از طبیعت حذف می‌شود، برای همیشه از تاریخ بشریت حذف می‌شود و ما نباید بگذاریم این اتفاق بیفتد و باید بتوانیم یک واحد مستقل برای حفاظت از منابع ژنتیکی داشته باشیم چراکه حیات ما به این ژن‌ها وابسته است و نیازمند ایجاد یک نظام و تشکیلات مناسب برای حفاظت از این منابع هستیم که امیدواریم با مساعدت دولت و مجلس هرچه زودتر شاهد تصویب این قانون باشیم.
بر اساس این گزارش، چندی پیش خبری مبنی بر اینکه یک شرکت اروپایی تهیه و فروش زهر و سم جانوران، در فهرست خود فروش زهر ۳ گونه از مارهای کمیاب ایران و یک گونه عقرب ایرانی را به حراج گذاشته منتشر شد و این در حالی است که طی ۵۰ سال گذشته ۲۳۰ هزار مار سمی در کشور برای تهیه پادزهر کشته می شوند.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=15662

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.